خانه ی هوشمند چیست؟

خانه ی هوشمند چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۰۷ | ۱۳۹۸/۰۷/۲۸

در باور ما؛ تکنولوژی زمانی به حد ایده آل می رسد که نامرئی شود، یعنی تمرکز شما بیشتر بر روی کاری باشد که انجام می دهید نه دستگاهی که با آن کار می کنید.
به گزارش اخبار ساختمان، تکنولوژی دانش یا مهارتی است برای ساختن و خلق کردن، ابزاریست در دست انسان برای تسلط بر محیط پیرامونش. شکی نیست که به لطف مواهب بیشمار تکنولوژی، انسان ها وضعیت بهتری برای زندگی پیدا کرده اند. با اینهمه پُر واضح است که تکنولوژی لزوماٌ همیشه و از همه لحاظ خوب و سودمند محسوب نمی شود. چه بسا بسیاری از اختراعات هرگز بر بهبودی زندگی انسان ها تاثیری نداشته باشند.

به دیگر سخن قرار است که فناوری در خدمت ما باشد و نه ما در خدمت فناوری و به جراًت می توان ادعا کرد کلمه ی هوشمندسازی ساختمان خاص ترین و متفاوت ترین تجربه ایست که مردم تا به حال از کارکردن با تکنولوژی تجربه کرده اند و البته در مورد ساختمان هوشمند تعریف ها، برداشت ها و استنباط های بیشماری مطرح شده است که خیلی هم عالیست.

مثل شرکت خودروسازی که هرکدام تعریف خاص خودشان را در مورد محصولشان دارند حتما اولویت های آنها با هم متفاوت است. فاکتورهایی چون، شتاب، حداکثرسرعت، استحکام بدنه، کیفیت بالای قطعات و … در تمام شرکت ها به یک شکل طبقه بندی نمی شود ویا این دست مثال ها می توان به کمپانی های تولید تلفن های هوشمند اشاره کرد که استنباط و هدف منحصر به فرد خود را در این صنعت دنبال می کنند.

ما هم در هولدینگ آلفا آرمان و ایده آل خود را در ساختمان هوشمند دنبال می کنیم. ما می دانیم که مطلوبیت استفاده کردن از یک دستگاه در تمام طول روز، هفته و یا ماه، بیشتر بستگی به سلیقه افراد دارد تا به عملکرد آن، پس محصولی را ارائه داده ایم که می تواند به شکل مورد علاقه شما در آید، در واقع به فرم مناسب سلیقه شما …

هوشمند سازی ساختمان

در باور ما؛ ایده آل ترین حالت استفاده از تکنولوژی زمانی است که حضور آن نامرئی گردد، در واقع زمانی به این نقطه می رسیم که تمرکز ما بیشتر بر روی کاری که انجام می دهیم باشد، نه ابزاری که با آن کار می کنیم. جای هیچ گونه شکی نیست که به لطف موهبت های بیشمار تکنولوژی، انسان ها وضعیت بهتری برای زندگی، پیدا کرده اند. هوشمند سازی ساختمان، دانش و مهارت ساختن و خلق کردن را برای کنترل و تسلط برمحیط پیرامون در اختیار انسان ها قرار داده است.

چرا هوشمند سازی ساختمان متداول شد؟

اهمیت پیدا کردن مباحثی مثل کاهش خطاهای انسانی در کنترل و نظارت بر سیستم های امنیتی ساختمان از یک جهت و پررنگ شدن نقش بهینه سازی در مصرف انرژی ساختمان بعد ازرایج شدن تعرفه های آزاد و بدون سوبسید برای انرژی های مصرفی از سوی دیگر منجر به تبدیل شدن سیستم های هوشمند سازی ساختمان به عنوان جزء جدایی ناپذیر در هر پروژه ساختمانی مدرن و شیک شد.

هلدینگ آلفا با سابقه ای قریب به 10سال در عرصه طراحی و اجرای خانه های هوشمند، علاوه بر فعالیت درحوزه این تکنولوژی، اقدام به تولید تجهیزات هوشمند سازی ساختمان مانند کلید لمسی نیز نموده است.

هدف از هوشمند سازی ساختمان چیست؟

شعار اصلی هوشمند سازی ساختمان مبتنی بر این است که فناوری در خدمت زندگی ما باشد، نه اینکه ما در خدمت فناوری!!! در این راستا به جراًت می توان ادعا کرد که کلمه خانه هوشمند، خاص ترین و متفاوت ترین تجربه ای است که مردم تا به حال ازارتباط با تکنولوژی لمس کرده اند.

البته درمورد ساختمان هوشمند تعریف ها، برداشت ها و استنباط های بیشماری نیزمطرح شده است که خیلی هم مورد قبول و قابل توجه است. مانند بسیاری از شرکت های خودروسازی که هریک از آنها، تعریف خاص خود را در مورد محصولی که تولید نموده اند دارند، که حتما منشا این تفاوت، مربوط به اولویت بندی های آنهاست. فاکتورهایی نظیر، شتاب، حداکثرسرعت، استحکام بدنه، کیفیت بالای قطعات و… که در تمام شرکت ها به یک شکل طبقه بندی نمی شوند و یا بازهم ازاین دست می توان به ارزش ها و یا معیارهای کمپانی های بزرگ تولید تلفن های هوشمند اشاره نمود که هر یک از آنها استنباط و هدف منحصر به فرد خود را در این صنعت دنبال می کنند.

شش سوال مهمی که موقع هوشمند سازی ساختمان باید ازخود بپرسید!

1 - کدام قسمت های خانه بهتر است از روشنایی اتوماتیک استفاده کنند؟
2 - آیا برای هوشمند سازی ساختمان های قدیمی نیز راهکاری وجود دارد؟
3 - پخش چه موزیکی با چه شدت صدایی را، در کدام قسمت از خانه هوشمند تان می پسندید؟
4 - آیا کنترل درجه حرارت و برودت اتاق خوابتان از راه دور امکان پذیر است؟
5 - اگر برق قطع شد کدام قسمت از خانه از برق اضطراری استفاده کند؟
6 - اگر قرار باشد با دوستان تان در اتاقی بنشینید و قلیانی چاق کنید، آیا سیستم حریق خانه دردسر ساز نخواهد شد؟

خانه هوشمند و سناریوهای انتخابی شما… !

یکی از مزیت های برخی از سیستم های هوشمند، شخصی سازی امکانات ساختمان هوشمند، مطابق با نظر و درخواست شماست، امکان شخصی سازی درمنوی مانیتور لمسی باعث تعامل بیشتر با سیستم هوشمند می شود و نتیجه آن ایجاد مطلوبیت و رضایت بیشتر شماست. مواردی همچون تغییر دادن امکانات اپلیکیشن و پلتفرم مانیتور لمسی برای هر کاربر، با توجه به امکانات ساختمان هوشمند و یا اضافه شدن برنامه مدیریت کارهای روزانه به سیستم برای هرکاربر، به این صورت که برنامه هایش را حتی وقتی که در خانه حضور ندارد به او یادآوری کند، در همین راستا هستند.

خانه ی هوشمند چیست؟

بسیاری از سوالاتی از این دست که پاسخش را شما بهتر می دانید پس می توانید امکانات ساختمان هوشمند را به میل خودتان شخصی سازی کنید، شخصی سازی باعث تعامل بیشتر با سیستم هوشمند می شود و نتیجه آن رضایت بیشتر شماست. مواردی همچون تغییر دادن اپلیکیشن هوشمندسازان برای هر کاربری با توجه به امکانات ساختمان هوشمند و یا اضافه شدن برنامه مدیریت کارهای روزانه به سیستم، جهت هرکاربر، به این صورت که کارهایش را حتی وقتی در خانه حضور ندارد به او خاطر نشان کند در همین راستا بوده است.

و حالا ما فکر می کنیم که این سیستم می تواند برای هر سلیقه ای کاربردی باشد، مهم نیست اگر کسی گوشی تلفن هوشمند نداشته باشد، تنظیمات سیستم و تغییر مدیریت امکانات و قابلیت ها وابسته به اپلیکیشن نصب شده بر روی تبلت و موبایل نیست، اهمیتی ندارد اگر کسی به زبان انگلیسی تسلط نداشته باشد، تمام منوهای دستگاه فارسی است.

اشکالی ندارد اگر کاربری به هردلیلی از کلیدهای لمسی خوشش نمی آید و با کلید های سنتی بهتر و راحت تر ارتباط برقرار می کند، هیچ محدودیتی وجود ندارد. و یا اگر کسی با کارت و تگ RFID راحت نیست و به این قبیل فناوری ها اعتماد ندارد، می تواند از همان کلیدهای عادی برای ورود به خانه خودش استفاده کند.

قرار نیست ساختمان هوشمند یک خانه عجیب و غریب باشد. به قول یکی از دوستان شوخ طبع که می گفت واژه ساختمان هوشمند آدم را یاد فیلم ها و سریال های علمی تخیلی می اندازد که ربات ها برایتان آب پرتقال می گیرند و بعد از سرو صبحانه با بازوهای مکانیکی خود ریشتان را اصلاح می کنند!

چند مزیت سکونت درخانه هوشمند

اگر تا به امروز از دستگاه‌های سینمای خانگی استفاده کرده باشید، مطمئنا با ریموت کنترل‌های زیادی هنگام استفاده از آن مواجه بوده‌اید. این روزها برای کنترل هر وسیله ای از کولر و شومینه برقی گرفته تا لوسترهای روشنایی خانه و درب پارکینگ منزلتان از ریموت استفاده می کنید. یکی از کوچک‌ترین اقداماتی که سیستم خانه هوشمند در خصوص این موضوع می‌تواند انجام دهد جمع‌آوری تمام ریموت‌ها و تجمیع آنها در یک پنل مرکزی است.

از دیگر امکانات مهم‌ خانه هوشمند، استفاده از سیستم صوتی چند محوطه‌ای یا چند زون است؛ که در نقاط مختلف خانه شما نصب شده و این امکان را فراهم می آورد تا بلندگوهایی که در نقاط مختلف خانه قرار گرفته است را کنترل نموده و یا با استفاده از پنل مرکزی، هرکدام را به منبع صوتی جداگانه یا همه آنها را به یک منبع صوتی واحد اختصاص دهد.

آیا تکنولوژی“هوشمند سازی ساختمان” مختص ساختمان های جدید است؟

باید عنوان کرد که اگرچه سیستم هوشمند سازی ساختمان اتفاق جدیدی است و امروزه به عنوان یک آپشن کاربردی درکلیه ی ساختمان های نوسازی که در مناطق خوب شهرساخته می شوند اجرا می گردد. اما در صورتی که شما ساکن یک ساختمان قدیمی، مثلا ساختمانی که ده سال از ساخت آن می گذرد، باشید نیز می توانید با ایجاد تغییرات جزیی خانه را به سیستم هوشمند مجهز نمایید. عملیات هوشمند سازی ساختمان در پروژه های قدیمی به دو روش اجرا می گردد.

شیوه های اجرای خانه هوشمند

روش اول استفاده از راهکارهای مبتنی بر سیم کشی است. درسیستم هوشمند سازی ساختمان به روش با سیم، برای ایجاد ارتباط با برخی از تجهیزات خانه هوشمند مانند مانیتور لمسی و دستگاه کارتخوان و یا ماژول پرده برقی نیاز به سیم هایی داریم که بتوانند داده را منتقل کنند. از این جهت از سیم هایی نظیر CAT5 یا CAT6 و کابل های شبکه استفاده می شود.

روش دیگر استفاده از سیستم های هوشمند وایرلس است که در آن احتیاج به هیچ گونه سیم کشی وجود ندارد و دیگر با بهره گیری از زیر ساخت ارتباطی کلیه تجهیزات خانه هوشمند. البته استفاده از این روش هوشمندسازی معایب خاص خود را نیز دارد، برای مثال قیمت نهایی دیوایس های وایرلس حدود سه برابر دیوایس های سیستم های هوشمند مبتنی بر سیم کشی است.

آیا هوشمندسازی ساختمان کاری مقرون به صرفه محسوب می گردد؟

کاملا واضح است که هوشمند سازی ساختمان در ابتدای امر تنها یک بار مالی اضافه، درساخت و ساز محسوب می گردد، اما با اندکی تامل در می یابیم که، این هزینه اولیه بالا، در طولانی مدت، نقش موثری در کاهش هزینه های مصرف انرژی و کاهش هزینه های جانبی، اولیه ناشی از هوشمند سازی ساختمان را به دنبال دارد.

با توجه به افزایش جمعیت و کاهش منابع انرژی های تجدیدپذیر، نیاز انسان به منابع و روش های جدید تأمین انرژی افزایش می یابد. استفاده از انرژی های پاک درهوشمند سازی ساختمان و الگوی معماری پایدار یکی دیگر از امکاناتی است که در جهت بهینه سازی مصرف انرژی سهم بسزایی دارد، از این رو می توان این گونه استنباط کرد که خانه هوشمند می تواند به عنوان یک عامل موثر در زمینه کاهش مصرف انرژی نقشی محوری داشته باشد.

چگونه برند های معتبر هوشمند سازی ساختمان را بشناسیم؟

براستی کدام یک از برندهای موجود درعرصه هوشمند سازی ساختمان، معتبر محسوب می شوند؟ از میان این همه شرکت و مجموعه هایی که به صورت تخصصی مشغول به فعالیت در این زمینه هستند، به کدام یک می توانیم اعتماد کنیم؟ حقیقت امر این است که انتخاب یک نام، از میان همه نام های دیگر، به عنوان بهترین برند دشوار است.

در پاسخ به این سوال، بهتراست بگوییم از کدام جهت؟ همانطور که اگر کسی قصد انتخاب یک اتوموبیل مناسب را داشته باشد، به المان های مختلفی نظیر سرعت، شتاب، کیفیت اتاق، بدنه خودرو و…توجه دارد. در نتیجه نکته مهمی که پیش از این در متن به آن اشاره شد، مطلوبیت و ایده آل های مورد نظر شما از خانه هوشمند به عنوان کاربر نهاییست و هزینه ای که حاضرید برای داشتن یک سیستم هوشمند برعهده بگیرید.

مزایا و معایب سیستم هوشمند باسیم و بیسیم

شیوه های اجرای هوشمند سازی ساختمان به دو صورت باسیم و بیسیم می باشد که انتخاب هریک از آنها مزایا و معایبی را به همراه دارد. یکی از تفاوت های عمده ای که بین این دو پلتفرم وجود دارد، مربوط به هزینه تمام شده تجهیزات خانه هوشمند است، که هزینه تجهیزات سیستم بیسیم چیزی درحدود 3 برابر تجهیزات باسیم می باشد.

هزینه هوشمند سازی ساختمان چقدر است؟

یکی از سوالات متداولی که در زمینه هوشمند سازی ساختمان مطرح می شود، مربوط به هزینه تمام شده آن است. که به آیتم های مختلفی بستگی دارد. مانند متراژ ساختمان که در تعیین تعداد تجهیزات موثر هست و یا نوع دیوایس های انتخابی.

هوشمندسازی یکپارچه ساختمان

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان سعی دارد تا با بهره گیری از فناوری های کنترلی، مدیریت منابع و رخدادهای یک ساختمان را بسته به نوع کاربری آن (مسکونی، اداری، تجاری و …) در دست بگیرد. هوشمندسازی سبب می شود تا تاثیر عواملی همچون خطای نیروی انسانی، نرخ وقایع و رخدادهای خارج از کنترل و سوانح کاهش پیدا کرده و باعث افزایش قابلیت اطمینان از عملکرد صحیح تاسیسات و تجهیزات ساختمان و بهبود امنیت عمومی ساختمان شود.

قابلیت کارکرد سیستم های مختلف جانبی یا سیستم های مدرن، مانند بویلرهای چگالشی، سیستم های خورشیدی، سیستم های تولید همزمان برق و حرارت (CHP) و … که خود دارای سیستم کنترل جداگانه ای می باشند از طریق برقراری ارتباط سیستم مورد نظر با سیستم مدیریت مرکزی وجود داشته و قابل تعریف در سیستم است.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman