پیچ و رولپلاک نما چیست؟

پیچ و رولپلاک نما چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۰۶ | ۱۳۹۸/۰۷/۱۶

آیا تابه حال شاهد افتادن سنگ یا آجر نمای ساختمان کنار پای خود بوده اید؟ پیچ و رولپلاک نمای ساختمان برای جلوگیری از شل شدن سنگ نمای ساختمان در اثر عوامل مختلف استفاده می شود.
به گزارش اخبار ساختمان، حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام عبور از مکانی چیزی به سرعت از کنار سرتان عبور کند و بر زمین بیافتد و نفس شما را در سینه حبس کند یا حتی شاهد این باشید که فردی به خاطر این موضوع آسیب ببیند! یا مثلا صدای محکم افتادن شی ای روی سقف ماشین پارک شده حواس شما را پرت کند و شما را بترساند.

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا این اتفاقات رخ میدهد یا مثلا افرادی را در حال کار روی نمای ساختمان ببینید که مشغول تعویض یا نصب متریالی روی نمای ساختمان هستند. بعضی ازاین افراد مشغول پیچ و رولپلاک نما ی ساختمان هستند!

آیا تا به حال به فکر تعویض متریال نمای ساختمان خود افتاده اید؟

در ادامه صحبت قبل گاهی اوقات پیش می آید که قسمتی از نمای ساختمان خود شما ریزش می کند. مثلا جنس نما آجر بوده است و بعد از متریالی از جنس سنگ. اما بعد از گذشت چندسال زودتر از انتظار شما این نمای جدید هم کم کم شروع به ریزش می کند.

سوالی که برای شما پیش و می آید و احتمالا دلیل آن را نمی دانید، این خواهد بود با این که مثلا نمای جدید که سنگی است و مقاوم تر از قبل است چرا مانند متریال قبل به سرعت خرد می شود یا به طور کامل جدا شده و از نما می افتد.

دلیل هم کاملا روشن است! بر اثر عوامل محیطی مانند زلزله، انقباض و انبساط در اثر تغییرات آب و هوایی، ریختن سیمان خشکه، وجود گرد و غبار و خاک پشت سنگ ها، بتونه و دوغاب نامناسب، انتخاب سنگ نامناسب برای نما بدون توجه به شرایط جوی و اقلیمی، سنگ کاری در هوای سرد که باعث یخ زدن آب می شود و... و. اگر از ابتدای ساخت نما یا برای اولین تعمیر از روش پیچ و رولپلاک نما استفاده کنید، مجبور نیستید هزینه های بعدی بیشتری متحمل شوید.

پیچ و رولپلاک نما چیست و چگونه انجام می شود؟

پیچ و رولپلاک نما ساختمان برای جلوگیری از شل شدن سنگ نمای ساختمان در اثر عوامل مختلف که در بالا به آن اشاره شد استفاده می شود. پیچ و رولپلاک نما بدون داربست وبا طناب، به منظور محکم سازی و مقاوم سازی وتثبیت سنگهای نمای ساختمان انجام میشود تا خطرات احتمالی پیشگیری کرد و امنیت ساختمان را افزایش داد.

رولپلاک نوعی بست است که روی دیوار نصب می شود. جنس آن ها معمولا پلاستیکی و مخروطی شکل است و بهترین نوع پیچ را که باید در اسکوپ کردن سنگ ها به کار برد پیچ گالوانیزه است زیرا در برابر شرایط جوی مقاومت بیشتری از خود نشان میدهد و بهتر است که این پیچ ها بر روی بتونه کار شوند. بد نیست بدانیدکه این بعد از پیچ و رولپلاک نما، این پیچ ها در ظاهر ساختمان از فاصله حداقل ۵ متری قابل رویت نیستند.

مراحل کلی پیچ و رولپلاک نما:

در هر ۵۰ سانتی متر از نمای ساختمان نصب می شود. اگر عرض نما کمتر از ۵۰ سانتی متر باشد برروی پیچ و رولپلاک نما هر یک از پلاک ها دوپیچ زده می شود.

برای ثابت نگه داشتن نما های سنگی که عرض آنها باریک تر از ۱۰سانتی متر باشد. ابتدا توسط یک دریل معمولی سنگ را سوراخ می کنند. زمانی که به بتن زیر سنگ رسیدند توسط یک دریل چکشی با دقت بالا بتن را سوارخ کرده و سنگ را توسط پیچ و رولپلاک نما محکم می کنند. توسط بتونه ای همرنگ سنگ نمای ساختمان روی تمامی پیچ و رولپلاک نما می زنند تا روی زیبای ظاهری ساختمان تاثیر منفی نگذارد.

اگر قسمتی از سنگ نمای ساختمان ریزش کرده باشد به صورت زیر عمل می کنند:

در روش پیچ و رولپلاک نما ابتدا محلی که سنگ نما ریزش کرده را تمیز می کنند وتمامی نخاله های به جا مانده از سنگ نما را بدون اینکه به سایر سنگ های نما آسیبی برسد جمع میکنند. سپس پشت سنگ جدید توسط ابزا سنگ فرز شکاف داده می شود و با چسب های مخصوص سرامیک، پودر سنگ و سیمان سفید پر می شود. در نهایت با دقت در محل مورد نظر نصب می شود.

در مرحله بعد از یک پیچ ۸ سانتی متری که برای اطمینان از استحکام آن استفاده می کنند. در نهایت با استفاده از چسب های مخصوص سرامیک، پودر سنگ و سیمان سفید بسته به نوع متریال نما درز های باقی مانده می پوشانند تا مانع از نفوذ آب به پشت سنگ نمای جایگزین شود و با استفاده از پیچ و رولپلاک نما آن را مستحکم می کنند.

در آخر میتوان به این نتیجه رسید که پیچ و رولپلاک نما ساختمان با تمام ویژگی هایی که دارد باعث مقرون به صرفه بودن و امنیت بسیار بیشتر برای همه است. از طرفی دردسرهای مربوط به نصب و جمع آوری داربست را نداشته و در زمان بسیار کوتاه تر نسبت به روش های پیشین قابل اجراست از طرفی عمر کار انجام شده در قسمت هایی که از این روش برای محکم کردن سنگ نما استفاده کرده اند به شدت افزایش یافته و در ادامه نیاز به هزینه های دوباره برای متریال و نیرو و سایر خدمات نیست.

مهر

برچسب ها:

نما ،ساختمان ،سیمان ،سنگ 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman