اسپیسر میلگرد چیست؟

اسپیسر میلگرد چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۴۸ | ۱۳۹۸/۰۹/۱۸

اسپیسر یا فضاساز میلگرد قطعه ای از جنس فلز، بتن یا پلاستیک می باشد که در میان فضای بیرونی بتن و میلگرد قرار گرفته و هدف از نصب آن جلوگیری از خوردگی میلگرد می باشد.

به گزارش اخبار ساختمان، همان گونه که در بالا اشاره شد، قطعه هایی از جنس فلز، بتن و پلاستیک که در بین فضای بیرونی بتن و میلگرد قرار می گیرد، اسپیسر نامیده می شوند. نصب اسپیسرها از خوردگی میلگرد جلوگیری به عمل می آورد.

عملکرد این قطعه به گونه ای است که از رسیدن عوامل خوردگی به میلگرد، جلوگیری به عمل می آورد. اگرچه اسپیسر از تماس مواد خورنده با میلگرد جلوگیری به عمل می آورد، اما عواملی هم چون هوا و رطوبت نیز می تواند باعث ایجاد خوردگی میلگرد شود. در صورت ایجاد خوردگی در میلگرد با هوا و رطوبت، میلگرد افزایش حجم پیدا می کند.

استفاده از اسپیسر میلگرد سبب می شود فاصله بین بتن و میلگرد با وجود افزایش حجم میلگرد، حفظ شده و به بتن فشار وارد نشود. بنابراین می توان گفت این گونه اسپیسرها، فضای لازم در جهت افزایش حجم آرماتور را فراهم می کند. استفاده از اسپیسرها در محیط های مرطوب و مکان هایی که امکان بروز زلزله در آن جا زیاد است، لازم و ضروری می باشد.

انواع اسپیسر

اسپیسرها انواع مختلفی دارند که از جمله می توان به نمونه های فلزی، بتنی و پلاستیکی اشاره کرد. در ادامه به بیان نکات بیش تر در مورد هریک می پردازیم.

اسپیسر فلزی

اسپیسرهای فلزی به گونه ای هستند که معمولا به شکل میلگرد خم شده و یا مفتول مورد استفاده قرار می گیرند. طراحی اسپیسرهای فلزی باید به گونه ای باشد که میلگرد به راحتی بر روی آن ها قرار بگیرد.

اسپیسر بتنی

آن چه که در ساخت اسپیسرهای بتنی حائز اهمیت می باشد، استفاده از بتنی است که با بتن مسلح یکسان باشد. اهمیت این موضوع به دلیل یکسان بودن ضریب حرارتی آن ها می باشد. فضاساز یا اسپیسرهای بتنی باید فاقد هرگونه مواد خورنده بوده و هیچ گونه تخلخلی در آن ها وجود نداشته باشد. این گونه اسپیسرها نسبت به سایر اسپیسرها از سختی بالاتری برخوردار بوده و قیمت بالاتری نیز دارند. استفاده از این نمونه مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به افزایش مقاومت بتن در برابر نفوذ آب و افزایش چسبندگی بتن و اسپیسر اشاره کرد.

اسپیسر پلاستیکی

اسپیسرهای پلاستیکی نسبت به نمونه های فلزی و بتنی از قیمت پایین تری برخوردار می باشند و از این رو استفاده از آن ها نسبت به سایر فضاسازها بیش تر می باشد. یکی از نقاط ضعف استفاده از این اسپیسرها، عدم چسبندگی خوب آن ها به بتن می باشد.

از دیگر معایب استفاده از این نمونه اسپیسر می توان به تفاوت ضریب حرارتی بتن و پلاستیک اشاره کرد که این امر می تواند سبب بروز مشکلاتی شود. اسپیسرهای پلاستیکی در برابر مواد شیمیایی مقاوم نیستند و به همین خاطر باید از تعداد بیش تری از آن ها استفاده کرد. در کنار معایب استفاده از اسپیسرهای پلاستیکی، استفاده از آن ها مزایایی نیز به همراه دارد که از جمله می توان به صرفه اقتصادی و مقرون به صرفه بودن، وزن سبک، نیاز به نیروی انسانی کم تر برای اجرا و افزایش سرعت اجرا اشاره کرد.

دسته بندی اسپیسرها

اسپیسرها بر اساس نوع تکیه گاه میلگرد بر روی اسپیسر و سایز میلگرد، در دسته بندی های متفاوتی از جمله اسپیسرهای کفی، دیواری و دو شبکه قرار می گیرند.

اسپیسرهای کفی

این گونه اسپیسرها خود به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

اسپیسر هارد فیکس

استفاده از این مدل اسپیسر کفی برای قسمت هایی که از شبکه میلگردی پر تراکم و سنگین برخوردار می باشند، مناسب است.

اسپیسر ماکس فیکس

از این نمونه در سازه های متوسط تا نیمه سنگین استفاده می شود و استفاده از آن برای میلگردهای ۲۲-۸ میلی متری مناسب می باشد.

اسپیسر مینی فیکس

استفاده از این نمونه اسپیسر در شبکه میلگردهای سبک مانند میلگردهای حرارتی در سقف مورد استفاده قرار می گیرند.

اسپیسر ساید فیکس

در سازه هایی با وزن متوسط و نیمه سنگین از این نمونه استفاده می شود و دارای قفل یک طرفه می باشد. این ویژگی نصب آن ها را آسان می کند.

اسپیسر یوفیکس

استفاده از این اسپیسر در میلگردهایی با وزن کم و در سقف و دال های کامپوزیت صورت می گیرد.

اسپیسرهای دیواری

اسپیسرهای دیواری نیز دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم

اسپیسر ویل فیکس

از این نمونه اسپیسر برای سطوح عمودی مانند دیوارها استفاده می شود. استفاده از این اسپیسر سبب می شود شبکه میلگرد نسبت به قالب موازی قرار گرفته و از پیچیدگی آن ها جلوگیری می کند.

اسپیسر کیج فیکس

در کارهای عمودی سنگین مانند قالب های لغزنده استفاده می شود.

اسپیسر ویل سان

اسپیسر ویل سان که با نام فضاساز خورشیدی نیز شناخته می شود، در سازه های با وزن متوسط و عمودی مورد استفاده قرار می گیرد.

اسپیسر دو شبکه

اسپیسرهای دو شبکه مقاومت بالایی داشته و می توانند تا ۳۰۰ کیلوگرم بار نقطه ای را تحمل کنند. استفاده از این فضاساز در دال بتنی صورت می گیرد. اسپیسرهای دو شبکه دارای دو قسمت نری و مادگی می باشند که انتخاب آن ها با توجه به ضخامت سقف صورت می گیرد. به طور استاندارد باید در هر مترمربع از ۴ اسپیسر دو شبکه استفاده کرد.

نکات لازم برای انتخاب اسپیسر میلگرد

هنگام انتخاب اسپیسر توجه به نکاتی حائز اهمیت می باشد که در ادامه به بیان مهم ترین آن ها می پردازیم.

یکی از نکاتی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، طول عمر اسپیسر می باشد. بهتر است با توجه به شرایط موجود از نمونه هایی که دارای طول عمر بالاتری هستند، استفاده کرد. قیمت اسپیسر از دیگر مواردی است که بسیاری از افراد در هنگام انتخاب و خرید اسپیسر به آن توجه می کنند.

در میان انواع فضاسازهایی که در بالا به معرفی آن ها پرداختیم، اسپیسرهای پلاستیکی از قیمت پایین تری برخوردار می باشند. اما باید توجه داشته باشید که این گونه اسپیسرها از مقاومت پایین تری نسبت به سایر نمونه ها برخوردار می باشند.

نکات مهم نصب اسپیسر میلگرد

آن چه که در نصب اسپیسرهای میلگرد حائز اهمیت می باشد، رعایت فاصله مجاز قرارگیری اسپیسرها می باشد. فاصله استاندارد برای نصب اسپیسرها نباید از یک دوم ارتفاع مشخص شده فضاسازها کم تر باشد. از دیگر نکات مهمی که برای نصب اسپیسرها باید بدان توجه کرد، اندازه گیری بار وارد بر اسپیسر می باشد.

انجام این کار باعث اطمینان از مقاومت اسپیسر می شود. برای انجام این کار اسپیسر در زیر فک فشار قرار گرفته و با اعمال فشار مقدار بار قابل تحمل آن اندازه گیری می شود.

ساختمانچی


برچسب ها:

اسپیسر ،میلگرد ،بتن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman