مدیرکل استاندارد کردستان خبر داد:

مصالح ساختمانی به چالش‌ تبدیل‌شده است

مصالح ساختمانی به چالش‌ تبدیل‌شده است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۰۴ | ۱۳۹۸/۰۷/۲۱

مدیرکل استاندارد کردستان، با اشاره به اینکه بحث مصالح ساختمانی در استان کردستان به یک چالش‌ تبدیل‌شده است،گفت: واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی در کردستان، خود تولیدکننده نیستند و مجوز پروانه بهره‌برداری از سازمان صنعت و معدن را ندارند اما بااین‌وجود به‌صورت زیرزمینی در خانه باغ‌ها در حال تولید مصالح ساختمانی هستند که در این راستا از شش ماه نخست سال جاری 36 گشت مشترک از 79 واحد تولید صورت گرفته است.
به گزارش اخبار ساختمان، ژیلا یزدانی در کنفرانس خبری به مناسبت روز جهانی استاندارد، اظهار کرد: در راستای اجرای استاندارد ملی آسانسورهای برقی در شش ماه نخست سالجاری تعداد 133 تأییدیه ایمنی آسانسور توسط اداره کل استاندارد کردستان صادرشده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد 31 گواهینامه ادواری توسط شرکت‌های بازرسی صادرشده است، افزود: در همین راستا و به‌منظور کنترل بر عملکرد شرکت‌های نصاب بازرسی‌هایی توسط کارشناسان انجام‌شده است، همچنین صدور پایان کار بدون گواهی ایمنی آسانسور در شهرستان سنندج و سقز صادر نمی‌شود.

مدیرکل استاندارد کردستان، با اشاره به اینکه تولیدات استان مطابق با قوانین و ضوابط مربوطه است، تصریح کرد: در شش ماه نخست سال جاری 701 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی صورت گرفته که طی آن پروانه بهره‌برداری 43 واحدتولیدی ابطال و 22 پروانه بهره‌برداری نیز به حالت تعلیق درآمده است.

یزدانی ذکر کرد: در شش‌ماهه نخست سالجاری 2 هزار و 961 مورد بازرسی در سطح بازار از مراکز عرضه صورت گرفته که با نمونه‌برداری 102 مورد کالا از این مراکز، تعداد 56 جعل علامت استاندارد کشف و 77 مورد نیز توقیف کالا انجام‌شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد 17 اقدام حقوقی در خصوص شهربازی بدون استاندارد انجام‌شده است، بیان کرد: با توجه به اجباری بودن استاندارد تجهیزات تفریحی، در شش ماه نخست سال جاری تعداد 286 تجهیز بازی در 249 مکان بازی روباز و سرپوشیده و مهدکودک بازرسی‌شده است.

وی با اشاره به پلمپ شدن 5 شهربازی در کردستان، عنوان کرد: گواهی‌نامه شهربازی‌ها یک سال اعتبار دارد اما سازمان استاندارد موظف است هر سه ماه یک‌بار از تجهیزات شهربازی بازرسی به عمل آورد.

یزدانی با اشاره به اینکه بحث مصالح ساختمانی در استان کردستان به یک چالش‌ تبدیل‌شده است، ذکر کرد: واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی در کردستان، خود تولیدکننده نیستند و مجوز پروانه بهره‌برداری از سازمان صنعت و معدن را ندارند اما بااین‌وجود به‌صورت زیرزمینی در خانه باغ‌ها در حال تولید مصالح ساختمانی هستند که در این راستا از شش ماه نخست سال جاری 36 گشت مشترک از 79 واحد تولید صورت گرفته است.

وی ادامه داد: متأسفانه این مصالح ساختمانی به بازار ورود پیدا نمی‌کند و با سفارش تلفنی به محل ساخت‌وساز فرستاده‌شده که با پیگیری دستگاه‌های مرتبط در تلاش هستیم از تولید این مصالح در استان جلوگیری کنیم.

مدیرکل استاندارد کردستان، بیان کرد: از شش ماه نخست سالجاری از 32 جایگاه CNG تعداد 17 جایگاه بازرسی و موفق به دریافت تأییدیه موارد بحرانی شده‌اند، که تعداد 5 جایگاه در این مدت تأییدیه ادواری دریافت کرده و 10 اخطارنامه قطع انشعاب گاز جایگاه صادرشده است.

یزدانی ذکر کرد: از تعداد 33 هزار و 500 استاندارد تدوین‌شده دبیری، تعداد 252 استاندارد نمازخانه با عنوان اماکن اداری، تجاری و آموزشی به دبیری اداره کل استاندارد کردستان انجام‌شده و قسمت دوم این استاندارد با عنوان مساجد و شبستان‌ها در دست تدوین است.

وی در ادامه گفت: تاکنون از تعداد 45 استاندارد بین‌المللی توسط کشور ایران، یک مورد درزمینهٔ تراکتورسازی از استان کردستان پیشنهادشده است.

مدیرکل استاندارد کردستان، عنوان کرد: در کردستان از ابتدای سال جاری تاکنون در بحث نظارت بر مصنوعات طلا تعداد 55 گشت‌ مشترک از 309 مرکز صنفی بازرسی‌ انجام‌شده که مقدار 251 گرم طلای فاقد مشخصات و بدون کد سازنده توسط گشت قیچی شده است.

یزدانی خاطرنشان کرد: مرز باشماق کردستان دومین مرز صادراتی کشور است در این راستا در شش ماه نخست سالجاری 887 مورد تعیین ماهیت نمونه های صادراتی و 8 مورد صدور گواهینامه صادراتی و وارداتی صورت گرفته است.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman