سردی بازار آهن و فولاد با بی‌رمق شدن ساخت و ساز در بخش مسکن

سردی بازار آهن و فولاد با بی‌رمق شدن ساخت و ساز در بخش مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۷ | ۱۳۹۸/۰۷/۲۹

بر اساس آمارهای موجود تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده از سوی شهرداری‌های کشور با کاهش مواجه است؛ موضوعی که به گفته حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه آهن و فولاد بر فعالیت تولیدکنندگان این بخش با توجه به مازاد7 میلیون تنی فولاد تولیدی در کشور تاثیرهای منفی به دنبال دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، حمیدرضا رستگار،‌ رئیس اتحادیه آهن و فولاد با بیان اینکه سالانه 25 میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود،‌ اظهار کرد: «از این میزان 17 میلیون تن برای تامین نیازهای داخلی در کشور مصرف می‌شود و مازاد تولید نیاز به بازار صادراتی دارد. ضمن آنکه مازاد تولید دلیلی بر رکود بیشتر در بخش آهن و فولاد در کشورشده است.»

بازار سخت پیش‌روی مازاد 7 میلیون تنی فولاد تولیدی کشور

وی افزود: «با توجه به تحریم‌های موجود بازارهای صادراتی در بخش فولاد تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و کارخانجات فولاد کشور با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند. بخشی از تولید که حدود 7میلیون تن برآورد می‌شود، بازار سختی را پیش رو دارد.»

رئیس اتحادیه آهن و فولاد کشور با بیان اینکه میزان مصرف فولاد به ازای هر نفر حدود 200 کیلوگرم است ، عنوان کرد: «رکود ساخت و ساز در کشور نیز از جمله عواملی است که بر کاهش تولید و مصرف در این بخش موثر بوده است. کاهش ساخت و ساز در کشور سرانه مصرف محصولات فولادی را در کشور کاهش می‌دهد و آسیبی برای کارخانجات فولاد کشور محسوب می‌شود.»

وی ادامه داد: «سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که مصرف داخلی را تحریک کند اما اگر به این موارد بی‌توجهی شود سرانه مصرف از میزان کنونی نیز کاهش بیشتری خواهد داشت. طبیعی است برنامه‌ریزان شهری در کلان شهری مانند تهران و سایر شهرها باید به بازار فولاد رونق دهند اما رونق و تحریک این بخش نیازمند سیاست‌های تشویقی است.»

خطر جدی در انتظار کارخانجات فولادی کشور است

وی با اشاره به وابستگی بسیاری از صنایع به عمران و ساخت و ساز در کشور اظهار کرد:‌ «رکود موجود فرسایشی است و اگر فکری برای بازارهای جدید نشود به طور قطع کارخانجات فولادی کشور در ادامه فعالیت با مشکلات و دشواری‌های بیشتری همراه خواهند شد.»

رستگار در پاسخ به این پرسش که چه سهمی از تولیدات داخلی آهن و فولاد کشور در بخش ساختمان و طرح‌های عمرانی به کار می‌رود، گفت:‌ «سهم عمده‌ای از تولیدات فولادی کشور به مصرف ساخت و ساز می‌رسد و در وضعی که مسکن نیز مانند سایر بخش‌های اقتصادی از رکود نسبی در رنج است، راهکار این است که برنامه‌ریزی به سمتی باشد که محرک بخش مسکن باشد. ضمن آنکه نیاز است بازارهای جدیدی برای مقاطع فولادی تعریف شود.»

بافت‌های فرسوده ظرفیتی مناسب برای رونق ساخت و ساز در کشور است

وی افزود: «بافت‌های فرسوده در تهران و سایر شهرها ظرفیت خوبی برای رونق ساخت و ساز است اما مشوق‌ها و پیشبرد امور به گونه‌ای نیست که سرمایه‌گذاران در بخش مسکن را به ورود به عرصه ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده ترغیب کند.»

رئیس اتحادیه آهن و فولاد عنوان کرد: «بازار داخلی کشور در صورت اتخاذ سیاست‌های مناسب رونق خواهد گرفت و این وضع تا زمانی خواهد بود که بتوان برای بازارهای صادراتی فولاد که اکنون با مشکلاتی همراه شده است فکری کرد.»

ایران جزو 7 کشور تولیدکننده کیفی‌ترین فولاد در جهان است

وی افزود: «فولاد داخلی کشور به دلیل دارابودن منابع غنی از نظر قیمت قابلیت رقابت بالایی در بازارهای جهانی دارد و این درحالی است که ایران جزو 7 کشور نخست جهانی است که از نظر کیفیت تولیدات فولاد تولیدی کیفی دارد.»

رستگار خاطرنشان کرد: «از ظرفیت بازار کشورهای همسایه برای صادرات مازاد تولید به خوبی استفاده نشده است و در کشوری مانند ترکیه که رقیب ایران است به دلیل برنامه‌ریزی تولید توانسته‌اند با استفاده از تسهیلات بازارهای کنونی ما در دست گیرند.»

وی افزود: «قیمت فولاد کشور مناسب است و نسبت به سایر مواد اولیه که تغییرات چشمگیری داشته‌اند، تغییر قیمتی کمتری داشته است البته جا دارد که کاهش بیشتری داشته باشد.»

رئیس اتحادیه آهن و فولاد علاوه بر تحریم برخی از تولیدات کشور درگیر موضوع خودتحریمی نیز هست، تصریح کرد: «رونق تولید نیازمند برنامه‌ریزی است و افرادی که صاحبنظر در این بحث نیستند نباید به آن ورود کنند. نباید مانع‌تراشی‌ها وضع تولیدکنندگان آهن و فولاد را بدتر کند. اکنون دخالت برخی از ارگان‌های دولتی در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با این بخش بیشترین آسیب را به بخش فولاد کشور وارد کرده است.»

وی تاکید کرد:‌ «دولت نباید مداخله مستقیم داشته باشد و باید کار را به اهل آن بسپرد.»

کاهش 40 درصدی درآمد شهرداری از محل شهرسازی ناشی از سخت‌گیری است

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص چرایی کاهش ۴۰ درصدی درآمدهای شهرداری از محل شهرسازی گفته است پیگیری‌هایی که مدیریت شهری انجام داده و سخت‌گیری‌هایی که از سوی کمیسیون معماری و شهرسازی انجام شده سبب شده است ۷۰ درصد تخلفات در حوزه صدور پروانه کاهش پیدا کند؛ تخلفاتی که عمدتاً معطوف به اضافه طبقات و تغییر کاربری بوده است.

مرکز ملی آمار ایران هم در گزارشی از بررسی نتایج طرح "گرد‌آوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور" در فصل پاییز سال ١٣٩٧ اعلام کرد: تعداد پروانه های ساخت مسکن در تهران طی فصل پاییز سال گذشته ١٩,٢ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٣.٣ درصد افزایش داشته است.

در فصل پاییز سال ١٣٩٧، تعداد ١٦٨٥٢ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ١٩,٩ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٣.٤ درصد افزایش داشته است.‏ متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ٧.٢ واحد بوده است.

مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان‌ صادرشده از سوی شهرداری‌ تهران در فصل پاییز ١٣٩٧ بالغ ‌بر ٣٣٧٠ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود ١٣,٢ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ١٧.٣ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره‌ی مورد بررسی حدود ١٤٤٣ مترمربع بوده است.

کل نقاط شهری کشور

در فصل پاییز سال ١٣٩٧، تعداد ٧٦٣٦٢ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ١٩,٦ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ١٣.١ درصد افزایش داشته است.‏ متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ احداث ساختمان ٢.٨ واحد بوده است‌.

متوسط مساحت زیربنا نیز نسبت به فصل گذشته ١٤,١ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٢٤.٦ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ٥٤٩ مترمربع بوده است.

پانا

برچسب ها:

ساخت و ساز ،فولاد ،آهن ،تولید 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman