نگاهی به مصالح ساختمانی جدید در صنعت ساختمان

نگاهی به مصالح ساختمانی جدید در صنعت ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۵۵ | ۱۳۹۸/۰۸/۲۲

بازار مصالح ساختمانی همه روزه شاهد معرفی محصولات جدید است. از مصالح بکار رفته در سازه تا نما کاری و طراحی داخلی و دکوراسیون، مصالح جدید راه را برای افزایش کیفیت ساختمان ها و کاهش هزینه های ساخت و ساز هموار تر نموده است.
به گزارش اخبار ساختمان، مصالح ساختمانی جدید مزیت های قابل توجهی برای سازندگان و مصرف کنندگان فراهم نموده که از آن جمله می توان به زیبایی، کاهش هزینه ها، سبک تر شدن ساختمان و افزایش مقاومت آن در برابر انواع آسیب ها اشاره کرد. با توجه به اینکه امروزه خریداران هزینه قابل توجهی برای طراحی و دکوراسیون داخلی خرج می کنند بخش بزرگی از مصالح جدید با هدف زیبایی تولید شده اند.

سالید سرفیس یا پلی استون

سالید سرفیس (Solid Surface) از ذرات رنگ مرمر، بوکسیت، اکریلیک یا رزین های پلی استر و رنگدانه (ذرات رنگی) تشکیل شده است. سالید سرفیس اولین بار در سال 1967 با نام تجاری کُرین (Corian) و توسط شرکت DuPont به دنیا معرفی شدند. سالید سرفیس به عنوان یک صفحه بدون درز روی پیشخوان نصب می شود و زیبایی آن بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. صفحات سالید سرفیس به صورت ورق های 366*76 سانتی متر تولید میشود.

این صفحه ها توسط حرارت قابلیت شکل پذیری دارند که باعث میشود سالید سرفیس ماده مناسبی برای اجراهای انحنا دار به شمار آید. یکی از مهم ترین ویژگی های صفحات سالید سورفیس، نداشتن درز و شکاف است. مواد موجود در ساختار صفحات سالید سرفیس، توسط یک سطح نفوذناپذیر پوشانده شده اند و نسبت به باکتری، لکه های رنگ و مشکلات دیگری که در سنگ های طبیعی دیده می شود غیرقابل نفوذ هستند.

ساگا گلس

ساگا گلس (Saga Glass) یک پوشش خارجی الکترونیکی است که با کنترل اشعه های خیره کننده خورشیدی، دید محافظت شده و بی نقصی را ارائه می دهد. برخلاف محصولات لعابی موجود در بازار که با جذب UV، (پرتوهای فرابنفش) این عمل را انجام می دهد. ساگا گلس در عرض چند دقیقه شیشه را از حالت کاملأ شفاف و بی رنگ به موقعیت رنگی مبدل ساخته و با صرف 1/0 وات بر فوت این موقعیت پایدار می ماند.

استفاده از یک واحد پوشش ساگا گلس بر روی شیشه های شفاف معمولی، انتقال نور مرئی را از 62% به 5/3% کاهش داده و نیز باعث کاهش ضریب انتقال حرارت از 48/0 به 09/0 می گردد. استفاده از این محصول همچنین علی رغم هزینه بالای آن نتایج بالقوه بسیاری شامل: بازدهی بالای ساختمان ها در استفاده از انرژی، آسایش مطلوب و... را داراست.

ورق پلی کربنات تخت-ابر شیشه

ورق های پلی کربنات تخت محصولاتی بی نظیر با ضریب ایمنی فوق العاده و كالایی ایده آل برای مصارف جایگزین شیشه می باشند. این ورق ها افزون بر وزن كم و ثبات رنگ دارای مقاومت ضربه ای بسیار بالا تقریبا غیر شكننده بوده و در هنگام بروز حوادث طبیعی مانند زلزله، خطرات ناشی از شكست شیشه را به صفر می رساند. از آن جا كه استفاده و نصب این ورق ها بسیار آسان است، از آن ها به عنوان جایگزین شیشه، در پنجره ها و نورگیر ها، پل های عابر، ایستگاه های اتوبوس، صنایع خودروسازی و .... استفاده می گردد.

ضخامت های بالاتر این ورق ها در مقابل اصابت گلوله مقاوم بوده و برای تمامی محل هایی كه پتانسیل اصابت های فیزیكی را دارند مانند بانك ها، طلا و جواهر فروشی ها، موزه ها، مكان های نقل و انتقال پول و ... توصیه می شوند. ورق های تخت پلی كربنات به صورت شفاف، مات و رنگی در ضخامت های 12-2 میلی متر و ابعاد 305×205 سانتی متر تولید و عرضه می گردند.

بتن ضد آب

از گذشته ها تاکنون دیوارهای بتونی و سنگی و شالوده های ساختمان می بایست دارای جدار ضد آب باشند تا از نفوذ آب به داخل آن تاحد امکان بتوان جلوگیری کرد چراکه همانطور که می دانیم نم و رطوبت می تواند خسارات جبران ناپذیری را به ساختمان وارد کند.

شرکت "کویکرت" (QUIKRETE) توانست محصولاتی را در این زمینه تولید کند که شامل بتون مقاوم ضد آب "کویکرت"، بتون معمولی ضد آب، بتون و مصالحی که دارای رنگ ثابت در برابر آب هستند، می باشد. تمامی این محصولات قابل مصرف در بخش های داخلی و خارجی دیوارهای منزل می باشد. البته این مصالح در کف سازی سطوح کاربرد ندارد.

استحکام بتون مقاوم ضد آب "کویکرت" و بتون معمولی ضد آب بوسیله مواد معدنی افزایش می یابد و در برابر آب نفوذ پذیری کمتر و در نتیجه دام بیشتری خواهد داشت.

بتون جذب کننده آلودگی هوا

دانشمندان هلندی بتون جدیدی ساخته اند که آلودگی هوا را جذب و هوا را تصفیه می کند. بتون جدید ساخته شده در هلند که آزمایشهای مختلف بر روی آن انجام شده است می تواند حدود چهل و پنج درصد از دی اکسید خطرناک منتشر شده ازخودروها را جذب کند. بر این اساس شهرهای مدرن در آینده می توانند از بتون موسوم به بتون سبز برای ساخت و ساز استفاده کنند.

این بتون توانایی جذب نیتروژن تولید شده توسط خودروها را دارد که ماده ای خطرناک برای سلامتی افراد است. محققان دانشگاه “ایندهوون” با آزمایشهای مختلف بر روی این بتون جدید متوجه شده اند که این محصول جدید توانایی جذب چهل و پنج درصد از گازهای سمی خطرناک تولید شده توسط خودروها مانند دی اكسید كربن و نیتروژن را دارد.

کافه ساختمان

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman