بانک صنعت ومعدن آمار داد:

سهم عمده سیمان در جذب تسهیلات ارزی

سهم عمده سیمان در جذب تسهیلات ارزی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۰۹ | ۱۳۹۸/۰۸/۰۴

آمارهای بانک صنعت ومعدن نشان می دهد، طرح های فولادی و سیمانی در مجموع نزدیک به ۴۰ درصد تسهیلات ارزی که با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تخصیص یافت، برای ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر فرصت اشتغال فراهم ساخته است.
به گزارش اخبار ساختمان، براساس جداول آماری بانک صنعت و معدن، بخش نیروگاهی، فولاد، پتروشیمی، نفت و گاز، صنعت ساختمان، صنعت سیمان و داروسازی در مجموع هشت میلیارد و ۵۳۲ میلیون یورو را جذب کردند که فولادیها با سه میلیارد یورو زمینه ساز اشتغال ۱۰ هزار نفر را فراهم ساختند و بخش صنعت سیمان نیز با جذب ۲۷۰ میلیون یورو امکان اشتغال ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را فراهم آوردند.

جداول آماری مورد بررسی گویای آن است که در طرحهای به بهره برداری رسیده فولادی به ترتیب فولاد سپید دشت، قائنات، میانه و شادگان که در شمار طرح های استانی محسوب می شوند به ترتیب ۲۹۸ میلیون یورو، ۲۹۳، ۲۸۲ و ۲۸۰ میلیون یورو را جذب کردند.

فولاد سپید دشت با ۷۷۵ نفر، قائنات ۷۷۵ نفر، میانه و شادگان نیز هریک امکان اشتغال ۶۷۶ نفر را فراهم ساختند.

هفت طرح فولاد استانی از سال ۱۳۸۵ در دولت نهم کلید خورد و بدلیل مشکلات مالی سالها متوقف ماند، اما در دولت یازدهم از نیمه دوم سال ۹۲ فرصت از سرگیری فعالیت ها با تامین منابع ایجاد شد، بگونه ای که اکنون اغلب این طرح ها بخش تولید آهن اسفنجی را فعال ساخته اند و بخش فولاد سازی در برنامه امسال و سال آینده پیش بینی شده است.

فولاد سپید دشت ( چهارمحال و بختیاری)، نی ریز ( فارس)، قائنات ( خراسان جنوبی)، شادگان ( خوزستان)، سبزوار ( خراسان رضوی)، بافت ( کرمان ) و میانه ( آذربایجانشرقی ) هفت طرح فولاد استانی محسوب می شوند که با ظرفیت های ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن برنامه ریزی شده اند.

ایران در چارچوب سند چشم انداز ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد را هدف گذاری کرده و امسال قرار است حداقل به ظرفیت ۴۰ میلیون تنی دستیابیم.

همچنین فولاد روهینا ( خوزستان ) یکی دیگر از طرح های به بهره برداری رسیده با تسهیلات ارزی بانک صنعت ومعدن است که با بهره گیری ۱۰۰ میلیون یوروییآ زمینه اشتغال ۴۴۵ نفر را فراهم ساخت.

علاوه براین در بخش سیمان آمارها نشان می دهد سیمان فارس و سیمان سفید زاگرس فارس از طرح های مصوب محسوب می شوند و سیمان غرب آسیا ( خراسان رضوی)، سیمان خاکستری نی ریز ( فارس) ، خاورسیمان پارسیان ( چهارمحال و بختیاری) و سیمان مهر ماکو ( آذربایجان غربی ) از طرح های جاری هستند.

مجموع تسهیلات اختصاصی به طرح های یاد شده ۹ هزار و ۸۱۸ میلیارد ریال و با سهم اشتغال یکهزار و ۳۵۶ نفری است.

بانک صنعت و معدن از ابتدای امسال تا پایان شهریور تسهیلات سرمایه در گردش بیش از ۱۰ هزار واحد تولیدی به مبلغ ۵۴ هزار میلیارد ریال را در چارچوب برنامه رونق تولید را تأمین کرده است.

پرداخت تسهیلات ثابت و ایجادی نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۹ درصد افزایش یافته است و در عین حال این بانک از ابتدای ۹۸ تا پایان شهریور به سه هزار طرح توسعه ای برای افزایش اشتغال و تولید در کشور تسهیلات پرداخت کرد.

آمارها نشان می دهد وصول مطالبات بانک صنعت و معدن امسال در ۶ ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین در دوره این گزارش، تصویب پرداخت بیش از ۷۲ هزار میلیارد و ۴۵۶ میلیون ریال تسهیلات به ۷۷۹ طرح تولیدی از دیگر اقدام های بانک صنعت و معدن است که از این تعداد ۵۶۲ طرح با مبلغ ۵۱ هزار میلیارد و ۸۹۸ میلیون ریال به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.

براساس بررسی ها در ۶ ماهه نخست امسال مبلغ ۲۹ هزار میلیارد و ۶۰۷ میلیون ریال به ۵۵۴ طرح صنعتی و معدنی در استان های مختلف کشور پرداخت شده است و پرداخت به سایر طرح هایی که به مرحله قرارداد برسند نیز بر حسب پیشرفت فیزیکی هر طرح و تأیید مراجع نظارتی و مدیران استانی بانک ادامه خواهد یافت.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman