بررسی سرگذشت مسکن‌های مهر زلزله زده

بررسی سرگذشت مسکن‌های مهر زلزله زده
Facebook Twitter LinkedIn

۲۰:۲۸ | ۱۳۹۸/۰۸/۱۹

حالا دو سال از زلزله 7.3 ریشتری سال 1396 می‌گذرد، زلزله‌ بزرگی که باعث خسارت و تخریب بیش از 100 هزار واحد مسکونی در استان کرمانشاه شد.
به گزارش اخبار ساختمان، در میان تمام واحدهای تخریبی به جا مانده از زلزله، مسکن‌های مهر سرپل ذهاب بصورت ویژه مورد توجه قرار گرفت و بحث‌های بسیاری در خصوص مقاوم بودن یا نبودن این واحدها در برابر زلزله به میان آمد.

در نهایت مسئولین راه و شهرسازی اعلام کردند که این واحدها از آزمون زلزله سربلند بیرون آمدند، چرا که با وجود زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر از مجموع 24 بلوک تنها سه بلوک دچار خسارت شدید شدند که با توجه به نزدیکی به مرکز زلزله طبیعی است.

بعد از انجام کارهای کارشناسی در نهایت تصمیم بر این گرفته شد که از مجموع 24 بلوک مسکن مهر سرپل ذهاب، 21 بلوک مقاوم سازی شود و سه بلوک که خسارت شدیدی دیدند، تخریب و از نو بازسازی شوند.

حالا با گذشت حدود دو سال از شروع بازسازی این واحدها، معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از پایان کار مقام سازی 21 بلوک مسکن مهر سرپل ذهاب خبر می‌دهد و می‌گوید سه بلوک تخریبی هم، در حال حاضر 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اوایل سال آینده تحویل می‌شوند.

عبدالرضا غفوری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آسیب 24 بلوک مسکن مهر سرپل ذهاب در زلزله سال 1396، گفت: این بلوک‌ها شامل 576 واحد است که در نهایت تصمیم بر این گرفته شد با توجه به میزان خسارات، 21 بلوک از این تعداد مقاوم سازی شده و تنها سه بلوک تخریب و از نو بازسازی شود.

وی افزود: در حال حاضر مقاوم سازی 21 بلوک به پایان رسیده که 9 بلوک آن شهریور ماه تحویل شده و مابقی هم در سالروز زلزله یعنی آبان ماه امسال تحویل می‌شود.

غفوری با اشاره به نظارت دقیق بر اجرای مقاوم سازی این پروژه‌ها، گفت: فعلا پیمانکار پروژه را نگه داشته‌ایم تا بعد از اسکان مردم در واحدها، درصورت وجود نواقص احتمالی که ممکن است از چشم ناظران دور مانده باشد، پیمانکار رفع این نواقص را انجام دهد.

این مسئول در خصوص وضعیت ساخت بلوک‌های تخریبی نیز گفت: ساخت سه بلوک تخریبی با پیشرفت فیزیکی 40 درصدی در حال انجام است و اوایل سال آینده تحویل می‌شود.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از صرف اعتبار 60 میلیارد تومانی برای ساخت و مقاوم سازی این 24 بلوک مسکن مهر خبر داد و افزود: این میزان اعتبار از محل‌های مختلف از جمله پرداخت خسارت بیمه، اعتبارات سازمان ملی زمین و مسکن و اعتبارات ملی تامین شده است.

ایسنا

برچسب ها:

مسکن ،مهر ،زلزله 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman