توسط یک محقق ایرانی انجام شد:

تولید ماده ای جدید برای مقاوم سازی بتن

تولید ماده ای جدید برای مقاوم سازی بتن
Facebook Twitter LinkedIn

۲۱:۳۶ | ۱۳۹۸/۰۸/۱۱

بتن یکی از فرآورده های به دست آمده از سیمان است که اگر با سرعت بالایی خشک شود، احتمال ترک خوردن آن افزایش می یابد و یک محقق ایرانی روش جدیدی برای حل این مشکل یافته است.
به گزارش اخبار ساختمان، بتن از ترکیب سیمان با آب و شن و ماسه تولید می شود و اگر این ترکیب با ملایمت خشک نشود، نتیجه کار بتنی غیرمقاوم است. دانشمندان با افزودن خاکستر زغال سنگ به این ترکیب توانسته اند بر مقاومت و استحکام بتن بیافزایند.

تا پیش از این برای تنظیم سرعت خشک شدن سیمان از اقداماتی مانند اسپری کردن تدریجی آب بر روی آن استفاده می شد، اما این روش ها وقت گیر و غیردقیق است و حالا دکتر یعقوب فرنام محقق ایرانی دانشگاه درکسل آمریکا به عنوان روش جایگزین از نوعی خاکستر زغال سنگ استفاده کرده است که دارای دانه هایی سبک و متخلخل بوده و قادر به جذب تدریجی آب و شکل دادن به ترکیبات مقاوم تر بتنی است.

استفاده از این ترکیب موجب خشک شدن کنترل شده بتن بدون نیاز به هرگونه مداخله انسان می شود و نیاز به صرف هزینه زیادی نیز ندارد. به گفته دکتر فرنام که تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران ادامه داده، باید بعد از استفاده از ترکیب یادشده آن را در نهایت تا دمای ۱۱۶۰ درجه سانتیگراد برای مدت کوتاهی گرما داد تا بتن نهایی به دست آمده کاملا مستحکم شود.

این ماده نهایی SPoRA نام دارد و نه تنها ارزان قیمت و مقاوم است، بلکه می تواند به اندازه تقریبا نیمی از وزن خود آب جذب کند و لذا در محیط های مرطوب و نمناک نیز عملکرد مناسبی دارد.

مهر

برچسب ها:

بتن ،مقاوم سازی ،قیمت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman