رئیس سازمان نظام مهندسی یزد تاکید کرد:

ضرورت حضور مهندسان جوان در کارگاه ها

ضرورت حضور مهندسان جوان در کارگاه ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۳۶ | ۱۳۹۸/۰۸/۱۱

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با تأکید بر ضرورت حضور مهندسان جدید در کارگاه ها برای کسب تجربیات تازه افزود: فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها آمادگی ورود به بازار کار را ندارند.
به گزارش اخبار ساختمان، مهدی سالاری در مراسم اتیان سوگند مهندسان جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با بیان اینکه صنعت ساختمان صنعت بزرگی است، گفت: سازمان نظام مهندسی یکی ازبزرگترین سازمان‌های مردم نهاد صنعت ساختمان در کشور و استان به حساب می آید.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی یک سازمان بسیار مهم، کلیدی و با اهمیت غیر دولتی است که بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی شکل گرفته و از طرفی یک بخش از فضای حاکمیت نیز به این سازمان منتقل شده، یعنی هم قدرت قانون را دارد و هم می تواند از حوزه حاکمیت به کسب و کار وارد شود و از این موضع می توان با قدرت به مسائل حوزه ساخت وساز رسیدگی کرد.

وی از ورود مهندسان جوان و جویای کسب تجربه برای ارتقای اخلاق حرفه ای ابراز خرسندی کرد و گفت: با توجه به گردش بالای مالی در صنعت ساختمان، این صنعت قدرت اشتغال زایی بالایی دارد و با سرمایه گذاری اندک می توان اشتغال بسیار ایجاد کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد اظهار کرد: از آنجا که ساختمان یک کالای ضروری است ،در حال حاضر در صنعت ساختمان یک شبکه بزرگ از طراحان، ناظران، مجریان و تأمین کنندگان وسایل و تجهیزات فعالیت می کنند.

وی بیان داشت: متأسفانه الآن دانشگاه ها دانشجویانی را تربیت می‌کنند که آمادگی ورود به بازار کار را ندارند. بنابراین بخشی از دانش را در دانشگاه و در قالب کتاب ها و مستندات و بخش قابل توجهی از آن را در محیط کارکه به علوم ضمنی شناخته می شود و در هیچ کتابی نوشته نشده است، می آموزند.

سالاری افزود: بازار ساختمان یک بازار رقابتی است یعنی همان گونه که بازار جذابی است متقاضی هم برای کار در این بازار فراوان است، دراین شرایط مردم آنهایی که با سواد تر، دارای تحلیل درست تر وتفکر سیستمی و منظم باشند، را به خوبی و نیکی شناخته و توانایی جای گیری در شبکه های مختلف را دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: بسیاری از تجربه هایی که در محیط کار به دست آمده هنوز مکتوب نشده است و برای کار در یک کارگاه ساختمانی وطراحی یک سیستم به علوم ضمنی نیاز است.

وی تأکید کرد: یک مهندس باید اخلاق حرفه ای، مسائل قراردادها، حقوق مهندسی، کسب و کار مهندسی و خیلی دیگر ازاین مسائل را بداند از این رو در سال های اخیردر حوزه آموزش سازمان نظام مهندسی برای آموزش های مهارتی و آزاد سرمایه گذاری شده است.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد هم در این مراسم با اشاره به قوانین فعالیت مهندسان در صنعت ساختمان، به بیان برخی از تجربیات در این زمینه پرداخت.

محمدرضا جواهری گفت: ویژگی رشته های فنی- مهندسی به گونه ای است که برای خود و دیگران امکان اشتغال زایی دارد و همه توان ادامه تحصیل در آن را ندارند، هر چند که درسال های اخیرفراوانی پذیرش دانشجو دررشته های فنی و مهندسی باعث شده این تصورایجاد شود که رشته های مهندسی پذیرش راحت تری دارند، اما کسانی که می خواهند از این رشته فارغ التحصیل شوند افراد نخبه ی دارای ضریب هوشی بالا هستند.

وی تأکید کرد: یک مهندس باید به روز باشد یعنی اینکه ضوابط ودستورالعمل هایی که داخلی است وموادی که آیین نامه، بخش نامه و دستورالعمل می شود را دانسته وبه آنها عمل کند. عده ای این اطلاعات را پیگیری نمی کنند وچون کسی آنها رابه عنوان متخلف نمی شناسد، این کاربه صورت رویه درآمده است.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: امروز ساخت وساز، مسیر قانونی را طی نمی کند و کارفرمایان به همان سمت غلط راهنمایی و به دور زدن قانون تشویق می شوند. وظیفه شهرداری ها تا نگذارند در برابر اختلاف‌ها وتخلفات حوزه شهرداری کوتاه بیایند تا آینده شهر بهتر باشد.

ایلنا

برچسب ها:

صنعت ،ساختمان ،ساخت و ساز 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman