بررسی کاربرد سقف روفیکس در ساختمان

بررسی کاربرد سقف روفیکس در ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۴ | ۱۳۹۸/۰۹/۲۷

امروزه به دلیل افزایش جمعیت و توسعه شهرسازی موضوع ایمنی در انجام پروژه های ساختمانی, کاهش هزینه های ساختمانی و سرعت و اجرای کار اهمیت ویژه ای دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، به دلیل طولانی بودن پروژه های ساخت به روش های سنتی و پر هزینه بودن آنها, مهندسین و معماران ساختمانی نوعی سقف به نام روفیکس طراحی نموده اند که به دلیل ایمنی بالا و وزن سبک مورد استفاده قرار گرفته است. سقف روفیکس از قالب هایی به نام روفیکس ساخته شده که نقش نگهدارنده بتن تر را به عهده دارد و عملکرد سازه ای ایفا نمیکند.

سقف روفیکس

سقف روفیکس نوعی سقف مرکب با قالب ماندگار است و نوعی دال بتنی آرمه مرکب بتنی به شمار می آید. این سقف از نوعی صفحه فلزی مشبک تشکیل شده که در آن پروفیل های طولی به شکل موازی در فاصله های معین در آن تعبیه میشوند. این صفحه مشبک دارای هفت ناودانی به شکل (V) و ۷۰۰۰ شبکه در هر متر مربع است.

با استفاده از قالب مشبک روفیکس امکان اجرا و بتن ریزی همزمان تمام طبقات وجود دارد و نیازی به شمع و جک نمیباشد. سقف روفیکس نسبت به سقف های بتنی مانند سقف تیرچه و بلوک وزن بسیار سبکی دارد و بار اضافی بر سازه وارد نمیکند, در واقع حدود ۴۰ درصد از وزن مرده ساختمان را کاهش میدهد زیرا مصرف مصالح فولادی در اسکلت این نوع سقف نسبت به سایر سقف ها کمتر میباشد.

اجرای سقف روفیکس

در ابتدا قالب های روفیکس بر روی تیرهای فرعی به صورتی که جهت پروفیل ها در جهت تیرهای فرعی عمود است نصب میشوند. برای سهولت در اجرای این نوع سقف از گل میخ به عنوان برش گیر استفاده میشود. در محل قرارگیری گل میخ ها, قالب ها سوراخ شده و گل میخ از آنها عبور داده میشوند تا تمام قالب کاملا در تماس با بال فوقانی تیرهای فرعی قرار گیرند. سپس شبکه میلگرد بدون نیاز به اسپیسر بر روی روفیکس نصب میشود و برش گیرها روی تیرها جوش داده میشوند. برش گیرها بر روی تیرهای فرعی نصب میشوند و نیروی افقی را از پوشش بتنی سقف به تیرهای فولادی منتقل میکنند. آنها از جدا شدن پوشش بتن از روی تیر جلوگیری میکنند. در آخرین مرحله نیز عملیات بتن ریزی انجام می شود.

از مزایای استفاده از قالب های فلزی مشبک روفیکس میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

* انبار کردن قالب های روفیکس نیاز به فضای زیادی ندارد و تنها با یک کامیون میتوان مقادیر زیادی قالب را حمل کرد و در انبار یا کارگاه ساختمان قرار داد.
* وقتی این قالب ها بر روی تیرهای ساختمان قرار می گیرند نوعی شبکه ایمن ایجاد میشود که از سقوط افراد و اجسام جلوگیری به عمل می آورد.
* اجرای روفیکس به نیروی متخصص نیازی ندارد و توسط کارگران نیمه ماهر نیز میتوان آن را اجرا نمود.
* بارگیری, نگهداری و استفاده از قالب های روفیکس برخلاف سایر قالب های بتنی هیچ گونه ضایعاتی ایجاد نمیکند.
* قالب های فلزی روفیکس از قابلیت شکل پذیری بالایی برخوردار هستند که این امر باعث سهولت در قالب بندی و اجرای فرم های پیچیده میشود.
* در اجرای سقف روفیکس نیاز به وسایل جانبی کمتری از جمله ابزارآلات, دستگاه جوش, بالابر و … نسبت به اجرای سایر سقف ها میباشد.
* سرعت قالب بندی سقف با قالب های روفیکس بسیار بالاست.
* در اکثر روش های رایج اجرای سقف, تنها در صورت گیرش سقف زیرین میتوان سقف بعدی را اجرا نمود اما با استفاده از روفیکس میتوان تمامی سقف ها را به صورت همزمان اجرا کرد.
* هوای مسدود در داخل سقف به عنوان نوعی عایق صوتی و حرارتی محسوب میشود.
* اگر متراکم کردن بتن و درگیری آن با شبکه های روفیکس به نحو مطلوبی صورت گیرد, ترکیب روفیکس و بتن نقش موثری در حذف و یا کاهش آرماتور ایفا میکند.
* نصب شبکه های روفیکس بر روی طبقات نیازی به بالابر یا حمل با جرثقیل ندارد.
* سقف روفیکس از ایمنی بالایی در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله برخوردار است.

کاربرد قالب های روفیکس

* انواع سقف و کف
* ساخت جعبه صفحه ستون
* دال دو طرفه
* پلکان ساختمان
* بتن ریزی حجیم
* و …

ساختمانچی

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman