مزایای استفاده از عرشه های فولادی در ساختمان ها

مزایای استفاده از عرشه های فولادی در ساختمان ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۴۹ | ۱۳۹۸/۰۹/۰۵

عرشه فولادی در سازه‌های مسطح و شیبدار در انواع ساختمان‌ها قابل استفاده است. سقف عرشه به دلیل استقامت، وزن سبک، صرفه اقتصادی و نصب آسان است، محبوب شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، عرشه‌های فولادی در طیف گسترده‌ای از کاربردهای تجاری و صنعتی استفاده می‌شوند. ورق عرشه فولادی از طریق فرآیندی به نام رول فرمینگ حاصل می‌شود. ورق‌های بزرگ فلزی از رول‌ها جدا می‌شوند و در قالب‌های چرخشی دندانه‌دار فرم می‌شوند. عرشه‌های فولادی با استفاده از گلمیخهای فولادی که قابلیت جوشکاری دارند اجرا می‌گردد.

دو المان، ورق‌های فولادی گالوانیزه ذوزنقه‌ای و برش گیر در سقف عرشه فولادی، این نوع سقف‌ها را متمایز می‌کند. سقف‌های مرکب عرشه فولادی به‌طور معمول از ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه‌ای با ضخامت 0.8-1.25 میلی‌متر می‌باشد که نقش زیادی در افزایش فاصله تیرها تا سه و نیم متر و کاهش وزن ساختمان‌ها دارند.

فولاد مورد استفاده در ورق‌های عرشه فولادی، استانداردها، ترکیبات شیمیایی و خواص مکانیکی خاصی دارد.

مزایای اصلی سقف عرشه فولادی

* با استفاده از سقف عرشه فولادی سرعت ساخت افزایش می‌یابد.

یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین عوامل در صنعت ساختمان که منجر به گسترش سقف عرشه فولادی شده است، سرعت اجرای آن و در عوض بازیابی سریع سرمایه است و باعث شده تا در سراسر جهان محبوبیت زیادی پیدا کند.

* مصرف فولاد و بتن کاهش می‌یابد.

با انتخاب بهینه عرشه، ضخامت دال، تعداد تیرها و مصرف میلگرد کاهش می‌یابد.

* کاهش وزن

وزن دالها با توجه به شکل و فرم عرشه تا 30 درصد کاهش می‌یابند، با کاهش وزن دال‌ها، ابعاد، وزن تیرها، ستون‌ها و در مجموع بار نهایی روی فونداسیون کم می‌شود.

* هزینه‌های کلی را کاهش دمی‌دهد

به طور کلی، استفاده از روشهای صنعتی سازی از جمله سیستم عرشه فولادی باعث کاهش زمان اجرا، کاهش مصرف مصالح، هزینه‌های جاری و در نتیجه کاهش هزینه‌های کلی پروژه می‌شود.

* ایمنی ساختمان افزوده می‌شود.

عرشه فولادی می‌تواند به عنوان یک قالب یکپارچه حین اجرا نقش مهمی داشته باشد و باعث کاهش خطرات به نسبت سیستم سقف‌های سنتی گردد.

* عملکرد سقف را در هنگام وقوع زلزله بهبود می‌بخشد

یکپارچگی این سقف‌ها باعث استحکام آن در برابر زلزله می‌شود.

* یکنواختی سقف زیرین

عرشه سقف فولادی دارای یک سطح زیرین یکنواخت است که بدون روکش قابل استفاده در پارکینگ‌ها هم هست.

* کاهش هزینه حمل و نقل

در مقایسه با سقف‌های کامپوزیتی در صنعت ساختمان، از قبیل تیرچه بلوک (فلزی یا تیرچه بتونی)، دال‌های بتونی مسلح، سقف کامپوزیت سنتی، سقف عرشه فولادی یکی از امن‌ترین و اقتصادی‌ترین سقف‌های مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز است.

کاربرد عرشه فولادی

* در سازه‌های صنعتی پیش ساخته سبک به کار می‌روند.

* در سازه‌های با اسکلت فلزی سبک و سنگین در انواع مدرن، سنتی، صنعتی و نیمه صنعتی کاربرد دارند.

* برای سازه‌های با فریم اسکلت بتونی می‌توان با از بین بردن فریم و تیرها حجم بتن کمتری استفاده کرد.

روش‌های طراحی عرشه سقف فولادی

اساساً دو روش کلی برای طراحی این نوع سقف وجود دارد:

* ورق فولادی به عنوان قالب ماندگار

* ورق فولادی به عنوان المان کششی

اجرای عرشه فولادی

در ابتدا سقف عرشه فولادی برای سازه‌های اسکلت فولادی طراحی و مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما اکنون می‌توان عرشه سقف را برای اسکلت‌های بتونی اجرا کرد، اما کمی قیمت عرشه فولادی ممکن است پر هزینه به نظر بیاید، اما مطمئناً می‌توان آن را انجام داد. قبل از اجرا محاسبات باید توسط مهندسین مربوطه به درستی انجام شود.

1. ابتدا تیرها در مکان‌های مناسب آنها نصب می‌شوند. لازم به ذکر است تیرها متصل به هم چیده می‌شوند برای این بخش می‌توان از تیرهای لانه زنبوری یا تیرهای ورق استفاده کرد.

2- پس از نصب تیرهای فرعی، ورق عرشه فولادی با مشخصات مندرج در نقشه به محل منتقل شده و در محل نصب می‌شود.

3. سپس گل‌میخ‌ها که برای نصب تجهیزات مخصوصی احتیاج دارند مطابق با استانداردها در محل نصب می‌شوند. لازم به ذکر است که نقش اصلی گل‌میخ‌ها، برش گیر بودن آنها است و باعث می‌شود سقف و تیرهای فرعی یکپارچه شوند.

4- پس از آن، شبکه مش فولادی روی سقف قرار داده می‌شود و در پایان بتن‌ریزی انجام می‌شود. از مزایای شبکه مش فولادی می‌توان به جلوگیری از ترک‌های مختلف، افزایش ظرفیت باربری سقف را نام برد.

سایر مزایای استفاده از سقف عرشه فولادی امنیت و کیفیت بالای این نوع سقف، در مقایسه با سایر موارد می‌باشد، همچنین وزن کمتری نسبت به سایر سقف‌ها برای سازه فلزی دارند. اجرای هم‌زمان چند طبقه سقف در کنار هم سرعت کار را افزایش می‌دهد، برای ذخیره‌سازی ورق عرشه فولادی به فضای کمی احتیاج دارید و ساختمانی با استاندارد بالا ساخته می‌شود.

ایلنا

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman