معرفی پنج تکنولوژی جدید در صنعت ساختمان

معرفی پنج تکنولوژی جدید در صنعت ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۹ | ۱۳۹۸/۰۹/۲۸

صنعت ساختمان و ساختمان‌سازی از آن دسته صنایعی است که همواره مورد توجه بوده و روز به روز شاهد گسترش و پیشرفت آن می‌باشیم، صنعت خانه‌های هوشمند و مصالح ساختمانی نوین نمونه‌هایی از این پیشرفت‌ها می‌باشند، استفاده از تکنولوژی‌های جدید علاوه‌ بر افزایش دقت، بهبود عملکرد و افزایش سرعت ساخت و ساز می‌توانند به صرفه‌جویی در هزینه‌های بلند مدت نیز منجر شوند.
به گزارش اخبار ساختمان، امروز می‌خواهیم به معرفی پنج تکنولوژی جدید در صنعت ساختمان سازی بپردازیم که مطمئنا آینده‌ این حرفه را متحول خواهند کرد، پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

۱. مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM)

امروزه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (Building Information Modeling) کاربرد بسیاری در صنعت ساختمان دارد، این فناوری می‌تواند در طراحی، ساخت، بهره‌برداری و حتی تخریب یک ساختمان با نمایش جزئیات و خصوصیات ساختمان، مدیر پروژه و ذینفعان را برای یک تصمیم‌گیری درست و اصولی یاری نماید.

به نقل از وبسایت رسمی AutoDesk، فناوری BIM یک فرایند مبتنی بر مدل‌سازی سه بعدی است که معماران و مهندسین ساخت و ساز را برای درک بهتر مدل ساختمان در هر مرحله از فرایند ساخت یاری می‌نماید.

به کارگیری فناوری‌هایی همچون BIM، علاوه‌ بر افزایش دقت فرایند ساخت و ساز و کاهش هزینه‌های جانبی، می‌تواند از تحمیل هزینه‌های اضافی که بر اثر اشتباهات مهندسی به وجود می‌آیند نیز پیشگیری نموده و به کمک مجریان ساختمانی بیاید.

۲. پرینترهای سه بعدی

چندی پیش ناسا اعلام کرد قصد دارد بخش‌هایی از فضاپیمای جدید خود را با استفاده از پرینترهای سه بعدی بسازد و مورد استفاده قرار دهد. به نظر شما وقتی ناسا قطعات یک فضاپیما را با استفاده از پرینترهای سه بعدی ایجاد می‌کند ما نمی‌توانیم مصالح ساختمانی مورد نیازمان را با استفاده از پرینترهای سه بعدی به وجود آوریم؟

پرینترهای سه بعدی می‌توانند با هزینه‌ی بسیار کمتر و سرعت بالاتر، مصالح مورد نیازمان را تولید کنند، از مزیت دیگر آن‌ها امکان ساخت و تولید لحظه‌ای مصالح ساختمانی مورد نیاز و در نتیجه صرفه‌جویی در مواد اولیه، زمان و هزینه است.

علاوه‌بر موارد گفته شده، پرینترهای سه‌بعدی می‌توانند نقشه‌ی مورد نظر را با دقت بسیار بالا و به صورت یکپارچه به وجود آورند، که این مورد خود در زیبایی و همچنین استحکام بیشتر اجزای تشکیل‌دهنده‌ی ساختمان نقش به‌سزایی ایفا می‌کند.

۳. استفاده از پهبادها در فرایند ساخت و ساز

استفاده از پهبادها برای تصویر برداری یا ترسیم نقشه‌ی یک ساختمان ایده‌ی بسیار خوبیست. پهبادها می‌توانند با دقت بسیار زیادی نسبت به تصویر برداری از محل احداث یک ساختمان از مراحل ابتدایی و قبل از شروع ساخت و ساز تا مراحل نهایی کار همراه ما بوده و در تصویر برداری از محیط به ما کمک نمایند. در ضمن با پیشرفت هوش مصنوعی حتی می‌توانند بدون نیاز به کنترل توسط انسان‌ها به بهترین شکل ممکن وظیفه‌ی خود را انجام داده و علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها، دقت و کیفیت فرایند ساخت و ساز را به شدت بهبود دهند.

همچنین علاوه‌بر تهیه‌ی تصاویر و نقشه‌های سه بعدی، امکان حمل و جابه‌جایی مصالح ساختمانی را نیز خواهند داشت که این مورد نیز خود در تکمیل سریع تر یک سازه، موثر خواهد بود.همان طور که در تصویر زیر نیز قابل مشاهده است، یک پهباد می‌تواند مجهز به دوربین بوده و از راه دور کنترل شود، این فناوری امکان مشاهده و بررسی میزان پیشرفت پروژه، برطرف کردن ایرادات احتمالی و نظارت بر فرایند ساخت و ساز را برای معماران و مهندسین فراهم می‌کند.

۴. گجت‌های هوشمند

استفاده از گجت‌های همراه که حتی می‌تواند شامل تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز باشد، به نقل و انتقال ساده‌تر اطلاعات بین مهندسین کمک شایانی می‌کند، همچنین فرایند نامه‌نگاری‌های کاغذی را تا حد زیادی کاهش داده و در هزینه‌ و زمان، صرفه‌جویی می‌نماید.

جالب است بدانید به کار گیری و کنترل موارد گفته‌شده در بالا (پهباد، پرینتر سه بعدی و نرم‌افزارهای BIM) به راحتی و تنها با استفاده از گجت‌های هوشمندی مثل موبایل و تبلت نیز امکان‌پذیر است.

۵. واقعیت مجازی در صنعت ساختمان

معماران، مهندسین، مالکان و تمام افرادی که در فرایند ساخت خانه نقش دارند می‌توانند با استفاده از واقعیت مجازی حتی قبل از اینکه خانه ساخته شود، نمای نهایی آن را دیده و در صورت تمایل نسبت به تغییر آن قبل از ساخت اقدام نمایند.

هرچند برنامه‌هایی مانند اتوکد و تری دی مکس، با دقت بسیار بالا و جزئیات عالی می‌توانند نمونه‌ی پیش‌ساخته‌ی طرح را به ما نمایش دهند، اما استفاده از فناوری واقعیت مجازی، علاوه‌بر نمایش جزئیات می‌تواند حس و حال حضور در آن مکان را برای شما قابل تصور کند که این موضوع خود یک مزیت رقابتی برای این فناوری به حساب می‌آید.

اتوماسیون ساختمان

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman