راهکاری برای خانه دار کردن اقشار کم درآمد

راهکاری برای خانه دار کردن اقشار کم درآمد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۴۶ | ۱۳۹۸/۰۹/۰۵

در حالی دولتی‌ها افزایش قیمت بنزین برخی اقشار را تحت فشار قرار داده است می‌توان با راهکار اعطای زمین رایگان به اقشار ضعیف بخش زیادی از هزینه‌های سبد این خانوارها را حذف کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، حسن روحانی رئیس جمهوری پس از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در یکی از جلسات هیئت دولت با بیان دلایل دولت برای افزایش قیمت بنزین و همچنین ضرورت کمک‌های معیشتی به خانوارهای نیازمند در کشور، گفت: اساس و هدف دولت در طرح حمایت معیشتی، کمک به خانوارهای متوسط و کم درآمد است که در شرایط نا جوانمردانه تحریم اقتصادی، به لحاظ معیشتی تحت فشار هستند.

وی با اشاره به راهکارهای پیش روی دولت به منظور تامین مالی کمک‌های معیشتی به خانوارهای کم‌درآمد، افزود:« برای این کار 3 راه بیشتر نداریم، یا باید مالیات مردم را افزایش دهیم و از محل درآمد حاصل از آن پرداخت ها را انجام دهیم، یا باید نفت بیشتری صادر کنیم و از محل آن این هزینه ها را تامین کنیم و یا باید از یارانه ها بکاهیم و از محل آن به خود مردم نیازمند برگردانیم.»

اعطای زمین رایگان یک راهکار خوب

توجه به راهکارهای مطرح شده به منظور کمک‌های معیشتی به خانوارهای کم درآمد مشخص می‌کند، دولت قصد دارد با استفاده از حمایت‌های نقدی، درآمد خانواده‌های مورد نظر را افزایش داده و از این طریق مردم نیازمند را تحت پوشش خود قرار دهد.

سید محمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، با بیان این نکته که رئیس جمهور می تواند از طریق کاهش هزینه‌ خانوارهای تحت فشار به وسیله حذف بخش‌های اساس از سبد هزینه خانوار، نسبت به اعطای کمک‌های معیشتی اقدام کند، اظهار کرد: واگذاری مسکن بدون احتساب قیمت زمین یکی از راهکارهایی است که می تواند برای اقشار ضعیف امیدبخش باشد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به اینکه، مردم دیگر از گفتار خسته شده‌اند، تصریح کرد: رئیس جمهور باید پیشنهادهای عملی برای حل مشکلات اقشار آسیب پذیر را هرچه سریع‌تر ارائه دهد.

در حالی برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان کمک‌های معیشتی در قالب کاهش هزینه خانوارهای نیازمند را به عنوان راهکار حمایتی پیشنهاد می‌دهند که استفاده از این راهکارها تبعات تورمی را به همراه نخواهد داشت.

در این رابطه محمد عنایتی نجف‌آبادی، کارشناس مسکن، با بیان اینکه، مطابق با آمار بدست آمده از سرشماری سال 95، هزینه بخش مسکن، بیش از 45 درصد سبد هزینه خانوار را در بر می‌گیرد، می‌گوید: بازار مسکن در سال‌های گذشته شرایط را به نحوی رقم زده که بخش اعظمی از درآمد هر خانوار را به خود اختصاص می‌دهد. در حقیقت اگر دولت شرایطی را برای صاحب‌خانه کردن مردم، در دستور کار قرار دهد، کمک بزرگی به خانوارهای تحت فشار کرده است.

وی درباره سیاست‌های پیشنهادی برای کاهش هزینه مسکن از سبد هزینه خانوار، افزود: صاحب‌خانه کردن اقشار هدف در کشور، با استفاده از دو راهکار امکان پذیر است. راهکار اول خارج کردن بازار مسکن از حالت سرمایه‌ای به مصرفی است، چرا که عمده نوسانات غیر موجه این بازار در سال‌های اخیر به دلیل نگاه سرمایه به مسکن اتفاق افتاده است. بدین منظور استفاده از مالیات‌های تنظیمی نظیر مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه، می‌تواند مد نظر دولت قرار گیرد تا به این طریق قیمت‌ها در بازار مسکن، برای استفاده اقشار هدف منطقی شود.

وی ادامه داد: توجه به رکود صنعت ساخت و ساز طی 6 سال اخیر مشخص می‌کند بازار مسکن به تولید سالانه 2 میلیون واحد مسکونی نیاز مبرم دارد. در شرایطی که دولت اقدام به ساخت مسکن کند و واحدهای مسکونی تولید شده با کمترین قیمت به دست مردم برسد، عمده هزینه مسکن از سبد هزینه خانوار کسر خواهد شد.

وی با اشاره به شیوه‌های تولید انبوه مسکن، گفت: بسته به توان اقتصادی دهک‌های متفاوت، شیوۀ‌های گوناگونی برای تولید انبوه مسکن وجود دارد که از جمله آن می‌توان به اعطای زمین رایگان و اعطای زمین اقساطی اشاره کرد.

تسنیم

برچسب ها:

مسکن ،زمین ،قیمت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman