افزایش 27 درصدی اجاره خانه در تابستان

افزایش 27 درصدی اجاره خانه در تابستان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۵ | ۱۳۹۸/۰۸/۳۰

27 درصد افزایش اجاره بها، نتیجه چک و چانه موجر و مستاجر در تابستان امسال بوده است.
به گزارش اخبار ساختمان، در واکنش به افزایش اجاره خانه بسیاری از مستاجران در حالی ترجیح داده اند به خانه دیگری نقل مکان کنند که در قراردادهای جدید نیز با افزایش ۲۳ درصدی روبه‌رو شده‌اند.

افزایش اجاره بها در تابستان امسال در سراسر کشور متفاوت بوده است. بنا بر گزارش مرکز آمار، استان آذربایجان غربی با افزایش 11 درصدی مبلغ اجاره، در مقایسه با سایر استان ها، صاحبخانه‌های منصف‌تری را درخود جای داده است. در مقابل نیز استان لرستان صاحبخانه‌ های سرسخت‌تری داشته است که ۳۷٫۲ درصد روی رقم اجاره‌های کنونی کشیده‌اند.

چرا افزایش اجاره در قراردادهای جدید کمتر بوده است؟

ممکن است بسیاری از مستاجرها به محض مواجهه با اجاره‌ خانه بالا به سراغ خانه‌های کوچک‌ متراژ یا خانه‌هایی در مناطق ارزان‌تر رفته‌ باشند. این مورد می‌تواند یکی از دلایلی باشد که باعث شده قراردادهای جدید، افزایش قیمت کمتری نسبت به قراردادهای تمدیدشده داشته باشند. دلیل دیگر این است که اغلب صاحبخانه‌ها از ترس خالی‌ ماندن واحد مسکونی خود برای جذب مستاجر تازه بهتر از گذشته کوتاه می‌آیند.

افزایش اجاره از نرخ تورم عقب افتاد

با اینکه میزان افزایش مبلغ اجاره‌بها در هر سال، از افزایش عمومی ‌قیمت‌ها و شاخص تورم الگو می‌گیرد، اما امسال با توجه به تورم بالا و توان خرید پایین مردم، صاحبخانه‌ها نتوانستند مبلغ اجاره را همگام با نرخ تورم بالا ببرند؛ چراکه مستاجرها توانایی پرداخت اجاره با افزایش ۳۵ درصدی را ندارند.

گزارش مرکز آمار درباره تغییرات اجاره‌ مسکن نشان می‌دهد که نرخ افزایش اجاره‌بها در تابستان هیچ ارتباطی با قیمت مسکن نداشته است. قیمت مسکن در تابستان ۹۸ در مقایسه با یک‌سال گذشته افزایش ۵۶ درصدی را سپری کرده و این نسبت هیچ شباهتی به نرخ افزایش اجاره‌بها ندارد. این در حالی است که خیلی از صاحبخانه‌ها امسال به خیال افزایش قیمت مسکن، اجاره‌بها را متناسب با آن بالا برده‌اند و به همین سبب در واگذاری واحد مسکونی خود ناکام مانده‌اند.

دلتا

برچسب ها:

مسکن ،قیمت ،اجاره 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman