برج ایفل؛ نمادی آهنین برای فرانسه

برج ایفل؛ نمادی آهنین برای فرانسه
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۵۴ | ۱۳۹۸/۰۸/۲۲

برج ایفل که در شهر پاریس واقع شده، امروزه نماد فرانسه و یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی و نقاط گردشگری جهان است. تکمیل این برج در سال ۱۸۸۹ به اتمام رسید و ساخت آن دو سال و دو ماه طول کشیده است.

به گزارش اخبار ساختمان، وجه تسمیه برج ایفل برمی‌گردد به سازنده آن که گوستاو ایفل نام داشته است. برج ایفل بلندترین بنای پاریس و چهارمین بنای بلند کشور فرانسه می‌باشد.

گوستاو ایفل

الکساندر گوستاو ایفل که در سال ۱۹۲۳ در ایالت بورگوین به دنیا آمد یکی از متبحرترین معماران تاریخ است که کارنامه درخشانی از قبیل ساخت مجسمه آزادی، کانال پاناما، ایستگاه مرکزی قطار بوداپست و از همه مهمتر برج ایفل را دارد. جالب است بدانید که وی در زمان ساخت برج ایفل تنها ۲۶ سال سن داشت و تا آن زمان حتی دفتر کار شخصی نیز نداشت. وی را به علت سازه‌های فلزی بسیار شگفت انگیز، جادوگر فلز نیز نامیده‌اند. معماری او با شیوه‌های مختلف استفاده از فلز، سبب ورود فرانسه به عصر نوینی در دنیای معماری گردید.

موقعیت برج ایفل

برج ایفل در خیابان پنجم آناتولی و میدان شان دو مارس در پاریس واقع شده است. یک سمت برج، رودخانه سن و سمت دیگر به مقبره ناپلئون اشراف دارد که عمارت اینولید نامیده می شود. در اطراف برج ایفل محوطه ای ایجاد شده که جهت بازدید از برج باید ابتدا به این محوطه وارد شوید.

با ورود به محوطه شما به یکباره با یک معماری بسیار متمایز و باشکوه مواجه گردید. با توجه به اینکه برج ایفل توسط ۳۳۶ پروژکتور نورپردازی شده است، درخشش این برج در شب از فاصله ۸۰ کیلومتری نیز قابل مشاهده می‌باشد.

معماری برج ایفل


این برج از فلز ساخته شده و در آن از هجده هزار و سی و هشت قطعه فلزی استفاده شده است. جهت متصل نمودن این قطعات به همدیگر نیز از دو و نیم میلیون پیچ و مهره و پرچ استفاده شده که اسباب ایجاد یک برج با ارتفاعی نزدیک به ۳۲۴ متر و وزنی بیش از ۱۰ هزار تن و ۱۶۶۵ پله را فراهم نموده‌اند.

این برج از چهار قسمت حیاط و طبقات اول تا سوم تشکیل شده است که هر یک بخش مهمی جهت ساخت و تکمیل این برج بوده‌اند و تمامی طبقات قابلیت بازدید توسط اشخاص و تورهای گردشگری به خصوص گردشگرانی که تور اروپا را برای سفر انتخاب کرده‌اند را دارند.

حیاط و طبقات برج ایفل

حیاط برج ایفل با مناظر طبیعی خود کمک بسیاری به ایجاد حس زیبایی شناختی در اطراف برج نموده و آن را از یک معماری فلزی سرد و بی روح درآورده است. جذاب ترین قسمت برج ایفل، طبقه اول است که کاملا شیشه ای بوده و نمایشگاه فرهنگی فرانسه، پله های قدیمی برج، رستوران، کافه، کتابخانه و مرکز تفریح و بازی کودکان در این بخش واقع شده است.

طبقه دوم با نام سکوی برج ایفل شهرت یافته و مکانی مناسب برای افرادیست که می‌خواهند پاریس را از زاویه بالا نگاه کنند. طبقه سوم دل‌انگیزترین قسمت برج می‌باشد، چرا که در آنجا می‌توانید دفتر کار گوستاو ایفل و سالن کنفرانس وی را مشاهده نمایید.

رنگ‌آمیزی برج ایفل

برج ایفل در ابتدای ساخت، قرمز متمایل به قهوه ای بود اما با استفاده از ۶۰ تن رنگ و طی یک سال، رنگ آن تغییر نموده و پس از آن نیز، هر هفت سال یک بار رنگ آن را تغییر می‌دهند. برج ایفل از ابتدای ساخت تاکنون، هجده مرتبه رنگ‌آمیزی شده و هر بار رنگ‌آمیزی آن، تقریبا یک سال به طول می‌انجامد.

این امر حس تازگی و احیای برج را برای کسانی که بارها از آن دیدن کرده‌اند ایجاد می‌نماید و از همه مهمتر سبب شده تا این برج بیش از آن که تاریخی و کهنه به نظر برسد، یک برج مدرن باشد.

بازدیدکنندگان برج ایفل

برج ایفل از جمله پربازدیدکننده‌ترین نقاط گردشگری جهان می‌باشد که هر ساله افراد بسیاری را به سمت فرانسه و شهر پاریس روانه می‌سازد. هر ساله چیزی در حدود هفت میلیون نفر از سراسر جهان، از برج ایفل دیدن می‌کنند که سبب شده تا این برج به یکی از عرصه‌های جدی اقتصاد و صنعت گردشگری در تور فرانسه تبدیل گردد. از جمله این بازدیدکنندگان، گردشگران ایرانی بوده که با استفاده از خدمات تور فرانسه به این کشور سفر کرده و اصولا بازدید از برج ایفل را در صدر برنامه‌های گردشگری خود به فرانسه قرار می دهند.

ایجاد جنجال در خصوص ساخت برج ایفل

این امر یک مبحث تاریخی بوده که نتوانست با شکوه و عظمت برج ایفل مقابله نماید. علت این جنجال مربوط به مخالفت هنر و ادبیات شهر پاریس به ویژه فردی به نام گارنیه با ساخت و تکمیل برج ایفل بود. آن‌ها برج ایفل را یک هیولا و یک سازه کاملا بی‌مصرف در قلب پاریس می‌دانستند و معتقد بودند که این امر ذوق و سلیقه و از همه مهمتر معماری پرمحتوای فرانسوی را تحت تأثیرات منفی خود قرار خواهد داد. اما این اعتراضات بی‌نتیجه ماند و برج ایفل تاکنون معرف فرانسه و یک معماری بی‌نظیر در سطح جهان بوده است.

ایسنا


برچسب ها:

برج ایفل ،سازه ،معماری 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman