رئیس هیئت مدیره واگن پارس اراک:

معادن باید به صنعت ریلی متصل شوند

معادن باید به صنعت ریلی متصل شوند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۳۵ | ۱۳۹۸/۰۸/۱۱

نمایندگان واگن سازان استان مرکزی در نشست هم اندیشی با معاون امور صنایع وزارت صمت و سایر مسئولان کشوری و استانی به شرح مشکلات موجود در حوزه صنعت ریلی در کشور و استان پرداختند.
به گزارش اخبار ساختمان، میرنظامی مدیرعامل شرکت فولاد درخشان استان مرکزی در این نشست اظهار کرد: صنعت ریلی در کشور نیازمند یک نقدینگی خوب و زیاد است. در واقع با توجه به اینکه بخش خصوصی در ایران برای خرید واگن نیازمند نقدینگی است و از طرفی با توجه به وضعیت نقدینگی حاکم بر کشور، این شرکت‌ها قادر به خرید واکن نیستند که پیشنهاد می‌شود تسهیلات ارزان قیمت در اختیار شرکت‌های حمل و نقل قرار گیرد تا بتوانند این خرید را از داخل کشور انجام دهند.

وی افزود: پیشنهادات شرکت‌های تولیدی خارجی به شرکت‌های حمل و نقل داخلی و وام‌هایی با بهره ۴.۵ تا ۵ درصد پیشنهاد می‌شود به نوعی یک در باغ سبز برای شرکت‌های حمل و نقل ایران به منظور خرید از خارج از کشور ایجاد می‌کند. در این شرایط نیاز است که در ایران زمینه حمایت و پشتیبانی با ایجاد سازو کار مناسب ایجاد شود تا شرکت‌های تولیدی واگن بتوانند شرایطی مثل شرکت‌های خارجی برای خریداران واگن ایجاد کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد درخشان استان مرکزی تصریح کرد: سال گذشته بین وزارت راه‌ و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه تفاهم‌نامه تبصره ۱۸ برای تولید واگن منعقد شده، اما تاکنون هیچ مبلغی به این تفاهم‌نامه تخصیص پیدا نکرده است.

میرنظامی بیان کرد: سه تا چهار هزار نفر در شرکت‌های واگن سازی استان مرکزی اشتغال دارند که توان پرداخت حقوق این افراد توسط شرکت های واگن‌ساز وجود ندارد و نیاز است این مهم نیز مورد توجه قرار گیرد و با ایجاد سازوکار مناسب حمایت لازم از این بخش نیز انجام شود.

واردات واگن در خفا انجام می‌شود

رئیس روابط عمومی واگن پارس اراک نیز در این نشست گفت: واردات واگن در کشور در ظاهر متوقف شده اما در لفافه و خفا این واردات انجام می‌شود که همین امر سبب لطمه زدن به واگن‌سازان کشور می‌شود.

واعظی بیان کرد: بعضا مجوزهایی برای ایجاد شرکت‌های واگن‌سازی اعطا می‌شود اما بهتر است ابتدا با انجام یک ظرفیت سنجی میزان توان ساخت شرکت‌های فعلی را سنجید و سپس در صورت عدم وجود ظرفیت و توان تولید، مجوز توسعه یا ساخت شرکت‌های جدید داده شود.

وی ادامه داد: شرکت واگن پارس اراک نخستین سازنده واگن‌های مترو در کشور بوده، اما در حال حاضر مجوز ساخت این واگن‌ها از واگن پارس گرفته شده و به تهران منتقل شده است.

رئیس روابط عمومی واگن پارس اراک خاطرنشان کرد: گاهی اوقات برخی مسائل به جای ایجاد رفاقت و رقابت میان واگن‌سازان، سبب می‌شود که این شرکت‌ها در مقابل یکدیگر قرار گیرند که رفع این مشکل نیز نیازمند یک مدیریت ویژه است.

واعظی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت خوشه‌های ریلی استان، باید به واگن‌پارس پروژه‌های بزرگی داده شود تا بتواند خوشه‌های ریلی را تغذیه کند.

معادن کشور باید به صنعت ریلی متصل شوند

رئیس هیئت مدیره واگن پارس اراک نیز در این نشست گفت: از مجموع ۱۰هزار کیلومتر ریل موجود در کشور ۵ هزار کیلومتر آن مربوط به دوره قبل از انقلاب است. در واقع پس از پیروزی انقلاب تکنولوژی پیشرفت زیادی داشته، اما سیاست‌گذاری دولت به سمت ریل نبوده است.

محمدی بیان کرد: وجود سالی ۲۰ هزار کشته جاده‌ای و ۵۰ هزار مصدوم جاده‌ای تنها به سبب عدم سرمایه‌گذاری در حوزه ریل است. سهم خطوط ریلی در حمل و نقل ۹ درصد و سهم جاده ۹۰ درصد است که باید سهم حمل و نقل ریلی در برنامه ششم به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: معادن کشور باید حتما همه به صنعت ریلی متصل شوند و در افق ۱۴۰۴ حمل مواد معدنی و فولاد از ۲۰ میلیون تن باید به ۱۰۰ میلیون تن افزایش پیدا کند، اگر این افزایش حمل و نقل توسط جاده صورت گیرد قطعا جاده‌ها به قتلگاه تبدیل می‌شوند پس نیاز است صنعت ریلی برای این کار توسعه پیدا کند.

محمدی افزود: در حال حاضر هزینه حمل و نقل سیمان به مراتب گران‌تر از خود سیمان است چراکه حمل و نقل آن توسط جاده انجام می‌شود، اما استفاده از حمل و نقل ریلی سبب کاهش هزینه نیز خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره واگن پارس اراک کیفیت واگن‌های باری تولیدی در کشور را ۲۰ درصد بیشتر از واگن‌های وارداتی دانست و گفت: علیرغم به افزایش کیفیت واگن‌های باری داخلی، اما قیمت واگن‌های داخلی ۲۰ درصد پایین‌تر از واگن‌های وارداتی است.

ایسنا

برچسب ها:

سیمان ،صنعت ،واردات 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman