رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک گفت:

سایه رکود بر سر بازار مسکن اراک

سایه رکود بر سر بازار مسکن اراک
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۵۵ | ۱۳۹۸/۰۸/۰۱

رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک گفت: پس از افزایش قیمت مسکن در ماه‌های ابتدایی سال جاری، از اواخر اردیبهشت‌ماه روند کاهش قیمت در این حوزه احساس شد و در حال حاضر بازار مسکن در اراک دچار رکود نسبی شده و تقاضا برای خرید در این حوزه کاهش پیدا کرده است که نتیجه آن افزایش امکان چانه زنی است.
به گزارش اخبار ساختمان، محمود نوروزی اظهار کرد: قیمت مسکن بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و در صورت کاهش تقاضا، مسیر برای چانه‌زنی خریدار با فروشنده واقعی هموارتر می‌شود.

وی افزود: در همین راستا تعداد فروشندگان واقعی در حال افزایشقیمت مسکن بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و در صورت کاهش تقاضا، مسیر برای چانه‌زنی خریدار با فروشنده واقعی هموارتر می‌شود. است و رفته رفته قیمت‌هایی که به صورت تورمی نمود پیدا کرده بود، عقب‌نشینی کرده و طبق آخرین برآوردها، قیمت در این حوزه تا پایان مهرماه نسبت به اردیبهشت‌ماه کاهش ۱۵ درصدی داشته است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک گفت: سال گذشته افزایش چشمگیر و ۱۰۰ درصدی در قیمت مسکن اتفاق افتاد که البته امکان تکرار این قیمت ها در سال جاری بسیار پایین است، چراکه که قیمت فاکتورهایی که در افزایش قیمت مسکن موثر هستند مانند آهن و و لوزام ساختمانی ثابت مانده و با این روند انتظار ما این است که 5 درصد کاهش قیمت را نیز تا پایان سال یا اواخر بهمن‌ماه در این حوزه شاهد باشیم، البته مشروط بر اینکه اتفاق خاصی در اقتصاد حوزه مسکن رخ ندهد.

نوروزی کاهش تقاضا و ورود فروشندگان و خریداران واقعی به بازار را از علت‌های اصلی کاهش قیمت دانست و گفت: اقتصاد بخش مسکن طبق برنامه‌ریزی پیش نمی‌رود و تاثیر کاهش قیمت مولفه های مرتبط بر این بخش بر کاهش قیمت مسکن به کندی اتفاق می افتد و متاسفانه عقب نشینی از قیمت‌های موجود و شکستن حباب، زمان‌بر است، این در حالی است که تاثیر افزایش این مولفه ها بر قیمت مسکن با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود، تعداد پروانه‌های صادره نیز به نسبت کاهش پیدا کند. ساخت‌وسازهایی که اکنون در سطح شهر مشاهده می‌شود، مربوط به مجوزهای سال گذشته است.

نوروزی در خصوص نظارت بر قیمت‌گذاری مسکن اضافه کرد: در خرید و فروش مسکن، در واقع کالایی از جانب دولت به شخص حقیقی فروخته نمی‌شود پس نمی‌توان در تعیین قیمت آن دخل و تصرف داشت، مسکن یک مالک شخصی دارد که می‌تواند قیمت را تعیین کند. گاهی اوقات بازار قابل پیش بینی است، اما نمی‌توان بازار مسکن را به صورت دستوری مجبور به عقب نشینی کرد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک اراک تصریح کرد: کاهش یا افزایش قیمت ها در بازار مسکن به چندین مسئله از جمله مسائل سیاسی کشور، قیمت آجر، سیمان، ماسه، مصالح ساختمانی، آهن الات و... گره خورده است که البته هر کدام از این موارد نسبت به سال گذشته حدود دو برابر افزایش قیمت داشته‌اند در نتیجه نباید انتظار داشت نسبت به سال گذشته قیمت مسکن کاهش زیادی داشته باشد، کاهش شدید قیمت منوط به کاهش عوارض صدور مجوزهای ساختمانی توسط شهرداری‌ها، هزینه انشعابات و ... است، همچنین زمانی که قیمت زمین، بخش قابل توجهی از قیمت مسکن را به خود اختصاص می دهد نباید انتظار داشت قیمت مسکن کاهش زیادی پیدا کند.

ایسنا

برچسب ها:

قیمت ،مسکن ،رکود 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman