کدام مصالح استحکام بیشتری به بنا می دهند؟

کدام مصالح استحکام بیشتری به بنا می دهند؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۰۳ | ۱۳۹۸/۰۷/۲۳

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که استحکام خانه های بتنی، فلزی، خشتی و آجری چه تفاوت هایی با هم دارند.
به گزارش اخبار ساختمان، در زیر ما به جند نمونه از ساختمان هایی که در معماری شناخته شده اند اشاره می کنیم. و در آخر مشخصات ساختمان های آجری و خشتی را ذکر می کنیم تا متوجه تفاوت بین آن ها شویم.

ساختمانهای بتنی

ساختمان های بتنی به ساختمان هایی گفته می شود که سازندگان ساختمان برای ساخت اسکلت اصلی این ساختمان ها از بتن آرمه که شامل عناصری مانند: سیمان، شن، ماسه وفولاد به شکل میلگرد ساده می باشد، استفاده می کنند.

در این ساختمان ها سقف ها با کمک دالهای بتنی پوشیده شده اند، و یا سازندگان ساختمان از سقف های تیرچه و بلوک استفاده می کند و برای دیوارهای جداکننده که پارتیشن نام دارند، احتمال دارد از آجر هایی مانند سفال تیغه ای ، آجر ماشینی سوراخ دار، آجر معمولی کوره ای همچنین تیغه گچی و یا چوب استفاده شده باشند. در هر صورت در این ساختمانهای بتنی، شاه تیرها و ستونها هم از بتن آرمه که بتن مسلح نام دارد، ساخته شده است.

ساختمانهای فلزی

در ساختمانهای فلزی به منظور ساختن ستون ها ساختمان سازها از پروفیل های فولادی استفاده می کنند. در ایران اغلب برای ساخت ستون ها از تیر آهن های دوبل و آهنهای هاش استفاده می کنند و در این صورت دو قطعه را با کمک جوش به یکدیگر وصل می کنند.

سقف ساختمان های فلزی شاید از تیرآهن و طاق ضربی درست شده باشد و یا ممکن است از سقف های گوناگون دیگر مانند تیرچه بلوک و غیره استفاده شده باشد. برای ساخت پارتیشن ها می شود مثل ساختمان های بتونی از آجر گوناگون و قطعه های گچی و یا چوب و سفالهای تیغه ای بهره برد. در هر صورت جدا کننده ها بایستی از مصالح خیلی سبک انتخاب شوند.

بعضی از کشورها برعکس کشور ما ایران، به منظور متصل ساختن قطعات، از جوش استفاده نمی کنند بلکه اکثرا برای اتصال قطعات از پیچ و پرچ استفاده می کنند و همچنین برای ستون ها به جای استفاده از تیرآهن می شود از نبشی یا ناودانی استفاده کرد.

ساختمانهای آجری

ساختمان هایی که کوچک باشند یعنی چهار طبقه بیشتر نداشته باشند، می توانند از این نوع ساختمان های آجری استفاده کنند. اسکلت اصلی ساختمانهای آجری از آجر است و به منظور ساخت سقف در ایران ساختمان سازها و معماران اغلب از پروفیلهای آجری به شکل طاق ضربی استفاده می کنند.

راه دیگر این که از سقف تیرچه و بلوک بهره می برند. در این ساختمانهای آجری به منظور مقاومت در برابر نیروهای جانبی مثل زلزله باید از شناژهای روی کرسی چینی و زیر سقف ها بهره برد. در ساختمانهای آجری اغلب دیوارهای حمال یا حمل کننده در طبقات مختلف می توانند روی هم قرار گیرند و معمولا پارتیشن ها در واقع همین دیوار های حمل کننده یا حمال می باشند . باید دقت کرد که حداقل عرض این دیوارهای حمل کننده نمی تواند از ۳۵ سانتی متر کمتر باشد.

ساختمانهای خشتی

ساختمان های خشتی به خاطر اینکه قیمت زمین در شهرها گران است کمتر ساخته می شوند. این نوع ساختمان ها بیشتر در روستاهای دور دست که مردم به سختی به مصالح ساختمانی دسترسی دارند استفاده می شوند.

اسکلت اصلی این ساختمان های خشتی یا گلی، خشت خام و گل است و طبقات آن نمی تواند بیشتر از یک طبقه باشد. این ساختمان ها در برابر نیروهایی از جمله زلزله اصلا مقاومت و تضمینی ندارند. باید توجه داشت که از ساختن ساختمان های خشتی یا گلی در شهر ها و جاهای زلزله خیز باید اکیدا خودداری کرد.

به طور کلی ایران کشوری زلزله خیز است و ساخت این جور ساختمان ها عواقب بدی را می تواند برای ساکنان آن در پی داشته باشد.

ساحل1

برچسب ها:

ساختمان ،مصالح ،بتن ،آجر 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman