لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۳۳ | ۱۳۹۸/۰۷/۱۳

دنیای محصولات فولادی دارای تنوع بسیار بالایی است. شناخت مقاطع فولادی به همراه مشخصات و کاربرد آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از این محصولات مختلف لوله ها هستند. لوله ها خود دارای شکل ظاهری و کاربرد های متنوعی هستند.
به گزارش اخبار ساختمان، دنیای محصولات فولادی دارای تنوع بسیار بالایی است. شناخت مقاطع فولادی به همراه مشخصات و کاربرد آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از این محصولات مختلف لوله ها هستند. لوله ها خود دارای شکل ظاهری و کاربرد های متنوعی هستند. اما ویژگی مهم لوله ها را میتوان در نوع درزدار و بدون درز آنها دانست. هر کدام از لوله ها دارای شیوه های تولید و خصوصیات و کاربردهای منحصربفرد خود هستند.

لوله مانسیمان چیست؟

در قرن 19 میلادی برای اولین بار یک دانشمند آلمانی به نام مانیسمان لوله ای بدون درز ساخت. او فکرش را نمیکرد که محصول تولیدی او در مدت زمانی کم در همه دنیا فراگیر شود و مصرف کنندگان زیادی در دنیا پیدا کند. از آن زمان حدود 130 سال میگذرد ولی همچنان لوله مانیسمان دارای طرفداران بسیار زیادی است.

این لوله در اصطلاح علمی به نام لوله سیمی لس یا سیملس یعنی لوله بدون جوش معروف است. از ویژگی بارز این لوله مقاومت آن در برابر تغییر شرایط محیطی است.

بنابراین لوله مانیسمان به ان دسته از لوله های فولادی گفته میشود که در فراید ایجاد و ساخت انها از روشهای جوش فلزات استفاده نخواهد شد و ماده اولیه بکار رفته در آنها نسبت به سایر لوله های فولادی متفاوت است. در ساخت لوله های مانیسمان شمش فولادی را به طریق روش نورد گرم حرارت میدهیم و در مرحله بعد از طریق سمبه ماتریس شمش را سوراخ میکنیم. در مرحله آخر باید از قالب های مخصوص کشش و نورد عبور داد تا به سایز های مورد نظر تبدیل نمود.

چون لوله های مانیسمان بدون درز و جوش هستند از نظر مقاوت و همچنین استحکام دارای توان بسیار بالایی خواهند بود.

معمولا برای تولید این لوله ها از شمش فولادی گرد استفاده خواهد شد. زیرا اگر تولید کننده بخواهد از روش گرد کردن شمش زاویه دار استفاده کند نیاز به صرف هزینه بالا و همچنین نیاز به صرف زمان زیادی خواهد داشت.

رده های لوله مانیسمان

ضخامت دیواره لوله به نام رده شناخته میشود. هر لوله های دارای رده های مختلف است. هر کدام از رده ها دارای کارایی و مصارف مختلف است. لوله مانیسمان دارای رده های20، 40 ، 60، 80 ، 120 و 160 میباشد. از رده 20 لوله مانیسمان در گازکشی داخل ساختمان که بوصرت توکار انجام خواهد شد استفاده میشود. رده 40 لوله مانیسمان دارای کاربرد بیشتری است. از این رده در برج ها ، خطوط آتش نشانی ، صنایع نفت و گاز استفاده میشود.

سایز لوله مانیسمان

همچنین باید توجه داشت که لوله ها دارای سایز های مختلف هستند. یعنی در یک رده خاص مثلا 80 ممکن است لوله دارای سایز 12 اینچ یا 14 اینچ باشد. در داخل کشور لوله مانیسمان تا قطر 24 اینچ ساخته میشود. در کشورهای دیگر همانند امریکا مانیسمان از 2/1 اینچ تا قطر 42 اینچ تولید میشود.

نکته قابل توجه تولید این لوله ها از مقاطع بزرگتر به کوچکتر است. این لوله ها بصورت شاخه ای و از طول 6 متر تا 12 متر تولید میشوند. از کاربردهای مهم لوله های مانیسمان در انتقال مواد در صنتایع دارویی ، صنایع غذایی ، شیمیایی و نفت و گاز و آب است.

فارس

برچسب ها:

لوله ،مانیسمان ،فولاد ،سیملس 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman