بررسی مزایا و معایب انواع عایق در صنعت ساختمان

بررسی مزایا و معایب انواع عایق در صنعت ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۱ | ۱۳۹۸/۰۹/۱۷

استفاده از عایق حرارتی ساختمان در هنگام ساخت یک ساختمان لازم و ضروری است و بسیاری از برج سازان نیز از آن استفاده می کنند و به همین خاطر ما در این مقاله برای آشنایی بیشتر شما با انواع مختلف عایق ها به بیان آن می پردازیم.
به گزارش اخبار ساختمان، صرفه جویی در هزینه های جاری زندگی و استفاده درست از انرژی موجب شده تا در ساخت و ساز منازل نیز جلوگیری از هدر رفتن انرژی اهمیت پیدا کند. به همین خاطر استفاده از عایق حرارتی ساختمان نقش پررنگی در این زمینه دارد و شما می توانید از انواع مختلف آن در ساخت و ساز نهایت استفاده را ببرید.

استفاده از عایق حرارتی ساختمان

امروزه با پیشرفت شهرسازی و ساخت و ساز دیگر دسترسی به انرژی هایی مثل برق و گاز برای مردم یک مشکل نیست زیرا به راحتی می توانند آن ها را تهیه کنند و در این زمینه می توانید برای جلوگیری از اتلاف انرژی از عایق های حرارتی استفاده کنید و از آنجایی که انواع مختلفی از این عایق ها در بازار موجود است ممکن است انتخاب را برایتان کمی سخت کند.

برای به کمال رسیدن در ساختمان سازی به طور حتم نمی توان استفاده از عایق ها را نادیده گرفت زیرا استفاده از آن مانع هدر رفتن انرژی خواهد شد و دمای محیط را بهبود می بخشد. همچنین بهتر است که بدانید هزینه ای که برای عایق حرارتی پرداخت می کنید با گذشت چندین سال به شما باز خواهد گشت زیرا با عایق بندی پنجره های قدیمی، درب و دیوارهای ساختمان هزینه های کمتری برای برق و گاز خود می پردازید. البته لازم به ذکر است که بگوییم برای اینکه عایق عمر بسیار زیادی داشته باشد بایستی هنگام خرید به کیفیت آن توجه داشته باشید و در میان انواع مختلف آن سردرگم نشوید.

در صنعت ساختمان سازی انواع مختلفی از عایق های حرارتی برای درز های درب، کف، دیوار، پشت بام، پنجره ها و لوله ها مورد استفاده قرار می گیرند و به همین علت در ادامه به بیان انواع عایق حرارتی ساختمان پرداخته ایم:

پشم شیشه:

همانطور که این عایق از اسمش پیداست از تار ها و پشم هایی ساخته شده است و وزن کمی دارد و به همین خاطر نصب آن نیز به راحتی انجام می شود. این عایق در مقابل رشد قارچ و کپک بسیار مقاوم می باشد اما بهتر است که بدانید این نوع از عایق چندان مقاومتی در برابر رطوبت ندارد و هنگام نصب آن بایستی از یک لایه نایلون استفاده کنید.

الیاف معدنی:

جالب است بدانید که برای ساخت این عایق از سنگ های آتشفشان استفاده می شود و یکی از ویژگی های بارز این عایق دیر ذوب بودن و نسوز آن است. همچنین عدم رشد قارچ و جذب بو نیز از دیگر ویژگی ها محسوب می شود. توصیه می شود برای منازل خود از این عایق حرارتی به علت جلوگیری از پراکنده شدن صوت استفاده کنید زیرا در برابر صوت مقاومت بسیار خوبی دارد.

پشم سنگ از انواع عایق حرارتی:

می توانیم پشم سنگ را از دسته بهترین عایق ها معرفی کنیم زیرا از جنس سنگ های آذین می باشد و فواید بی شماری نیز دارد که از جمله می توان به مقاومت در برابر رطوبت،سبک وزنی و سادگی در استفاده از آن اشاره کرد. این عایق اگر دچار رطوبت و یا خیسی شود مجدد به حالت اولیه خود باز خواهد گشت.

ضد حریق بودن و طول عمری که این عایق دارد باعث شده تا اصلی ترین انتخاب برج سازان قرار بگیرد. توجه داشته باشید که هنگام نصب این عایق بایستی یک پوشش برای جلوگیری از ورود بخار به آن استفاده کنید.

تخته های فیبری:

برای ساخت و تهیه این عایق نمد را فشرده و با الیاف گیاهی ترکیب خواهند کرد. مقاومت در برابر حرارت و استحکام مکانیکی زیاد از فواید این عایق محسوب می شود. اما بایستی بدانید که این عایق دارای معایبی نیز می باشد که از جمله آن می توان به نفوذ آب و از دست دادن خاصیت عایقی اشاره کرد. همچنین در برابر آتش نیز به سرعت واکنش نشان می دهد و باعث گسترش آن خواهد شد.

پرلیت یک عایق حرارتی خوب:

یکی از مهم ترین فوایدی که باعث شده تا پرلیت به یک عایق خوب شناخته شود سبک وزنی و قابلیت تحمل دما تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد است. مقاومت بسیار زیاد این عایق در برابر دمای بالا موجب شده تا از آن به عنوان ماده ای غیر قابل اشتعال یاد کنند. همچنین این عایق قابلیت جذب صوت را نیز دارد و به راحتی با اسید ها وارد واکنش نمی شود. یکی دیگر از فواید آن مقاوم بودن در برابر رشد قارچ ها و موریانه ها است و اجازه رشد به آن ها نمی دهد.

شیشه اسفنجی از انواع عایق های حرارتی ساختمان:

در ساخت این عایق از شیشه خالص استفاده شده که قابلیت ۳۰ برابر منبسط شدن نسبت به شرایط اولیه را دارد. این نوع از عایق ها قابلیت پایداری بسیار زیاد و تحمل فشار را دارا هستند و همچنین در برابر نفوذ آب و آتش نیز از خود مقامت نشان می دهند. اگر شما نگران نفوذ حشرات هستید بایستی بدانید که این عایق اجازه نفوذ هیچ حشره ای را نمی دهد.

تخته چوب پنبه فشرده:

برای تهیه این عایق دانه های چوب پنبه را فشرده و با صمغ طبیعی ترکیب خواهند کرد تا به صورت تخته ای صاف درآید. این نوع از عایق ها توانایی مقاومت در برابر فشار،رطوبت و سایش را دارا هستند و اما چندان مقاومتی در برابر کشش ندارند و هنگام نصب آن نیز بایستی یک تکیه گاه برای آن تعیین کنید تا از شکستگی ناگهانی پیشگیری شود.

عایق های پلاستیکی:

از آنجایی که تنوع در پلاستیک بالا است به همین خاطر انواع مختلفی از عایق های پلاستیکی در بازار مشاهده می شود که می توان آن ها را برای هدف های مختلف به کار گرفت. این نوع از عایق ها سبک وزن هستند و نصب آن زحمت چندانی نمی خواهد.

این عایق نیز دارای انواع مختلفی است که در ادامه بیان کرده ایم:

* پلی اتیلن
* فنولیک
* نیتریل فوم
* اوره فرم آلدئید
* پلی یورتال
* فوم های پلی استایرن
* پلی وینیل کلراید

ویژگی های مهم عایق های حرارتی:

هنگام تهیه عایق های حرارتی برای ساختمان سازی پیشنهاد می کنیم که به کیفیت و دوام آن توجه زیادی داشته باشید و فواید آن را بررسی کنید و بعد اقدام به خرید کنید به همین خاطر در ادامه به بیان چندین فایده عایق ها پرداخته ایم:

مقاوم در برابر اعمال فشار:

پس از نصف عایق های حرارتی ممکن است آن ها تحت فشار قرار بگیرند به همین خاطر یک عایق خوب عایقی است که توانایی تحمل فشار را دارا باشد.

مقاوم در برابر رشد قارچ ها:

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین نکاتی که بایستی در روند ساختمان سازی بدان توجه داشته باشید حفظ بهداشت و تمیزی است که عدم آن فضا را برای رشد قارچ ها و میکروب ها فراهم می کند و این مورد نیز یکی از فواید عایق خوب محسوب می شود.

ضد اشعه ماوراء بنفش:

یکی دیگر از ویژگی های مهمی که بایستی در روند خرید عایق ها بدان توجه داشته باشید مقاوم بودن آن ها در برابر اشعه ماوراء بنفش است.

خنثی بودن در برابر واکنش شیمیایی:

توجه داشته باشید که هنگام نصب عایق ها در ساختمان ها و یا فضاهای بیرونی نبایستی با عوامل خارجی واکنشی نشان دهند زیرا این موضوع باعث افزایش عمر عایق ها خواهد شد.

کشش بالا در برابر انقباض و انبساط:

انبساط و انقباض از دسته مواردی هستند که بر روی هر جسمی تاثیر خواهند گذاشت و از نکات مهم در ساختمان سازی نیز محسوب می شود. یک عایق حرارتی خوب بایستی در شرایط مختلف محیطی کشش بالایی از انقباض و انبساط را دارا باشد.

نکات مهم هنگام تهیه عایق حرارتی:

* انتخاب جنس عایق بر اساس نیازی که دارید
* توجه به عمر مفید عایق حرارتی
* توجه به میزان ضخامت با توجه به نیاز خودتان
* توجه به شرایط محیطی مثل دما هنگام خرید عایق

آمد خبر

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman