مشکلات بیمه‌ای کارگران ساختمانی چیست؟

مشکلات بیمه‌ای کارگران ساختمانی چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۵۵ | ۱۳۹۸/۰۸/۱۸

تنها روزنه امید برای کارگران ساختمانی داشتن بیمه است که حداقل بتوانند بعداز عمری زحمت و تلاش که در کار مشقت بار صنعت ساختمان متحمل می‌شوند، موفق به دریافت حقوقی بازنشستگی شوند.
به گزارش اخبار ساختمان، اخیراً کانون کشوری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی اقداماتی در خصوص تغییر کد سامانه رفاهی کارگران ساختمانی و رفع مشکلات بیمه‌ای کارگران ساختمانی دزفول انجام داده است. تحویل این کد و همزمانی آن با انتخابات مجمع عمومی کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان خوزستان شبهاتی را در خصوص انتخاباتی بودن این اقدامات مطرح کرده است.

رضا هاشمی (رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان خوزستان) با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند که با رکود ساخت وساز دچار موانع عظیمی در زندگی خود شده‌اند، اظهار داشت: مشکل امنیت شغلی آنها در این سال‌ها زیاد شده که برخی اوقات شاید به نان شب خود محتاج شوند.

هاشمی درخصوص مشکلات بیمه‌ای کارگران ساختمانی گفت: تنها روزنه امید برای کارگران ساختمانی داشتن بیمه است که حداقل بتوانند بعداز عمری زحمت و تلاش که در کار مشقت بار صنعت ساختمان متحمل می‌شوند، موفق به دریافت حقوقی بازنشستگی شوند. البته اغلب آنها نمی‌توانند ۳۵ سال سابقه بیمه کارگران ساختمانی را در سازمان تامین اجتماعی پُر‌کنند.

هاشمی خاطرنشان کرد: خودم در شغل گچکاری مشغول به کار هستم و ارتباط مستقیم با مشکلات این قشر زحمتکش دارم. یک کارگر ساختمان، نه کار ثابتی دارد نه تعطیلی درست و نه حقوق چشمگیری می‌گیرد. یک کارگر ساختمانی برخی ایام هفته را ممکن است در بیکاری مطلق سپری کند.

هاشمی تاکید کرد: اخیراً اقدامی در خصوص بیمه کارگران ساختمانی دزفول صورت گرفته است. تغییر کد سامانه رفاهی به درخواست اعضای هیئت مدیره که مورد تایید مجمع عمومی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، صورت گرفت و کانون کشوری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی نیز با درخواست هیئت مدیره که دلایل روشن دارد، اقدام به تغییر کد کرده است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان خوزستان با گلایه از برخی نمایندگان کارگران ساختمانی که به مشکلات بیمه‌ای کارگران توجه نمی‌کنند، بیان کرد: بی‌انصافی است که رفع مشکلات بیمه‌ای کارگران دزفول که نزدیک به چند ماه است، زمان برده را یک هدف سیاسی بنامیم، چراکه کارگران ساختمانی دزفول هم همانند دیگر اقشار حقی دارند و می‌توانند از حقشان استفاده کنند و تحویل یک کد اصلا ارتباطی به انتخابات نداشته است.

او ادامه داد: کارگران باید بتوانند از حق بیمه خود استفاده کنند و دفترچه آنها تمدید شود. حقی که نزدیک به چند ماه است از آن محروم شده‌اند. امیدواریم اقدام اخیر مثبت باشد. اگر می‌خواستند دفترچه درمان‌شان را تمدید کنند، باید برای تایید بازرسی خود به کانون استان مراجعه کنند یا اینکه با کانون کشورس انجمن‌های کارگران ساختمانی مکاتبه داشته باشند.

سربازرس سامانه رفاهی استان خورستان در خصوص شبهات اخیر در خصوص ارسال نامه تحویل کد و برگزاری انتخابات مجمع عمومی خاطرنشان کرد: من یا کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان خوزستان هیچگونه اطلاعی از برگزاری مجمع نداشته و گرنه با توجه به حساسیت موضوع بی‌شک مانع از ارسال نامه تحویل کد می‌شدیم، علیرغم اینکه یک روز بعداز مکاتبات این کانون و نامه سربازرس برای تحویل کد تازه به صورت تلفنی به ما اطلاع برگزاری مجمع و انتخابات را دادند و جلسه تحویل کد را تا نتیجه انتخابات لغو ‌کردیم که این مطلب را نیز تلفنی به آقای ارسلان غمگین، رئیس بازرسی کار استان خوزستان اطلاع دادیم و همچنین منتظر نتیجه انتخابات برای تحویل کد هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: سرپرست اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان خوزستان خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم؛ چراکه باید حل مشکل بیمه‌ای کارگران ساختمانی را در اولویت کار خود قرار دهیم.

ایلنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman