اقدامات دولت آلمان برای کنترل بازار اجاره چیست؟

اقدامات دولت آلمان برای کنترل بازار اجاره چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۰۷ | ۱۳۹۸/۰۷/۰۷

مقامات شهر برلین می‌خواهند 6 هزار واحد مسکونی که پیش‌تر دولتی بودند را به قیمت یک میلیارد یورو مجددا به مالکیت دولت درآورند تا از این طریق قیمت اجاره بها را در این شهر کاهش دهند.
به گزارش اخبار ساختمان، گووبگ، شرکت مسکن دولتی شهر برلین، اعلام کرده است که قصد دارد شش هزار واحد مسکونی که بین سال‌های دهه 1960 تا دهه 1990 به عنوان مسکن اجتماعی ساخته و چند سال بعد واگذار شده بودند را مجددا خریداری کند.

مقامات دولتی این آپارتمان‌‌ها را در سال 2004 و در مجموع به قیمت 405 میلیون یورو واگذار کرده بودند.

پیش‌بینی می‌شود خرید این آپارتمان‌ها که به شرکت آدو که در زمینه ملک فعالیت می‌کند واگذار شده بود 920 میلیون یورو برای شهر برلین آب بخورد.

در صورتی که این طرح اجرایی شود مبلغ این قرارداد بر اساس ارزش، بزرگترین باز پس گیری املاک در تاریخ برلین محسوب می‌شود.

این شهر باید 68 هزار آپارتمان دیگر فراهم کرده و برای 10 هزار مستاجر دیگر نیز مسکن ارزان قیمت فراهم کند.

بنا به اعلام شرکت گووبگ اجرای این توافق از نظر اقتصادی به صرفه است.

طی ماه‌ها و سال‌های اخیر قیمت اجاره بها در برلین به دلیل عدم عرضه مسکن کافی در این شهر و برخی دیگر از شهرهای آلمان سر به فلک کشیده است.

شهردار برلین که از حزب سوسیال دموکرات آلمان است اعلام کرده خرید 6 هزار و احد مذکور می‌تواند به تثبیت اجاره بها در این شهر کمک کند.

البته این طرح شهر برلین با انتقاد احزاب مختلف در این کشور روبرو شده است.

افزایش دو برابری اجاره‌بها در برلین

قیمت اجاره بها طی چند سال گذشته در برلین به دو برابر افزایش یافته است و این در حالی است که پیش‌تر قیمت اجاره مسکن در پایتخت آلمان به قدری منطقی بود که بسیاری از دانشجویان و هنرمندان را جذب خود کرده بود.

البته دولت آلمان در این زمینه به خرید باز پس گیری واحدهای مسکونی اجتماعی واگذار شده بسنده نکرده و قصد دارد با تصویب قانونی از سال 2020 به مدت 5 سال قیمت اجاره بها در این کشور را ثابت نگه دارد.

بحران اجاره بها در آلمان به قدری جدی است که طی ماه‌های گذشته شاهد اعتراضات مردمی نیز در این زمینه بوده‌ایم و حتی در ماه جولای و زمانی که یک شرکت بزرگ املاک قصد داشت 670 واحد مسکونی را در شرق برلین خریداری کند اعتراضات به قدری بالا گرفت که این معامله لغو شد.

معترضین آلمانی نگران بودند که تملک این واحدها توسط شرکت تجاری به بالا رفتن بیشتر اجاره بها منجر شود.

انجمن مستاجرین برلین از اقدام اخیر دولت این کشور قدردانی کرده اما نسبت به اقدام سال 2004 در فروش این واحدها و هزینه بالایی که باید برای تملک دوباره آن پرداخت شود، انتقاد کرده است.

انتقادات و پیشنهادات احزاب مخالف درباره تامین مسکن

دو حزب AFD وFDP آلمان این قرارداد را به دلیل قیمت بسیار بالا محکوم کرده و از طرف دیگر می‌گویند اجرای این توافق هیچ واحد مسکونی جدیدی را به تعداد واحدهای مسکونی شهر برلین اضافه نمی‌کند.

یکی از اعضای AFD خواستار آن شده است که به جای تملک دوباره آپارتمان‌های اجتماعی دولت آلمان به سمت ساخت آپارتمان‌های جدید برود.

شهردار برلین می‌گوید ساخت مسکن در این شهر ادامه خواهد یافت. وی اطمینان داد این روند تا زمان تثبیت اجاره بها به شکل قانونی ادامه پیدا خواهد کرد.

قرار است پس از تملک 6 هزار واحد اجتماعی، دولت آلمان از روز یک دسامبر آنها را تحویل گیرد.

فارس

برچسب ها:

مسکن ،قیمت ،اجاره ،ساخت ،آپارتمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman