معرفی اجزای اصلی ساختمان

معرفی اجزای اصلی ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۵۳ | ۱۳۹۸/۰۹/۱۲

در هنگام ساخت یک بنا عوامل زیادی باید در نظر گرفته شده و اجرایی گردند و بدون شک اصول بنای یک ساختمان، ساخت اجزی اصلی و در کنار آن دخیل کردن موارد دیگر می باشد.
به گزارش اخبار ساختمان، در این مطلب قصد داریم به معرفی اجزای اصلی ساختمان در مراحل ساخت آن خواهیم بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کف سازی

آن چه که در ابتدا و در ساخت یک ساختمان باید نسبت به انجام آن اقدام شود، کف سازی می باشد. کف سازی با توجه به کاربری ساختمان متفاوت می باشد. آن چه که در کف سازی حائز اهمیت می باشد، انتخاب مصالح مناسب می باشد. مصالح باید به گونه ای باشند که تحمل وزن خود و وزن اشخاص را داشته باشد. کف سازی باید به گونه ای انجام شود که از مقاومت بالایی برخوردار بوده و تردد بر روی آن اسان باشد. همان گونه که گفته شد، کف سازی در قسمت های مختلف متفاوت بوده و شرایط متفاوتی دارد. برای مثال کف سازی در زمین های خشک و نمیه خشک و طبقات مخنلف ساختمان متفاوت می باشد.

دیوار

یکی از اجزای اصلی در ساخت هر ساختمان، دیوار می باشد. ساخت دیوار به منظور تقسیم فضای داخلی ساختمان، تحمل فشارهای وارده و جلوگیری از انتقال سر و صدا صورت می گیرد. دیوارهای ساختمان با توجه به محل احداث آن ها و نوع مصالحی که در ساخت آن ها به کار می رود تقسیم بندی می شوند. دیوار بر اساس مصالح به کار رفته در ساخت آن ها به انواع دیوارهای آجری، بلوکی، سنگی، بتنی و غیره تقسیم بندی می شوند. هم چنین بر حسب وظیفه ای که در ساختمان دارند، در دو دسته دیوار باربر و غیرباربر قرار می گیرند.

نعل درگاهی

به تیر افقی که در بالای درب و پنجره قرار گرفته و بار سقف را به ستون ها منتقل می کند، نعل درگاهی گفته می شود. چگونگی قرار گرفتن نعل درگاهی نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. نحوه قرار گرفتن نعل درگاهی باید به گونه ای باشد که وزن روی آن به طور کامل به ستون و دیوارها منتقل شود. نعل درگاهی انواع مختلفی دارد که با نام های نعل درگاهی آجری و نعل درگاهی چوبی شناخته می شود.

درب و پنجره

پنجره و درب ساختمان، از دیگر اجزا اصلی ساختمان می باشند. ساخت درب و پنجره به منظور برقراری ارتباط فضای داخلی و خارجی ساختمان صورت می گیرد. ساخت درب و پنجره، دارای اصول و قواعد می باشد. برای مثال در ساخت پنجره، عرض و ارتفاع آن و فاصله قرارگیری پنجره از کف ساختمان از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. رعایت این اصول می تواند در دستیابی به دید مناسب کمک کند.

بام و شیب بندی آن

بام ساختمان از دیگر اجرای اصلی در ساخت یک بنا شناخته می شود. آن چه که در ساخت بام حائز اهمیت می باشد، اجرای شیب بندی مناسب و عایق کاری آن است. در هنگام ساخت بام، آن چه که در ابتدا باید به آن توجه شود، زیرسازی آن می باشد. که این زیرسازی شامل موارد ذکر شده از جمله شیب بندی بام و عایق کاری می باشد. شیب بندی از جمع شدن آب بر روی پشت بام جلوگیری می کند. عایق بندی نیز به منظور جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان صورت می گیرد.

سقف

از دیگر اجزای اصلی ساختمان، سقف می باشد. وظیفه سقف تحمل نیروها و بارهای مرده و زنده وارد شده و در نهایت انتقال آن ها به پایه و دیوارها و تیرهای حمال می باشد. آن چه که امروزه در ساخت ساختمان ها به میزان زیادی مورد توجه قرار می گیرد، استفاده از سقف کاذب می باشد. توجه داشته باشید که استفاده از این سقف جنبه تزئینی داشته و نمی تواند جایگزین سقف ساختمان شود. هدف از استفاده این گونه سقف ها، کم کردن ارتفاع ساختمان، پوشش سقف اصلی، اتصال تزئینات و غیره می باشد.

قوس

قوس در ساخت یک بنا از دیگر اجزاء جدایی ناپذیر می باشد. قوس از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که از جمله می توان به پاکار، شانه، تیزه، شکرگاه، آوارگاه، کلاله، دهانه، افراز و خیز قوس اشاره کرد. وظیفه قوس در ساختمان، تحمل نیروهای وارده قائم و افقی حاصل از بارهای مرده و زنده می باشد. انتخاب مصالح در ساخت قوس و پایه ها باید با دقت زیادی اجرا شود. این نکته در بالا بردن استحکام آن ها موثر می باشد. به طور کلی قوس ها در سه دسته قوس های باربر، قوس های باربر تزئینی و قوس های تزئینی قرار می گیرند.

پلکان

ساخت پلکان در جهت ارتباط دو سطح مختلف به یکدیگر صورت می گیرد. پلکان نیز دارای قسمت های مختلفی می باشد که از جمله می توان به عرض پله، لب پله، شیار کف پله، زاویه شیب پله، حجم پله، پاگرد، نرده پله، چشم پله و غیره اشاره کرد.

دودکش

دودکش به مجرایی گفته می شود که از آن برای خارج کردن گازهای حاصل از سوخت استفاده شده و از ایجاد آلودگی در داخل ساختمان جلوگیری به عمل می آورد. دودکش از اجزای مختلفی تشکیل شده است. این اجزاء شامل فونداسیون دودکش، سکوی دودکش، دریچه تنظیف، گونه دودکش، مسیر دودکش، دهانه ، سر و درپوش دودکش می باشد.

سیستم دفع فاضلاب

سیستم دفع فاضلاب از دیگر اجزای اصلی در ساخت یک ساختمان به شمار می رود. سیستم فاضلاب در سه دسته سیستم فاضلاب خانگی، صنعتی و سطحی قرار می گیرد.

بادبند

استفاده از بادبند به منظور جلوگیری از تخریب سازه های فولادی در اثر بارهای جانبی مانند زلزله یا بار باد در ساختمان های بلند مرتبه صورت می گیرد.

درز انقطاع

در ساختمان هایی با ارتفاع بیش از ۱۲ متر و یا ساختمان هایی بیش از چهار طبقه، از درز انقطاع برای جداسازی ساختمان از ساختمان های مجاور و به منظور جلوگیری از خسارت ناشی از ضربه ساختمان های مجاور استفاده می شود.

درز انبساط و درز انقباض

در زمان احداث ساختمان جدید در مجاور ساختمان های قدیمی، درز انبساط و انقباض برای جلوگیری از خرابی های ناشی از انبساط و انقباض در فصول سرد و گرم سال در عملیات اجرایی ساختمان، اجرا می شوند.

ساختمانچی

برچسب ها:

ساختمان ،بنا ،سازه 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman