بایدها و نبایدهای ایمنی داربست در ساخت و ساز

بایدها و نبایدهای ایمنی داربست در ساخت و ساز
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۵۴ | ۱۳۹۸/۰۸/۱۳

خطر سقوط داربست، علت عمده‌ی مرگ و میر کارگران ساختمانی می‌باشد و سالانه درصد بالایی از کل میزان تلفات انسانی در ساخت وساز را تشکیل می‌دهد.

به گزارش اخبار ساختمان، همه می‌دانیم که خطر سقوط، علت عمده‌ی مرگ و میر کارگران ساختمانی می‌باشد و سالانه درصد بالایی از کل میزان تلفات انسانی در ساخت وساز را تشکیل می‌دهد. این یعنی تعداد زیادی از افرادی که بر روی داربست کار می‌کنند، به طور بالقوه در معرض خطراتی نظیر سقوط، برق گرفتگی و سقوط اجسام قرار دارند.

مسئله‌ی کلیدی در ایمنی هنگام کار بر روی داربست، به این موضوع خلاصه می‌شود که آیا داربست به قدر کافی برای کار بر روی آن ایمن است یا نه. این بدان معناست که باید بر روی داربستی کارکرد که توسط متخصصان آموزش دیده و تحت نظارت یک شخص ذیصلاح نصب شده است، و قبل از استفاده به درستی بازرسی شده باشد. هم‌چنین مهم است که همه‌ی کارگرها به تجهیزات حفاظتی مناسب مجهز شده و تمام شیوه‌های ایمن کار بر روی داربست به آن‌ها آموزش داده شود.

از آن‌جا که استانداردهای OSHA برای نصب داربست در ساخت و ساز بسیار دقیق هستند، نمی‌توان تمام قوانین و الزامات برای انواع داربست در شرایط مختلف را پوشش داد. به همین دلیل ما لیستی کلی از بایدها و نبایدها برای ایمنی داربست در ساخت و ساز فراهم کرده‌ایم.

بایدها

* باید قبل از استفاده از داربست به طور مناسب آموزش ببینید. آموزش باید توسط یک فرد واجد شرایط صورت بگیرد و شامل آشنایی با برق، خطرات سقوط و اجسام در حال سقوط و روش‌های برخورد با این خطرات باشد. همچنین آموزش باید شامل استفاده‌ی درست از داربست، چگونگی حمل مواد و ظرفیت‌ بار داربست باشد.

* هنگام بروز خطرات اضافی به دلیل تغییرات در محل کار یا تغییر در نوع داربست، حفاظت از سقوط یا حفاظت از سقوط اشیاء، باید دوباره آموزش دید. هم‌چنین اگر رئیس احساس کند که آموزش اولیه کفایت نمی‌کند، لازم است آموزش‌های اضافی دریافت کنید.

* باید قبل از قرار گرفتن بر روی داربست، بررسی کنید تا مطمئن شوید که یک شخص ذی‌صلاح قبل از شیفت کاری داربست را بازرسی کرده و برای استفاده ایمن است و در وضعیت کاری مناسبی قرار دارد. نصب، برداشت، تغییر و یا حرکت دادن داربست را تنها می‌توان تحت نظارت مستقیم یک شخص ذی‌صلاح با پرسنل آموزش دیده انجام داد. اگر از ایمنی یک داربست مطمئن نیستید، قبل از استفاده آن را با یک ناظر بررسی کنید.

* باید همیشه هنگام کار بر روی داربست یا در زیر و اطراف آن، از کلاه ایمنی استفاده کنید. همچنین باید یک جفت کفش کار محکم و ضد لغزش بپوشید و هنگام کار بر روی داربست، استفاده از ابزار تسمه یا طناب را مد نظر قرار دهید.

* باید از همکارانی که به طور همزمان در بالا یا پایین و همچنین افرادی که بر روی داربست می‌باشند آگاه باشید. اگر شاهد استفاده‌ی نامناسب بر روی داربست و یا اطراف آن بودید، باید کارتان را متوقف کرده و به سرپرست اطلاع دهید.

* باید زمانی که از سیستم‌های جلوگیری از سقوط بر روی داربستی که بر روی آن کار می‌کنید استفاده می‌کنید، به طور کامل تجهیزات را به منظور آسیب دیدگی و پوشش بازرسی کنید. سیستم را در نقطه‌ی محکمی قرار داده که امکان سقوط آزاد بیش از 1.8 متر را قبل از توقف کار ندهد. در جدول زیر انواع مختلف داربست‌ها و سیستم‌های حفاظت از سقوط الزام آور توسط OSHA را نشان می‌دهیم:‌


رعایت اصول سیستماتیک و ایمنی برای انواع داربست‌های خاص امری اجتناب ناپذیر برای حفظ سلامت افراد است.



نکته: نردبان مرغی نیاز به میله‌های محافظ یا سیستم گرفتن شخص هنگام سقوط دارد.

نبایدها

* نباید در انتهای شیفت کاری، همه چیز را روی داربست بگذارید. این شامل هر گونه مصالح ساختمانی یا ابزاری است که احتمالا حین کار کردن بر روی داربست استفاده کرده‌اید. این اقلام می‌توانند به‌طور بالقوه بر داربست فشار وارد آورده و شخص بعدی که از داربست استفاده می‌کند پایش به این وسایل گیر کرده و در معرض خطر قرار بگیرد.

* نباید بار اضافی به داربست تحمیل کرد. آموزش مناسب شامل اطلاع رسانی در خصوص حداکثر بار در نظر گرفته شده‌ی بار داربستی که بر روی آن کار می‌کنید و همچنین ظرفیت‌های حمل بار آن می‌باشد. در اغلب موارد، داربست‌ها باید قادر به تحمل چهار برابر حداکثر بار در نظر گرفته شده باشند.

* نباید از باکس‌ها یا نردبان‌ها برای افزایش ارتفاع محل کار استفاده کرد. اگر نمی‌توانید به منطقه‌ای دست یابید، باید از سرپرستتان درخواست کنید تا سکوی کار را بالا بیاورد. از پایه‌های چوبی استفاده نکنید مگر این‌که میله‌های محافظ بر روی داربست تا ارتفاعی که برابر با ارتفاع پایه‌های چوبی باشند گسترش یافته باشند.

* نباید به هر نحوی که شده از داربستی که به نظر آسیب دیده می‌رسد، دستکاری شده و یا اجزایی از آن مثل تخته، قرنیز، شبکه‌ی آوار یا سایبان‌های محافظ از دست رفته باشد، استفاده کرد. یکی از سرپرست‌ها را خبر کنید تا فورا داربست را به وضعیت مناسب کاری برگرداند و یک شخص متخصص و ذی‌صلاح آن را بازرسی کند. هرگز داربست را دستکاری و یا سعی در تعمیر آن نکنید، مگر این‌که آموزش لازم برای نصب داربست را دیده باشید.

* نباید بر روی تخته‌ی داربست که پوشیده از یخ، برف یا گل و لای است راه بروید. همچنین چوب فرسوده زمانی که مرطوب باشد، می‌تواند بسیار لغزنده باشد. تمام برف، یخ، گل ولای و سایر مواد زاید مثل برگ‌های خیس باید قبل از استفاده از داربست به طور کامل از سطح آن برداشته شوند. همچنین باید زمانی که شرایط آب و هوایی نامساعد است مثل باران شدید، تگرگ، یخ برف یا بادهای قوی، از استفاده از داربست اجتناب کنید.

* نباید بر روی قسمت‌هایی از فریم داربست که برای بالا رفتن در نظر گرفته نشده‌اند بالا بروید. همیشه از یک نردبان ثابت، راه‌ پله‌ی دسترسی داخلی یا نردبان ساخته شده برای دسترسی به سکوی کار استفاده کنید. همیشه باید یک دستگیره در بالای سکوی کار وجود داشته باشد. هیچ‌گاه با مصالح ساختمانی یا ابزار در دست بالا نروید، آن‌ها را باید به طور جداگانه تا داربست بالا برد.

نکته: OSHA شخص ذی صلاح را این‌گونه تعریف می‌کند: "شخصی که توانایی شناسایی خطرات موجود و قابل پیش بینی در اطراف یا شرایط کاری غیر بهداشتی، خطرناک برای کارگران را دارد و کسی که مجاز به اتخاذ اقدامات اصلاحی برای کاهش و از بین بردن آن‌ها باشد." یک شخص واجد شرایط "شخصی است که با در اختیار داشتن یک درجه‌ی به رسمیت شناخته شده، با موفقیت توانایی خود را در حل و فصل مشکلات مربوط به موضوع، کار، یا پروژه ثابت می‌کند."

ایرانگان


برچسب ها:

ساخت و ساز ،ایمنی ،داربست 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman