فعالیت دو هزار دلال در مسکن مهر پردیس

فعالیت دو هزار دلال در مسکن مهر پردیس
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۴ | ۱۳۹۸/۰۷/۲۱

اصلی‌ترین خریداران عرصه یا زمین در مسکن مهر پردیس دلالان هستند که ضمن گران کردن قیمت آن و با خرید و فروش هر عرصه به‌ راحتی ده‌ها میلیون تومان سود به جیب می‌زنند.
به گزارش اخبار ساختمان، این میزان سود دلالان که اینک تا بالای ۷۰ میلیون هم اعلام می‌شود در نتیجه خرید و فروش عرصه در مسکن مهر پردیس در واقع چند برابر قیمت واحدهای مسکونی است که از ابتدا متقاضیان ثبت‌نام کرده‌اند و دور از انتظار نخواهد بود در صورت تداوم وضع موجود این میزان سود دلالان در معامله عرصه بیشتر هم شود.

به سراغ مسئولان هم که می‌رویم می‌گویند نمی‌توانند کاری انجام دهند زیرا دلالان به این کار روی آورده‌اند و سبب افزایش قیمت‌ها شده‌اند؛ و این پرسش البته همچنان باقی است که چرا باید عده‌ای بنگاهی یا دلال اجازه داشته باشند خیلی راحت هرطور که خواستند برای خودشان قیمت تعیین کنند، بر گرفتاری‌های مردم بیفزایند تا سود خودشان را بالا ببرند و کسی هم کاری با آنان نداشته باشد یا بگویند نمی‌توانند کاری انجام دهند؟

در واقع مالکان عمده و گمنام واحدهای مسکن مهر پردیس واقع در شرق پایتخت دلالانی هستند که هرچند وقت یکبار موجی از گرانی مسکن به راه می‌اندازند و هیچ دستگاهی هم بر کار آنان نظارت ندارد؛‌ مسئولان شرکت عمران هم فعالیت این دلالان و نقششان در افزایش قیمت‌ها را تایید می‌کنند.

اسفند سال ۹۷ شاهد افزایش سه برابری قیمت مسکن مهر در شهر پردیس بودیم که افزایش ودیعه، اجاره‌بها و گرفتاری چندباره اجاره‌نشینان را به دنبال داشت و مقصر اصلی این آشفته بازار قیمت مسکن نیز تاکنون پیدا و معرفی نشده است.

واسطه‌گری دلالان و دست به دست شدن واحدهای مسکن مهر پردیس باعث شده نرخ های نجومی برای واحدهای مسکونی و تجاری در فازهای ۱۱،۵،۹،۸ تعیین شود؛ به عنوان نمونه در فاز ۱۱ پردیس واحدهای تجاری با قیمت متری ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت‌گذاری بی‌قاعده، افزایش نرخ خرید و فروش واحدهای مسکونی، گرانی عرصه و بالارفتن ودیعه و اجاره‌بهای مسکن را برای ساکنان این واحدها به دنبال دارد؛ افرادی که مجبورند برای چندمین بار به سراغ ته‌مانده حساب‌های بانکی نه چندان پرو پیمان خود بروند تا شاید مالک قطعی خانه‌هایشان بشوند.

مالکیت واحدهایی که برخی از آنها هنوز بعد از گذشت هفت سال به سرابی تبدیل شده و به دلیل کم و کسری بودجه متقاضیان و تحمیل هزینه‌های ریز و درشت، روز به روز دست نیافتنی‌تر می‌شوند.

قیمت‌های تعیین شده عرصه برای مالکان برخی از واحدها برابر با یک واحد مسکن مهر در فازهای مختلف تعیین شده است به طوری که گفته می‌شود قیمت واحد مسکن مهر و آورده متقاضی که ۲۹ میلیون تومان بوده است باید برابر همین مبلغ نیز برای خرید عرصه هزینه کند.

هزینه‌ای که در هفت سال گذشته به دلیل بدعهدی برخی پیمانکاران به متقاضیان تحمیل شده و آنان را گرفتار افزایش چندین باره قیمت نهایی واحدهای مسکن مهر و همچنین وام مسکن کرده و امروز برای تحویل واحد و ثبت سند به شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز بدهکارند.

واقعیت پیش روی شهروندان اینک این است که طی سال‌هایی که متقاضیان قرار بود مسکن مهر خود را بر اساس قراردادی که با آنان بستته شد ۱۸ ماهه تحویل بگیرند و در قبال تاخیر تحویل واحد جریمه از شرکت عمران دریافت کنند کار به اینجا رسیده که بعد از هفت سال جریمه‌ای که پرداخت نشده هیچ، متقاضیان متحمل افزایش هزینه‌های قیمت مسکن و وام نیز شده‌اند.

آنان حالا باید هزینه عرصه را علاوه بر تمامی هزینه‌های تحمیلی بپردازند؛ مقصر هزینه‌های اضافی نیز بدعهدی پیمانکاران در اتمام، تکمیل و تحویل واحدهاست که در نهایت همه هزینه‌ها بر دوش متقاضیان مسکن مهر گذاشته شده است.

متقاضیان مسکن مهر می گویند تمام دار و ندار خود را برای پیش خرید واحدهای مسکن مهر در پردیس داده اند و دیگر پولی برای پرداخت های اعلام شده از سوی شرکت عمران شهر جدید پردیس برای تحویل واحدهای خود ندارند.

هزینه بالای عرصه، حالا مالکان را ناچار به خرید اقساطی عرصه کرده که بار مالی اضافه دیگری برای آنان به همراه دارد و تمامی تسهیلات در نظر گرفته شده در نهایت از جیب متقاضی هزینه می‌شود.

پاسخ شرکت عمران

سید مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در این زمینه اظهارداشت: با توجه به محدودیت‌های اعتباری دولت از تمام منابع اراضی وزارت راه‌ و شهرسازی که در اختیار پردیس است استفاده کردیم، با فروش اراضی، بودجه مورد نیاز برای زیرساخت‌ها، تکمیل و تحویل پروژه های مسکن مهر پردیس را تامین خواهیم کرد و منتظر اعتبارات دولتی نمی‌مانیم.

وی با بیان اینکه براساس مستندات تاکنون ۳۵۰ میلیارد تومان عرصه به فروش رفته است خاطرنشان کرد: فروش عرصه کمکی در تکمیل واحدهای باقی مانده است که در منطقه ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

هدایت اظهارداشت: بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع و بخش‌های مختلف در مسکن مهر هزینه شده است که ایجاد ارزش افزوده در فازهای مسکن مهر را به دنبال داشته و قیمت عرصه در برخی از پروژه‌ها افزایش یافته است.

فعالیت ۲ هزار دلال

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با اشاره به مشکلاتی که توسط دلالان املاک ایجاد شده خاطرنشان کرد: بیش از ۲ هزار دلال در پردیس روزانه چندین واحد مسکن مهر را خریداری می‌کنند و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی از جمله افزایش نجومی قیمت مسکن مهر شده است.

هدایت گفت: بنگاه‌های املاک و دلالان مسکن‌مهر اعیانی را از مالک می‌خرند و مالک قطعی واحد می‌شوند، عرصه را با قیمت ۳۰ میلیون تومان از شرکت عمران شهر جدید پردیس خریداری می‌کنند و با قیمت صد میلیون تومان گران‌تر آن را به فروش می‌رسانند.

نمی‌توانیم مانع کار دلالان شویم

وی با بیان اینکه دلالان پس از خرید اعیان مالک قطعی واحد مسکونی می‌شوند و عرصه را از شرکت عمران خریداری می کنند، خاطر نشان کرد: بزرگترین مشکل ما در فروش عرصه دلال ها و برخی از بنگاهی‌ها هستند و نمی‌توانیم مانع از انجام کار آنان شویم.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس عنوان کرد: بیشترین خریداران عرصه مسکن مهر بنگاهی‌ها هستند که اعیان را از دارنده مسکن مهر می‌خرند و عرصه و اعیان را با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند.

پاسخ شهردار

شهردار پردیس نیز در مورد شرایط واگذاری عرصه از سوی این دستگاه اظهارداشت: در شهرداری پردیس برای تک تک مالکان در مجتمع‌های بزرگ با تعداد واحدهای بالا از جمله مسکن مهر امکان صدور پایان کار نداریم.

کوروش گلریز گفت:‌ بر اساس قانون، ما برای کل مجتمع به نام صاحب پروانه که سازنده یا شرکت عمران است پایان کار صادر می کنیم و موضوع به مرحله صدور سند اصلی و مادر می‌رسد که برای این سند مادر صورت‌مجلس تفکیکی تهیه و با استعلام از شهرداری سند تک برگی صادر می‌شود.

وی بیان کرد:‌ در مسکن مهر پردیس شرکت عمران رأساً می‌تواند صورت‌مجلس تفکیکی تهیه و امور مربوط به پایان کار را تسریع کند تا هرچه زودتر سند مادر صادر و صدور سند تک برگی انجام شود.

فروش عرصه مسکن مهر به سه روش نقدی، اقساط و شرایط خاص از سوی شرکت عمران شهر جدید پردیس به متقاضیان انجام می‌شود که در شرایط نقدی خریداران، مشمول ۳۰ درصد تخفیف از بخش کارشناسی می‌شوند.

در روش دوم متقاضی ۲۰ درصد را نقدی و ۸۰ درصد اقساط پرداخت می‌کند و در نهایت شرایط خاص مربوط به متقاضیان بهزیستی و کمیته امداد است که علاوه بر تخفیف‌های قبلی مشمول ۲۰ درصد تخفیف دیگر خواهند شد.

تاکنون ۸۲ هزار واحد مسکن مهر در پردیس کلنگ زنی شده و تاکنون ۳۰ هزار واحد آن به بهره برداری رسیده است.

براساس اعلام ها تا پایان امسال ۴۰ هزار واحد دیگر افتتاح می‌شود و با برطرف شدن کسری ۶ هزار واحد مسکن مهر تنها ۹ تا ۱۰ هزار واحد باقی می‌ماند که بر اساس پیش بینی مسئولان تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

شهرستان پردیس با بیش از ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در شرق پایتخت قرار دارد و در صورت تکمیل فازهای مسکن مهر افق جمعیتی آن افزون بر ۶۰۰ هزار نفر برآورد شده است.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن ،مهر ،قیمت ،عرصه ،پردیس 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman