نکات کلیدی برای انتخاب سیم در سیم کشی ساختمان

نکات کلیدی برای انتخاب سیم در سیم کشی ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۵۴ | ۱۳۹۸/۰۸/۲۲

انتخاب سیم یکی از اصلی‌ترین امور در سیم‌کشی ساختمان است که باید به بهترین شکل انجام شود. انتخاب سیم برای سیم کشی باید اصولی و استاندارد با در نظر گرفتن نکات ایمنی انجام شود؛ چرا که اگر برقکار این کار را به طور نادرست و غیراستاندارد انجام دهد، می‌تواند منجر به خسارت‌های سنگینی شود.
به گزارش اخبار ساختمان، اگر انتخاب سیم برای سیم کشی به‌طور نادرستی انجام شود، می‌تواند بروز مشکل و افزایش هزینه‌ها را در بر داشته باشد. در ادامه شما را با انواع انتخاب‌های موجود سیم برای سیم کشی ساختمان و عوامل موثر در انتخاب سیم برای سیم کشی آشنا می­‌کنیم.

انواع سیم‌­های برق در صنعت ساختمان

به طور معمول سیم از یک هادی و یک عایق تشکیل می­‌شود. دو نوع تک رشته و دو رشته در سیم‌ها وجود دارد که سیم‌­های تک رشته در سیم کشی توکار و سیم­‌های دو رشته در سیم­ کشی روکار به کار می­‌روند. سیم‌­ها از نظر کارایی به سه دسته‌ی افشان، مفتولی و نیمه افشان تقسیم می‌­شوند.

البته یک نوع دیگر به نام سیم کواکسیال هم در بازار موجود است که برای نصب آنتن و دستگاه­‌های صوتی و تصویری کاربرد دارد. با کسب اطلاعات راجع به انواع سیم‌های برقی که معرفی شد، می­توان مناسب‌ترین انتخاب سیم برای سیم کشی را داشت که در ادامه شما را با انواع آنها بیشتر آشنا می‌کنیم.

* سیم‌­های تک رشته در سیم کشی توکار و سیم­‌های دو رشته در سیم­ کشی روکار به کار می­‌روند.

سیم افشان

سیم افشان در سیم­ کشی ساختمان کاربرد دارد. چند رشته سیم به هم تابیده ساختار این سیم را تشکیل می‌دهند. عایق سیم­‌های افشان از جنس PVC است و تا ولتاژ ۷۵۰ ولت را پشتیبانی می­‌کند. این نوع سیم برق، در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و برای انتخاب سیم برای سیم کشی توکار معمولا از این نوع سیم استفاده می­‌شود.

سیم مفتولی

گزینه‌ی دیگر برای انتخاب سیم برای سیم کشی، سیم مفتولی است. در واقع سیم‌های مفتولی از یک رشته سیم هادی تشکیل می­‌شوند و قابل فرم‌دهی هستند. کاربرد این نوع سیم در تابلوهای برق و سیستم‌های برق فشار قوی است.

سیم نیمه افشان

سیم نیمه افشان چیزی مابین سیم‌های افشان و مفتولی است. این نوع سیم، رشته سیم­‌های به هم تابیده‌ی کمتری نسبت به سیم افشان دارد و انعطاف‌پذیری آن نسبت به سیم مفتولی بیشتر است. یکی از گزینه­‌های انتخاب برای سیم کشی، می‌تواند سیم نیمه افشان باشد که باید با رای ناظر یا مهندس پروژه انتخاب شود.

سیم کواکسیال

همان‌طور که قبلا گفتیم، سیم کواکسیال برای آنتن­‌ها و رابط‌­های صوتی تصویری استفاده می­‌شود. این نوع سیم، از دو رشته سیم هادی تشکیل شده که در مرکز آن سیم مفتولی است و سیم دیگری برای جلوگیری از پارازیت به دور آن بافته می­‌شود.

نقش نمره سیم برق در انتخاب سیم برای سیم کشی ساختمان

هر سیم دارای شماره‌ی استانداردی است و در هنگام انتخاب سیم برای سیم کشی تجهیزات مختلف باید نهایت دقت صورت گیرد؛ زیرا با انتخاب نادرست نمره‌ی سیم، درصدی از سرمایه از بین خواهد رفت. بر طبق استاندارد سیم کشی، تجهیزات گوناگون نیازمند یک شماره خاص از سیم برق هستند. به عنوان مثال برای سیم پریزهای سالن، اتاق‌ها و آشپزخانه از سیم شماره ۲٫۵، سیم­‌های مربوط به روشنایی از شماره ۱٫۵، برای سیم کولر از سیم شماره ۴ و برای تابلو برق از سیم شماره ۴ و ۶ میلی‌متر استفاده می‌شود.

شماره‌­های سیم برق در نام‌گذاری کابل نقش زیادی دارند. به این ترتیب که تعداد رشته سیم و شماره سیم برق، نام کابل را تشکیل می­‌دهند. به طور مثال یک کابل که از دو رشته سیم با نمره ۲٫۵ تشکیل شده، کابل ۲٫۵×۲ نام دارد. همچنین یکی دیگر از مزایای شماره سیم برق این است که اگر مشکل یا اتصالی در سیم کشی برق پیش بیاید، این مشکل به راحتی و به کمک شماره‌ی سیم قابل تشخیص و رفع است. انتخاب سیم برای سیم کشی بر اساس نمره‌­های زیر (واحد میلی‌متر) انجام می‌شود:

۳۰۰ | ۲۴۰ | ۱۸۵ | ۱۵۰ | ۱۲۰ | ۹۵ | ۷۰ | ۵۰ | ۳۵ | ۲۵ | ۱۶ | ۱۰ | ۶ | ۴ | ۲٫۵ | ۱٫۵ | ۰٫۷۵ | ۱ | ۰٫۵

طول سیم برق برای سیم کشی ساختمان

طول سیم مورد نیاز برای سیم کشی برای هر ساختمانی متفاوت است و بستگی به تجهیزات به‌کار رفته و وسایل برقی دارد. برای به دست آوردن متراژ سیم برق، معمولا از نقشه سیم کشی ساختمانی که توسط مهندسین برق طراحی شده استفاده می‌­کنند. از آنجایی­که همه‌ی سیم‌های ساختمان باید به تابلوی برق بروند، فاصله از آخرین وسیله تا تابلو برق میزان طول مورد نیاز برای سیم کشی را نشان می‌­دهد. بهتر است همیشه بهترین مسیر انتخاب شود تا علاوه بر بالا رفتن سرعت عمل، از سیم‌های کمتری در کار استفاده شود.

انواع سیم کشی

قبل از انتخاب سیم برای سیم کشی، برقکار می­‌بایست نوع سیم کشی و موقعیت تجهیزات را طبق نقشه‌ی سیم کشی بررسی کند. انتخاب نوع سیم کشی بسیار مهم است و برقکار باید بهترین انتخاب را داشته باشد. به طور معمول سیم کشی به دو نوع روکار و توکار تقسیم می‌­شود. در سیم کشی روکار، سیم‌ها داخل لوله و روی سطح دیوار یا سقف در معرض دید هستند. اما در سیم کشی توکار، لوله­‌های حاوی سیم در مسیر مشخص کلید پریز و شیارهایی که زده شده جای دارند و روی آن گچ کاری می‌کنند.

بهتر است یک فیوز جداگانه‌ی ۲۰ آمپری در جعبه فیوز تعبیه شود تا در هنگام بروز هر گونه مشکل و اتصالی، تنها فیوز ساختمان قطعی داشته باشد.

سیم کشی توکار طرفداران بیشتری دارد و نسبت به سیم کشی روکار جلوه‌ی زیباتری به فضای خانه می‌­دهد. از طرفی سیم کشی روکار بیشتر مناسب فضاهای صنعتی است. از آنجایی­که تمام این سیم­‌ها به جعبه فیوز هدایت می­‌شوند، بهتر است یک فیوز جداگانه‌ی ۲۰ آمپری در جعبه فیوز تعبیه شود تا در هنگام بروز هر گونه مشکل و اتصالی، تنها فیوز ساختمان قطعی داشته باشد.

سیم ارت (Earth)

گزینه‌ی دیگر در انتخاب سیم برای سیم کشی سیم ارت است. از سیم ارت برای محافظت افراد و دستگاه­‌ها در برابر مشکلات ناشی از برق گرفتگی و اتصالات در سیم کشی ساختمان استفاده می­‌کنند. این کار از طریق ایجاد یک شبکه‌ی اتصال به زمین (چاه ارت) انجام می­‌شود و جریان اضافی برق را به زمین منتقل و از برق گرفتگی جلوگیری می­‌کند. توصیه می‌­شود تمام ساختمان­‌های مسکونی و تجاری از این سیم استفاده کنند تا مانع از بروز حوادث و آتش سوزی شوند. این امر در مورد ساختمان‌های بلند و غیرمسکونی تا حدودی اجرا می‌شود؛ اما در ساختمان‌های مسکونی کوچک‌تر توجه کمتری به آن می‌شود.

برخی سیم ارت را به لوله‌ی آب وصل می­‌کنند که کار بسیار خطرناکی است و خطرات غیر قابل جبرانی در پی دارد. راه حل صحیح و ایمن این است که اتصال سیم ارت یا اتصال به زمین بر طبق اصول ایمنی انجام شود.

همانطور که گفتیم، برای جلوگیری از برق گرفتگی از سیستم چاه ارت کمک می‌گیرند. برای ایجاد چاه ارت ابتدا یک چاله به عمق ۴ تا ۸ متر تا جایی که مرطوب باشد حفر می­‌کنند. سپس یک صفحه‌ی مسی که سیم از جنس مس روی آن جوش خورده را به صورت عمودی درون چاه قرار می­‌دهند. بعد از قرار دادن صفحه، چیزی در حدود ۲۰ سانتی‌متر مواد کاهنده درون چاه می­‌ریزند.

همچنین برای تزریق ماهیانه‌ی آب به چاه از یک عدد لوله پولیکا استفاده می­‌کنند که آن را هم به صورت عمودی در چاه قرار می­‌دهند. سپس مخلوط مواد کاهنده یا بنتونیت را در بیرون چاه ارت می­‌ریزند. در مرحله‌ی بعد برای تست دوره­ای، نوبت به اتصال کابل و نصب حوضچه می­‌رسد. پریز پکیج، یخچال، اجاق، لباسشویی و همچنین صاعقه گیر را می­‌توان به چاه ارت وصل کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع سیم برای سیم کشی ساختمان آشنا کنیم. همان‌طور که تاکنون متوجه شده­‌اید، انتخاب سیم برای سیم کشی مساله‌ی بسیار مهمی است و باید در آن نهایت دقت صورت گیرد. برای هر بخش از خانه و تجهیزاتی که در آن بخش استفاده می‌شود، باید سیم با شماره و نوع استاندارد آن استفاده شود.

منطقی است برای سیم کشی ساختمان از یک برقکار با تجربه که مطابق با نقشه سیم کشی ساختمان جلو می‌رود به‌کار گرفته شود. برقکارها هم باید استاندارد سیم کشی را رعایت کنند تا درصد بروز مشکل و اتصالی به صفر برسد.

کبال

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman