نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران مطرح کرد:

هدف طرح ملی مسکن افراد ضعیف باشد

هدف طرح ملی مسکن افراد ضعیف باشد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۳۶ | ۱۳۹۸/۰۷/۰۸

در طرح ملی مسکن نوع قرار داد با انبوه سازان و تولیدکنندگان مسکن باید به نحوی باشد که منافع طرفین دیده شود و مانند قرار داد ترکمان چای نباشد که صرفا منافع دولت دیده می‌شد
به گزارش اخبار ساختمان، حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران در خصوص طرح ملی مسکن گفت: طرح ملی مسکن یک طرح مشارکتی است که دولت قصد دارد با کمک انبوه سازان انجام دهد.

وی بیان کرد: این طرح باید به نحوی باشد که انگیزه سرمایه گذاری از طرف انبوه سازان برای ورود به طرح وجود داشته باشد و در پایان کار با یک سود منطقی و معقول به دست متقاضی و خریدار برسد و فروشنده هم سود کند.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران افزود: نوع قرار داد با انبوه سازان و تولیدکنندگان مسکن باید به نحوی باشد که منافع طرفین دیده شود و مانند قرار داد ترکمان چای نباشد که صرفا منافع دولت دیده می‌شد و الزامات لازم برای اجرای تعهد طرفین باید اخذ شود.

عقبایی در خصوص الگوی طرح ملی مسکن گفت: الگوی این طرح باید دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه باشد و قیمت‌ها از ناحیه دولت در اختیار انبوه سازان قرار گیرد .

وی عنوان کرد: در تعیین قیمت، سهم قیمت زمین باید کم‌تر در نظر گرفته شود، زیرا دولت نمی‌خواهد زمین را بخرد و در اختیار متقاضیان قرار دهد.

عقبایی در پاسخ به سوال گرانتر شدن زمین چه تاثیری بر اجرای این طرح می گذارد گفت: ۶۰ تا ۹۰ درصد قیمت مسکن در بازار آزاد متأثر از قیمت زمین است و وقتی قیمت زمین در بازا آزاد گران می شود قاعدتا در قیمت مسکن هم تاثیر میگذارد؛ برای مثال آپارتمانی که در تهران متری ۲۰ میلیون تومان است برای ساخت آن دو الی سه میلیون خرج شده و مابقی آن مربوط به قیمت زمین و سودهای دیگر است.

وی اظهار داشت: قاعدتا باید منابع زمین دولت که در سازمان جهاد کشاورزی و وزارت راه شهر سازی وجود دارد و اراضی وزارت خانه ها در کمیته ای مورد بررسی و بهره برداری قرار گیرد.

عقبایی افزود: با توجه به آنکه زمین به عنوانه اصلی ترین عامل قیمت در کشور است، باید با قیمت ناقلی در اختیار انبوه ساز قرار گیرد تا قدرت خرید مردم را به آن سمت و سو جذب شود.

عقبایی به طرح مسکن مهر اشاره کرد و افزود: اگر مسکن مهر در اوایل به قیمت ارزان فروخته می‌شد به دلیل به فر رسیدن قیمت زمین بود و تنها پول ساخت و ساز را دریافت می‌کردند و بعدا افزایش پیدا کرد، لذا من نمیگویم قیمت زمین را دریافت نکنند اما به صورت حداقلی دریافت کنند و آن موقع میتواند با درآمد و قدرت خرید دهک ها ضعیف و متوسط جامعه کارآمد و موثر باشد و تناسب را بین عرضه و تقاضا در بین دهک های واقعی مسکن تعریف کند.

وی ادامه داد: مسئولین اجرای طرح مراقب باشند الگوی ساخت آن به سمت و سوی لاکچری سازی و تجاری سازی منحرف نشود و صرفا به سمت وسوی مصرفی و مسکونی با متراژ حداقل ۶۰ الی ۷۰ متر برود که مورد استفاده خانواده ها قرار گیرد.

تهران نیوز

برچسب ها:

طرح اقدام ملی ،ساخت ،مسکن ،زمین 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman