برای پوشش سقف به چه مواردی باید دقت کرد؟

برای پوشش سقف به چه مواردی باید دقت کرد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۵۵ | ۱۳۹۸/۰۸/۲۰

سقف به عنوان بعد پنجم ساختمان ار اهمیت ویژه­ای برخوردار است. علاوه بر این که در تمام نماها بخشی از سقف جلوه می­کند، به عنوان پوششی که به بنا هویت می­دهد اهمیت ویژه­ای دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، یکی از ویژگی­ هایی که سقف را در تمام طول وجودش به عنصری خاص تبدیل کرده است ویژگی"تطبیق شکل سقف با اقلیم" است. اگر همین ایرانمان را با وجود اقلیم­های متفاوت در نظر بگیریم با انواع سقف سازی مواجه می ­شویم. از سقف گنبدی شکل در مناطق کویری بگیر تا شیروانی­های مناطق معتدل شمالی.

روند تغییر سقف از گذشته تا به حال تغییرات زیادی کرده است، دیگر برای پوشش دهانه بزرگ در مناطق کویری از سقف گنبدی استفاده زیادی نمی­ شود و سقف­های تخت با مصالح جدید جایگزین این نوع از سقف­ سازی شده­ اند.

اما همچنان در مناطقی که با بارندگی برف و باران زیادی روبرو هستند از سقف شیب­دار استفاده می­شود.

عموما به سقف­هایی که حداقل دارای 15 درجه شیب باشند سقف شیب­دار گفته می­شود البته در عمل بیشتر این سقف­ها شیبی در حد 35 تا 65 را دارند. این سقف به دلیل ساختاری که دارد در مناطق معتدل و مرطوب استفاده می­ شود تا بارش باران را به پایین یا به سمت ناودان­ها هدایت کند. در مناطق سردسیر هم علاوه بر سقف تخت از این شکل سقف نیز استفاده می­شود و باعث می­شود دیگر نیازی به برف روبی نباشد.

البته در مناطق سردسیر باید به درجه یخ­بندان دقت کرد تا از قندیل بستن در لبه بام جلوگیری شود.از این نوع سقف عموما در ساخت ویلاها و خانه­ ها استفاده می­شود. همچنین به دلیل اینکه دهانه زیادی را می­تواند بدون ایجاد ستون پوشش دهد، برای ساخت سوله ­ها و کارخانجات صنعتی نیز از این شکل سقف استفاده می­شود.

نوع سقف باید با دیوارها و ساختار محیط هماهنگ باشد و باید قبل از ساخت دیوارها برای شکل سقف به قطعیت برسیم. حتی نوع مصالحی که این سقف را می­پوشاند باید در مراحل اولیه قطعی شود چرا که با توجه به مصالح سازه هم دچار تغییراتی می­شود.

شینگل چیست و چه کاربردی دارد

برای پوشش سقف شیب­دار از پوشش­های متنوعی استفاده می­شود. پیشرفت تکنولوژی گزینه­ های مورد نظر را افزایش می­ دهد و بهبود می­بخشد. در طی سالیان اخیر پوشش شینگل از محبوب­ترین انواع پوشش سقف شیب­دار است. شینگل پوشش قیر پلیمری است که سطح نهایی آن را گرانول های معدنی پوشانده است. توفال­ های شینگل را در دمای بالایی که حتی از 1100 درجه سانتی گراد بالاتر می­رود فرآوری می­کنند و تثبیت رنگ می­شوند.

شینگل طوری طراحی شده است که عایق صدا و دما باشد، انعطاف پذیر باشد و توانایی نصب روی انواع بام شیب­دار را داشته باشد. در مقابل اشعه ماورای بنفش مقاوم باشد، در مقابل بادهای شدید از خود مقاومت نشان دهد و در برابر وزن زیاد و تغییرات زیاد دما مقاوم باشد. شینگل کلملا در برابر آب عایق است و گزینه­ای بسیار مناسب برای مناطق باران­زا است.

از مزیت­های دیگر شینگل می­توان به راحتی در نصب آن اشاره کرد که با توجه به عایق بودن، احتیاجی به زیرسازی ندارد.

این نسل جدید پوشش که در دنیا محبوبیت زیادی دارد و با گسترش فراوانی روبرو است، علاوه بر محافظت ساختمان در برابر عوامل جوی، طرح و رنگ های مختلفی دارد و در جنس­های متنوعی به بازار ارائه می­شود. این تنوع محصولی که به حدود 60 نوع می­رسد به جلوه و زیبایی ساختمان کمک شایانی می­کند.

شینگل عمر مفید بالایی دارد و نگهداری و تعمیر آن خیلی راحت­تر از انواع دیگر پوشش است.

آندولین پوشش محبوب اروپا

از دیگر پوشش­هایی که مقبولیت ویژه­ ای دارد آندولین است. پوشش آندولین بیشتر از 70 سال سابقه تولید خارج از ایران دارد. ساختار آندولین از ترکیب خالص الیاف طبیعی و بیتومن تولید می­شود. شیوه­ای که این ورق­ها را رنگ می­کنند در حین تزریق بیتومن می­باشد و به همین دلیل رنگها از ماندگاری بالایی برخوردارند. وزق آندولین نسبت به سفال و ورق گالوانیزه از کیفیت بالاتری بر خوردار میباشد و در مقایسه با سایر پوشش­ها سبک­تر تمام می­شود. آندولین شیتهای دو متری در عرض ۹۵ سانتیمتری میباشد و فقط در طرح موجدار تولید میشود اما در رنگ بندی تنوع زیادی دارد.

کیفیت اجرای سقف آندولین در مقایسه با پوشش گالوانیزه و سفال در درجه بالاتری قرار دارند و هزینه خیلی مناسب­ تری دارد. با توجه به اینکه تولید آندولین بصورت شیتهای ۱۰۶ سانتیمتری در عرض ۴۰ سانتیمتری تولید میشود، توانایی همپوشانی بالایی دارد و از نفوذ باد و باران جلوگیری می­کند و عایق بسیار مناسبی است.

ورقهای آندولین دربرابر شرایط متنوع جوی واز درجه حرارت ۳۵- تا ۱۰۵+ دچار هیچگونه تغییر شکل و سایزی نخواهند شد.

آندوویلا نوعی دیگر از سقف آندولین است. وزن هرمترمربع سقف آندوویلا فقط ۴ کیلوگرم است، وزن کم آندولین باعث صرفه جویی در هزینه حمل و بارگیری و تخلیه ورقها می­شود. این سبک بودن وزن کار نصب ورق­ها را هم راحت می­کند. همچنین باعث کم شدن وزن سازه می­شود که خود عامل مهمی در دفع کردن نیروهای حاصل از زلزله است و برای مناطق زلزله­ خیز پوشش بسیار مناسبی است.

همچنین ورقهای آندولین وزن سبکی دارند که همین مورد کار را برای بالا بردن و نصب این ورقه­ ها راحت می­کند.

ایلنا

برچسب ها:

سقف ،مصالح ،نما ،آندولین ،شینگل 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman