نقش تجهیزات خانه هوشمند در کاهش استرس

نقش تجهیزات خانه هوشمند در کاهش استرس
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۵۲ | ۱۳۹۸/۰۷/۳۰

در دنیای امروز، ما انسانها توانسته‌ایم ابزارهایی خلق کنیم که کارهای تکراری و خسته کننده را به جای ما انجام دهند. خبر بهتر این که به تازگی توانسته‌ایم ابزارهایی خلق کنیم که در خانه‌ به کمک ما بیایند و شر این کارهای حوصله سر بر را از سر ما کم کنند.
به گزارش اخبار ساختمان، همه ما هر بار که خانه را ترک میکنیم این استرس و نگرانی را همراه خودمان داریم که درب را قفل کردیم یا نه؟ چراغ ها را خاموش کردیم یا نه؟ … و اگر زمانی که قرار است خانه را ترک کنیم برای مدت زمان بیشتری باشد و راهی سفر باشیم این نگرانی و استرس چند برابر میشود.

مثلا اینکه در زمانی که خانه نیستیم چه کسی گلها را آب بدهد؟ اگر لوله های آب نشتی کردند یا نشتی گاز در جایی از ساختمان اتفاق افتاد از فاصله دور چه کار کنیم؟ یا حتی زمانی که یک کودک یا فرد سالمند را مجبور هستیم در طول روز در خانه تنها بگذاریم دائما در این استرس هستیم که نکند بدون اطلاع از خانه خارج شود یا دزدها و سارقین به خانه وارد شوند و همیشه دوست داریم بدانیم که در حال انجام چه کاری هستند و بتوانیم کنترل دقیق روی آنها داشته باشیم.

شاید تا چند سال پیش هیچ چاره دیگری نداشتیم به جز اینکه همه این استرس ها را تحمل کنیم و قطعا این حجم از استرس و نگرانی در کنار زندگی مدرن پر از مشغله و دغدغه های زیاد بعد از مدتی باعث فرسودگی و مشکلات جسمی و روحی فراوانی می شد.

اما تکنولوژی به کمک ما آمده و کاری کرده است که بتوانیم درصد زیادی از این نگرانی ها را در زندگی روزمره کم کنیم و تمرکزمان را روی کارهای مهم تر بگذاریم. مثلا با حضور قفل های دیجیتالی در زندگی این روزها و جایگزینی آن با قفل های کلیدی قدیمی و پر دردسر بسیاری از دغدغه های روزانه ما برای گم کردن و یا جا گذاشتن کلیدها کم شد.

علاوه بر این مسیر بسیار راحت تری را برای باز کردن درب ها به وسیله نصب یک قفل دیجیتالی نسبت به قفل کلیدی طی می کنیم. مثلا باز کردن یک درب با اثر انگشت یا تشخیص چهره یا حتی کارت بسیار راحت تر از باز کردن در با کلیدهاست. علاوه بر راحتی و سرعت که حضور تکنولوژی ای مثل قفل دیجیتال برای ما به ارمغان آورده است، با نصب قفل های هوشمند امنیت و ایمنی محل زندگی و کار ما به کلی متحول شده است.

قفل دیجیتالی مثال کوچکی از هوشمند سازی خانه ها و ساختمان هاست. اما این روزها به کمک تکنولوژی ما می توانیم خانه هوشمند ی بسازیم که بسیاری از دستگاه های برقی در آشپزخانه یا هر قسمت دیگری از خانه به یکدیگر از طریق اینترنت اشیا متصل باشند و ما بتوانیم فقط با لمس یک دکمه روی گوشی همراه مان این دستگاه ها را فعال و غیر فعال کنیم.

نقش خانه هوشمند در کاهش استرس روزمره به کمک کنترل از راه دور

با نصب تجهیزات خانه هوشمند و کنترل آنها از طریق گوشی همراه از راه دور بسیاری از دغدغه های روزانه ما کم میشود. مثلا اگر ما قصد سفر چند روزه و طولانی را داریم با نصب سیستم آبیاری هوشمند می توانید از کیلومترها فاصله سیستم آبیاری اتوماتیک را فعال کنید و از راه دور گلدان ها یا باغچه خانه را آبیاری کنید تا در نبود شما خشک نشود.

یا زمانی که خسته از سر کار در حال برگشتن به خانه هستید و دوست دارید به محض رسیدن به خانه یک نوشیدنی گرم میل کنید و بعد استراحت کنید می توانید به محض حرکت کردن از سر کار سیستم چای ساز یا قهوه ساز خودتان را فعال کنید. یا زمانی که خانه را ترک میکنید ممکن است فراموش کنید سیستم تهویه را خاموش کنید یا پرده ها بکشید یا چراغ ها را خاموش کنید، با زندگی در یک خانه هوشمند اصلا لازم نیست نگران فراموش کردن این مسائل شوید چون به راحتی از راه دور می توانید سیستم تهویه را در خانه خاموش کنید که هم انرژی زیادی مصرف نشود و هم خطری دستگاه را تهدید نکند. همین طور در یک خانه هوشمند شما می توانید با نصب موتور پرده برقی به راحتی از راه دور پرده های خانه را جمع کنید یا بکشید و یا با تعریف سنایوهای خاص در ساعت مشخصی به سیستم بگویید که اینکار را به صورت اتومات انجام دهد.

نقش خانه هوشمند در کاهش استرس روزمره به کمک کاهش هزینه های مصرفی انرژی

یکی از استرس های روزانه ما قطعا دغدغه کاهش هر گونه هزینه ای در زندگی روزمره است. و انرژی یکی از گزینه هایی است که به صورت ماهیانه به ما تحمیل میشود و اگر در مصرف آن نتوانیم صرفه جویی کنیم قطعا هر ماه باید هزینه های هنگفت و زیادی را بپردازیم. یکی از مهمترین مزایای یک خانه هوشمند صرفه جویی در مصرف انرژی است.

در یک خانه هوشمند با نصب روشنایی هوشمند شما می توانید در مصرف برق به میزان زیادی صرفه جویی کنید. به این شکل که به محض اینکه شما از اتاقی خارج میشوید سنسور حرکتی نصب شده در سیستم روشنایی هوشمند خروج شما را تشخیص میدهد و چراغ ها خاموش می شوند و به محض ورود مجدد شما روشن میشوند. به این شکل هیچ چراغی بدون استفاده روشن نمی ماند.

علاوه بر این با نصب ترموستات هوشمند در تجهیزات تهویه مطبوع در خانه هوشمند شما به میزان زیادی می توانید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. مثلا در زمانی که شما همزمان هم پنجره را باز میکنید و هم سیستم تهویه روشن است به صورت اتومات سیستم خاموش می شود تا مصرف انرژی کاهش یابد.

نقش خانه هوشمند در کاهش استرس روزمره به کمک تعریف سناریوهای مختلف

با نصب یک خانه هوشمند شما می توانید به کمک تعریف سناریوهای متنوع به صورت دقیق و جزئی بسیاری از کارها را به صورت اتومات انجام دهید و استرس انجام کارهای روزمره و تکراری را در خانه یا محل کار نداشته باشید. مثلا ما هر روز صبح در یک خانه معمولی مجبور هستیم زمانی که بیدار می شویم پرده ها را کنار بزنیم سیستم تهویه را مناسب شرایط هوا تنظیم کنیم، چای ساز یا قهوه ساز را روشن کنیم تا صبحانه را حاضر کنیم و یا شب ها در زمان خواب نیاز داریم پرده ها را بکشیم ، چراغ ها را روشن کنیم و… و یا در زمانی که یک میهمانی داریم باید یک سیستم پخش موزیک داشته باشیم یا نورپردازی کنیم و… ولی همه این کارهای روزمره و وقت گیر را می توانیم در یک لحظه با تعریف سناریو در خانه هوشمند انجام دهیم.

در یک خانه هوشمند امکان تعریف سناریوهای مختلفی مانند سناریو میهمانی، سناریو صبح، سناریو مطالعه و استراحت، سناریو مسافرت و… وجود دارد و به کمک تعریف این سناریوها شما می توانید بسیاری از کارهای روزمره و تکراری را به صورت اتومات در زمان تعریف شده انجام دهید.

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman