وجود شش هزارهکتار بافت فرسوده در تهران

وجود شش هزارهکتار بافت فرسوده در تهران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۲۷ | ۱۳۹۸/۰۸/۰۴

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: استان تهران از ۶ هزار و ۱۱۱ هکتار بافت فرسوده شهری برخوردار است که با اجرای طرح بازآفرینی، زمینه نوسازی آن فراهم می‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، محمد تقی‌زاده در جلسه ستاد بازآفرینی استان تهران در شهرستان پاکدشت اظهار داشت: استان تهران از ۱۶ شهرستان و ۴۲ شهر برخوردار است که جمعیت شهری تهران بر اساس آمار آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۸ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۷۰۶ نفر و جمعیت شهری سایر شهرستان‌های استان، ۳ میلیون ۷۵۸ هزار و ۷۰۵ نفر می‌باشد.

وی اظهار داشت: مساحت بخش شهری تهران ۶۱ هزار و ۵۵۳ هکتار و سایر شهرستان‌های استان ۵۲ هزار و ۱۴۱ هکتار است که از این میزان، ۶ هزار و ۱۱۱ هکتار را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که جمعیت ساکن در بافت فرسوده مطالعه شده، یک میلیون و ۵۳۶ هزار و ۹۵۳ نفر است.

تقی زاده گفت: استان تهران از ۸ هزار و ۷۷۲ هکتار سکونتگاه غیر رسمی برخوردار است که یک میلیون و ۷۰۶ هزار و ۷۸۱ نفر در سکونتگاه‌های غیر رسمی مطالعه شده زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به این که تا کنون اقدام جدی و اساسی در شهرهای استان تهران در حوزه بازآفرینی شهری اجرا نشده اظهار داشت: فرمانداران شهرستان‌های استان تهران به عنوان رئیس ستاد بازآفرینی شهری می‌باید جلسات این ستاد را با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداران به عنوان دبیر ستاد بازآفرینی برگزار و نتیجه جلسات را به استان ارائه دهند.

پاکدشت، شریف آباد و فرون آباد، بیش از ۲۱۰ هکتار بافت فرسوده دارد

فرماندار پاکدشت نیز در این جلسه گفت: شهرستان پاکدشت شامل شهرهای پاکدشت، شریف آباد و فرون آباد، بیش از ۲۱۰ هکتار بافت فرسوده دارد که نوسازی ساختمان‌های واقع در این مناطق، به همراهی تمامی دستگاه‌ها نیاز دارد.

هادی تمهیدی گفت: شهرستان پاکدشت از نظر وسعت بافت فرسوده، هفتمین شهرستان استان تهران است.

وی اظهار داشت: در شهر پاکدشت، ۱۶۷ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که یکی از مهمترین این مناطق، موسوم به محله زینبیه است که به دلیل واقع شدن زیر دکل‌های فشار قوی انتقال برق نیازمند توجه ویژه برای انتقال به منطقه‌ای دیگر است.

تمهیدی گفت: با هماهنگی‌های به عمل آمده، سه پروژه سرای محله و مرکز بهداشتی زینبیه و اصلاح شبکه معابرمحوز شهید پازوکی از محل اعتبارات ملی در نظر گرفته شده که در سال ۹۸ اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: دو منطقه تاریخی یخچال یبر و کاروانسرای خاتون‌آباد از دیگر مناطقی است که در بافت شهری واقع شده و برای ساماندهی، به خرید اراضی اطراف این مناطق تاریخی نیاز دارد تا از ساخت و ساز در اطراف آن به ویژه در حاشیه یخچال قدیمی یبر جلوگیری شود.

تمهیدی تصریح کرد: کاروانسرای خاتون آباد به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان، به دلیل داشتن مالک شخصی، امکان فعالیت‌های عمرانی در آن وجود ندارد و تنها بخش بیرونی آن توسط شهرداری بهسازی شده است.

وی گفت: پاکدشت از ۴۱۰ هکتار اراضی مربوط به کوره‌های آجرپزی برخوردار است که ۲۰۰ هکتار آن در محدوده قانونی شهر و ۲۱۰ هکتار در حریم شهر پاکدشت قرار دارد، کوره‌هایی که در حاشیه محور امام رضا(ع) قرار گرفته و با تغییرکاربری می‌تواند به ظرفیتی برای تعریض این معبر اصلی در محدوده شهر تبدیل شده و از بروز برخی از مشکلات اجتماعی جلوگیری نماید.

فرماندار پاکدشت اظهار داشت: شهر فرون آباد با وسعت ۱۵۰۰ هکتار، از ۱۶۱ هکتار محدوده شهری و یک هزار و ۳۳۹ هکتار حریم برخوردار است که ۴۰ هکتار ازوسعت این شهر را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد.

وی افزود: ۴ هکتار از وسعت ۵۳۳ هکتاری شهر شریف‌آباد را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که تلاش می‌شود تا با همراهی تمامی دستگاه‌ها و جلب مشارکت بخش خصوصی، این بافت‌های فرسوده نیز نوسازی شود.
پاکدشت در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

جلسه ستاد بازآفرینی استان تهران با هدف بررسی بافت های ناکارآمد و فرسوده شهر پاکدشت به میزبانی این شهرستان با حضور محمد تقی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، برگزار شد.

در این جلسه اجرای ۷۰ پروژه در قالب بازآفرینی شهری در مناطق مختلف شهرستان پاکدشت به تصویب رسید. پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفرجمعیت در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق تهران و در مسیر محور امام رضا(ع) واقع شده است.

ایرنا

برچسب ها:

بافت فرسوده ،نوسازی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman