سایه رکود شدید بر بازار مسکن ایلام

سایه رکود شدید بر بازار مسکن ایلام
Facebook Twitter LinkedIn

۲۰:۳۴ | ۱۳۹۸/۰۷/۱۴

شاید هیچ کس فکر این را نمی‌کرد که یک قطعه زمین ۲۰۰ متری در یک محله نه چندان شناخته شده در شهر ایلام یک زمانی با قیمت یک میلیارد و چند صد میلیون تومان برای معامله به فروش گذاشته شود اما این واقعیت تلخ هم اکنون در بازار مسکن این شهر وجود دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، در یک سال اخیر قیمت زمین و مسکن در شهر ایلام همانند دیگر شهرهای بزرگ کشور با افزایش بی‌سابقه و غیرقابل باور و شوکه‌کننده روبه‌رو شده است.

در چند ماه گذشته یک واحد مسکونی ویلایی در این شهر که چند ماه قبل از آن حدود 400 میلیون تومان قیمت داشته هم اکنون نرخ آن به بالای یک میلیارد تومان رسیده است. معامله خانه‌های یک میلیاردی و بالاتر اگر چه که به تعداد کمی از معاملات مسکن ایلام اطلاق می‌شود اما معامله با چنین قیمتی اکنون دیگر کم کم دارد به امری عادی تبدیل می‌شود.

ایلام شهری بسیار گران از لحاظ قیمت زمین و مسکن

در آماری که چند روز گذشته در زمینه میزان تورم و گرانی کالاهای مختلف در استان‌های مختلف کشور منتشر شد متأسفانه استان ایلام از این لحاظ درصدر استان‌های کشور قرار گرفت و صد البته و با تأسف این موضوع تاکنون واکنش هیچ کدام از مسئولان مرتبط با این فاجعه اجتماعی و اقتصادی را در پی نداشته است.

تورم در استان ایلام تا حدودی لجام گسیخته است و فروشندگان هر نوع کالایی را که در اختیار دارند به همان قیمتی که باب میل‌شان است و احساس می‌کنند بازار هنوز هم کشش آن را دارد، به فروش می‌رسانند.

در زمینه بازار زمین و مسکن ایلام نیز اوضاع به همین روال و البته بسیار شدیدتر و بی‌رحمانه‌تر است و در این زمینه و برای این آشفته بازار مسکن و ساختمان نیز گویا متولی خاصی وجود ندارد و هر کس به هر قیمتی که دلش بخواهد ملک مورد نظرش را به فروش می‌گذارد یا اجاره می‌دهد.

املاک نجومی پدیده یک سال اخیر بازار مسکن ایلام

قیمت زمین و مسکن در شهر ایلام در یک سال اخیر به سقف‌های نجومی رسیده است و قیمت‌هایی که این روزها در سایت‌های تجاری و معامله‌ای برای فروش گذاشته شده‌اند برای بسیاری قابل باور نیستند اما این املاک نجومی واقعیت‌هایی است که وجود دارد.

برای آگاهی بیشتر از اوضاع زمین و مسکن در شهر ایلام به سراغ چند تن از مدیران آژانس‌های معاملاتی مسکن و مشاوران املاک در این شهر رفته‌ایم و نظرات آنان را در این زمینه جویا شدیم.

مظفری مدیر یک آژانس مسکن در بلوار دانشجوی ایلام که چندین سال است در این حوزه و این منطقه حضور دارد می‌گوید: افزایش چند برابری قیمت مسکن در ایلام ظرف یک سال اخیر یک رویداد بی‌سابقه بوده و در سال‌های دور هرگز به چنین شدتی وجود نداشته است.

وی می‌گوید: در همین حوالی که حوزه فعالیت من است قیمت زمین و مسکن نسبت به سال قبل از آن حدود سه برابر و حتی بیشتر هم شده است.

گرانی مسکن حتی به حاشیه‌های شهر هم رحم نکرده است

این فعال حوزه مسکن در ادامه می‌گوید: بعضی وقت‌ها که قیمت یک ملک پیشنهاد شده را به خریدار می‌گویم متعجب و شوکه شده و از معامله منصرف می‌شود.

مظفری ادامه داد: گرانی شدید بازار مسکن و ساختمان در این شهر باعث شده است که حتی املاک کم ارزش‌تر حاشیه‌های شهر و حتی زمین‌های کشاورزی نیز با افزایش قیمت ناباورانه روبه‌رو شود.

وی ادامه داد: قبلا و حدوداً دو سال پیش قطعات زمینی در همین حاشیه‌های شهر با کاربری کشاورزی بود که حدود 5 میلیون و یا حداکثر 10 میلیون به فروش گذاشته شده بود که باز هم خریداری نداشت اما اکنون همین زمین‌ها با همین کاربری با قیمت‌های چند صد میلیونی به فروش گذاشته شده است.

سایه رکود شدید بر بازار مسکن و گرانی‌هایی که به سقف خود رسیده است

تقی‌زاده مدیر یکی دیگر از بنگاه‌های املاک ایلام نیز بر این باور است که بازار مسکن و زمین ایلام یک سالی است که دچار آشفتگی شدید و قیمت‌های غیرقابل کنترل و نجومی شده است.

وی می‌گوید: اکنون فروشنده هر نوع ملک، هر قیمتی را که خودش بخواهد بر روی ملک خودش می‌گذارد و هیچ ضوابطی در این زمینه هم وجود ندارد.

این کارشناس حوزه مسکن ادامه می‌دهد: در این زمینه برخی نقاط شهر که به‌نظر می‌رسد برتری چندانی نسبت به دیگر نقاط شهر ندارند قیمت‌شان چند برابر جای دیگر شهر است و خودش هم واقعا نمی‌داند دلیل گرانی ملک در این محلات چیست؟

وی ادامه داد: در چنین شرایطی هر از چند گاهی گرانی به سراغ املاک نقاط خاصی از شهر می‌آید و در آن منطقه چنبره می‌زند و راز این گرانی‌ها هم نامعلوم است.

سقوط قیمت مسکن و زمین ایلام شاید در روزهای آینده

تقی‌زاده در عین حال گفت: با این حال چند ماهی است که بازار مسکن و ساختمان در شهر ایلام به حالت رکود شدید درآمده است و تعداد معاملات مسکن به حداقل رسیده است.

وی گفت: مهم‌ترین دلیل این اتفاق این است که سقف گرانی‌ها در حوزه مسکن و ساختمان به حداکثر ممکن و به سقف خود رسیده است و بازار مسکن و زمین ایلام بیشتر از این کشش گرانی را ندارد و توان مالی مردم نیز بیشتر از این جوابگو نیست.

رکود شدید در بازار مسکن موضوعی است که مظفری نیز آن را تأیید می‌کند و می‌گوید: گرانی مسکن در ایلام به اوج و سقف خود رسیده و شاید از این پس شاهد ریزش و سقوط قیمت‌ها باشیم.

نقش موثر دلال‌ها در گرانی‌های زمین و مسکن

اگر چه گرانی و آشفته بازار زمین و مسکن در ایلام متأثر از دیگر نقاط کشور و شرایط اقتصادی و تحریم‌های همه جانبه غرب است اما به اعتقاد بسیاری از مردم، حاد بودن این مسئله در ایلام متأثر از مسائل گوناگون است.

شریفی یکی از شهروندان ایلامی که برای اجاره خانه به یک بنگاه معاملات مسکن در شهر ایلام آمده است اعتقاد دارد بخش بزرگی از عوامل گرانی مسکن متأثر از دخالت‌ها و حضور سودجویان و دلالان این حوزه است که برای منفعت‌های کلان شخصی از این آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: دلالان که در این آشفته بازار مسکن به نان و نوایی رسیده و به منابع مالی زیادی دست پیدا کرده‌اند کنترل بخش‌های زیادی از معاملات مسکن را در دست گرفته‌اند و به نوعی خود تعیین کننده نرخ‌های کذابی هستند.

این شهروند ایلامی ادامه می‌دهد: در شرایطی که دولت و مسئولان متولی حوزه مسکن دست روی دست گذاشته‌اند و عملا هم کاری از دستشان ساخته نیست این دلالان هستند که خود تعیین کننده نرخ‌ها بوده و در این آشفته بازار جولان می‌دهند.

کمبود شدید زمین مسکونی در ایلام به گرانی مسکن دامن زده است

یک شهروند دیگر ایلامی اما بر این اعتقاد است که اگر چه که تورم و شرایط اقتصادی امروز ایران و البته وجود دلال‌های این حوزه بر گرانی و آشفته بازار قیمت مسکن در این شهر تأثیر گذاشته است اما شهر ایلام از یک معضل بزرگی هم در این زمینه رنج می‌برد.

کریمی می‌گوید: ایلام شهری است که در سال‌های اخیر به سرعت توسعه پیدا کرده است اما امکانات و فضای توسعه شهری همسان با این سرعت به پیش نرفته است.

وی در توضیحات این گفته خود می‌گوید: در چند سال اخیر شهر ایلام برای توسعه به شدت با کمبود زمین شهری روبه‌رو بوده است و باید گفت: متأسفانه زمین‌های شهری به حداقل خود رسیده‌اند و همین موضوع به گرانی زمین و مسکن دامن زده است.

کریمی در ادامه گفت: مسئولان شهری ایلام تا این لحظه برنامه‌ای برای توسعه فضاهای مسکونی ندارند اما به نظر می‌رسد این مسئولان شهری برای کاستن از مشکلات کمبود زمین و مسکن نیاز به گرفتن تصمیمات اساسی از جمله اضافه کردن مناطق زیادی از حاشیه‌های شهر ایلام برای فضاهای مسکن شهری است که قطعا در صورت چنین تصمیماتی قیمت زمین و مسکن در ایلام به تعادل می‌رسد.

تأثیر گرانی مسکن بر نرخ اجاره‌ها

مشکلات مربوط به گرانی زمین و مسکن در ایلام البته محدود به گرانی زمین و خانه نیست بلکه این مشکل به حوزه اجاره مسکن نیز سرایت کرده است.

به گفته یکی از مشاوران املاک مسکن در ایلام نرخ اجاره مسکن در ایلام در دو سال اخیر به شدت بالا گرفته و افزایش چند برابری داشته است.

وی ادامه داد: اکنون دیگر حداقل نرخ اجاره یک خانه مناسب و متوسط در این شهر با بالای یک میلیون تومان در ماه رسیده است که این رقم برای قشر متوسط جامعه و حتی کارگران و کارمندان کمرشکن است.

تسنیم

برچسب ها:

قیمت ،زمین ،مسکن ،رکود ،اجاره 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman