وجود 6000 هکتار بافت فرسوده در تهران

وجود 6000 هکتار بافت فرسوده در تهران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۳۶ | ۱۳۹۸/۰۷/۲۲

استاندار تهران تاکید کرد:‌ در اقدامات ستاد بازآفرینی بافت فرسوده استان تحرک و پویایی کافی دیده نمی‌شود و باید در این زمینه فعال‌تر عمل شود.
به گزارش اخبار ساختمان، انوشیروان محسنی بندپی در ششمین جلسه ستاد بازآفرینی استان تهران با موضوع بررسی و بازتعریف برنامه های عملیاتی اقدام مشترک افزود: در دیدار با رئیس جمهوری با محوریت مشکلات استان تهران در کنار مشکلات زیست محیطی، حمل و نقل و غیره، احیای بافت های فرسوده نیز مورد تاکید ایشان بود که یکی از ظرفیت ها در این زمینه بازآفرینی بافت های فرسوده است.

وی با بیان اینکه مهمترین مولفه برای بازآفرینی و ساخت مسکن زمین است ادامه داد: دستگاه ها باید پای کار بیایند و مراکز بهداشتی، خدمات زیربنایی و روبنایی باید در این محلات ایجاد و مشوق هایی برای سازندگان و بهره برداران از جمله تسهیلات کم‌بهره فراهم شود.

مشکل املاک قولنامه‌ای

محسنی بندپی تصریح کرد: در مورد املاک قولنامه‌ای نیز اگر بانک مسکن بپذیرد و فرمانداران تولیت را عهده‌دار شوند می‌توان مشکلات را تا حدود زیادی حل کرد.

وی افزود: باید فاصله زمانی برگزاری جلسات ستاد بازآفرینی کمتر شود و راهبرد استانداری حضور در جلسات به شکل شهرستانی با محوریت معاونت عمرانی باشد.

6هزار هکتار بافت فرسوده استان تهران

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه ۶ هزار هکتار بافت فرسوده در استان وجود دارد که ۵٠ درصد آن در شهر تهران است گفت: ۲ میلیون و ٢۵٠ هزار نفر در محدوده این بافت های فرسوده استقرار دارند که جمعیتی بیش از چند استان کشور است.

محمد تقی‌زاده با اشاره به اینکه در شهر تهران وضعیت بهتر است اما در شهرهای دیگر اقدامات جدی صورت نگرفته و نسبت به برنامه ستاد بازآفرینی بافت فرسوده عقب هستیم اظهارداشت: از مجموعه فرمانداران به عنوان روسای ستاد بازآفرینی تقاضا داریم جلسات را به صورت منظم در شهرستان ها برگزار و شهرداران نیز به عنوان دبیر این ستاد به شکل جدی موضوعات و مصوبات را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: براساس گزارش های ارائه شده به جز چهار تا پنج شهرستان استان تهران اقدام جدی در محلات هدف به منظور بازآفرینی بافت فرسوده انجام نشده اما این موضوع صرفا برای محلات هدف نیست؛ یعنی موضوع بازآفرینی در پهنه‌هایی که به عنوان بافت فرسوده تلقی می‌شود نیز باید در دستور کار باشد.

تقی‌زاده با بیان اینکه بحث بازآفرینی بافت فرسوده از سوی دفتر فنی و دبیرخانه ستاد راه و شهرسازی سازی به شکل منظم دنبال می‌شود و هر ماه گزارش اقدامات صورت گرفته از سوی شهرها را دریافت خواهیم کرد تصریح کرد: برای یکسری پروژه های اقدام مشترک به موجب قانون برنامه و بودجه اعتباری تعریف شده که قابلیت جذب دارند.

وی گفت: معادل حدود ۴٨۵ میلیارد تومان پروژه تعریف شده که باید اراضی دولتی برای تامین مسکن تخصیص داده شود؛ همچنین پروژه ها را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی معرفی خواهیم کرد تا اعتبارات مورد نیاز در این راستا تخصیص یابد.

ضرورت اختصاص اراضی دولتی برای تامین مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران نیز در این جلسه گفت: باید یکسری از اراضی دولتی در شهرها برای تامین مسکن و سرانه های مربوط تخصیص یابد که در این زمینه نیز کار جدی انجام نشد است و باید طی یکماه همه شهرداران، استان را پهنه‌بندی کنند و از ظرفیت ادارات شهرستانی نیز استفاده شود تا بتوانیم عقب ماندگی موجود را جبران کنیم.

رضا نگهبان با گلایه از شهرداران شهرهای استان افزود: شهرداران می‌توانستند برخی اراضی را در کمیسیون ماده ۵ مطرح کنند تا با تغییر کاربری اهداف مورد نظر محقق شود اما متاسفانه دبیرخانه کمیسیون در این زمینه به طور جدی عمل نکرده است و در این زمینه نیز نسبت به برنامه بازآفرینی بافت فرسوده عقب هستیم.

وی ادامه داد: باید تیم ویژه‌ای در دبیرخانه ستاد بازآفرینی بافت فرسوده مستقر شود و از بروکراسی‌ها(کاغذبازی) فاصله بگیریم.

نگهبان اضافه کرد: دفتر فنی، حوزه عمرانی و اداره کل راه و شهرسازی نسبت به برنامه عقب است، شهرداران و فرمانداران برنامه های خود را برای بازآفرینی بافت فرسوده ارائه کنند تا بلافاصله اقدامات لازم انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: اراضی قولنامه‌ای، وقفی و صنایع مزاحم از چالش های جدی بازآفرینی بافت فرسوده است و دستگاه های مرتبط باید از ظرفیت بازآفرینی برای این اراضی به‌خوبی استفاده کنند.

نگهبان با بیان اینکه البته اجرای بازآفرینی بافت فرسوده مساله‌ای بسیار سخت است و باید هر ۲ هفته یکبار با مسئولان متولی جلسه‌ای در این خصوص برگزار شود افزود: مصوبات کارگروه ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته قابل بررسی است اما این دلیل نمی‌شود که عقب ماندگی خود را نسبت به برنامه توجیه کنیم.

وی گفت: یک پنجم بافت فرسوده کشور در ۴٢ شهر استان تهران قرار دارد.

نگهبان افزود: ۴٢ شهر و ۶٣ محله بافت فرسوده تا سال ١۴٠٠ در محدوده بافت های هدف استان تهران تعریف و ۵٠ پلاک زمین بخش دولتی و سایر بخش ها نیز شناسایی شده است.

ایرنا

برچسب ها:

بافت ،فرسوده ،بازآفرینی ،مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman