رابطه بین نرخ مسکن و نقدینگی در اقتصاد

رابطه بین نرخ مسکن و نقدینگی در اقتصاد
Facebook Twitter LinkedIn

۲۰:۵۴ | ۱۳۹۸/۰۹/۲۳

یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است میان افت قیمت اسمی مسکن در ماه‌های اخیر و حجم نقدینگی کشور ارتباط روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد ظرفیت رشد قیمت در بازاری با ابعاد بازار مسکن، وجود ندارد.
به گزارش اخبار ساختمان، بر اساس آخرین آمار رسمی بانک مرکزی از متغیرهای پولی و بانکی در خرداد ماه 98، میزان نقدینگی کشور به مرز 2000 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

این میزان نقدینگی از دیدگاه بسیاری از کارشناسان تناسبی با رشد اقتصادی کشور نداشته و می‌تواند آثار سوئی به دنبال داشته باشد. رشد نقدینگی در یک اقتصاد سالم و مبتنی بر تولید به منزله رشد اقتصادی است، اما در اقتصادی که تولید در درجه چندم اهمیت قرار دارد و فعالیت‌های سوداگرانه در بازارهای مختلف قدرت مانور بیشتری دارند، رشد فزاینده نقدینگی به معنای سخت‌تر شدن شرایط برای فعالیت‌های مولد است. البته دولت در سال‌های اخیر در تلاش بوده تا با ابزارهایی که در اختیار دارد، از رشد لجام گسیخته نقدینگی در کشور پیشگیری کند، اما در عین حال نقدینگی کشور اکنون در مرز 2000 هزار میلیارد تومان قرار دارد.

در این میان کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند طی دو تا سه دهه اخیر میان نقدینگی و قیمت مسکن همواره رابطه مشخصی وجود داشته است. محمد سعید حیدری، کارشناس اقتصاد مسکن در گفت‌وگو با هیبنا، در این رابطه معتقد است: بررسی روند تاریخی رابطه بین نقدینگی و قیمت مسکن نشان می‌دهد قیمت مسکن در ابتدای تابستان امسال که به قله رسید، رشدی بیش از آنچه که در نسبت با نقدینگی کشور قابل تصور بود را تجربه کرد و از این رو روند افت قیمت اسمی مسکن قابل پیش‌بینی بود؛ کما اینکه در چند ماه اخیر این روند بر بازار حاکم بوده است.

وی تاکید کرد: نقدینگی کشور کشش چنین رشدی در یک بازار بزرگ همچون بازار مسکن را نداشته است و در نتیجه عمیق‌ترین شکل رکود به دنبال این تغییرات قیمتی شکل گرفت و جز تعداد معدودی معاملات ماهانه که به دلایل حقوقی، جبر، ناگزیری با توجه به فروش دارایی‌های دیگر، فرارسیدن نوبت استفاده از تسهیلات مسکن و ... رخ می‌دهد، عملا طرف تقاضا به کلی بازار را ترک کرده است.

حیدری با بیان اینکه در کشور ما بخش عمده‌ای از نقدینگی وارد بازار مسکن می‌شود، اظهار کرد: روند تغییرات در میزان تقاضای مصرفی مسکن همواره ملایم است اما در دوره‌های رونق این تقاضای سرمایه‌ای است که یکباره در حجم زیاد وارد بازار مسکن می‌شود و جهش قیمت به دنبال آن رخ می‌دهد.

این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: در حال حاضر نیز دوره جهش سپری شده و نقدینگی موجود کشور اکنون برای اینکه به بازار مسکن تزریق شود و بتواند با رونق دادن دوباره به معاملات، روند رشد قیمت ایجاد کند کافی نیست بنابراین انتظارات تورمی در این بازار در صورت ثبات در بازارهای دیگر به ویژه بازار ارز، محقق نخواهد شد.

شمانیوز

برچسب ها:

قیمت ،مسکن ،اقتصاد 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman