سرپرست دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران انتقاد کرد:

50درصد بیمارستان های کشور آسیب پذیرند

50درصد بیمارستان های کشور آسیب پذیرند
Facebook Twitter LinkedIn

۲۰:۳۴ | ۱۳۹۸/۰۷/۰۷

در حالی چندی پیش یک کارشناس از آسیب پذیری ۵۰ درصد بیمارستان‌های دولتی در برابر زلزله خبر داده بود که امروز سرپرست دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران از عدم مقاوم سازی بیمارستان‌ها در کشور انتقاد کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، اواخر ماه گذشته یکی از کارشناسان گفته بود:‌ به دنبال تغییر نگاه نظام مهندسی ساختمان از بحث مقاوم سازی به سمت تاب آوری هستیم.

وی بیان کرد:‌ مطابق بررسی های عمومی صورت گرفته توسط وزارت بهداشت میزان قابل توجهی از بیمارستان های دولتی در برابر زلزله آسیب پذیر هستند. تاکنون 12 بیمارستان دولتی مقاوم سازی شده و در مجموع حدود 50 درصد از بیمارستان های دولتی کشور در برابر وقوع زلزله آسیب پذیر هستند.

این در حالی است که امروز سرپرست دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران نیز به نوعی دیگر عملکرد سازمان‌ها و ارگان های مرتبط در مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها را مورد انتقاد قرار داد.

"مهمت امین آکدوگان" در کنفرانس بهبود تابآوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی با اعلام این‌که در ایران بیمارستان‌ها چندان مقاوم‌سازی نمی‌شود،‌ گفت:‌ مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه به دلیل مسائلی از جمله کیفیت، زمان و منابع مالی ترجیح می‌دهند بیمارستان را تخریب کرده و دوباره آنرا بسازند.

وی با اشاره به این‌که در پدیده‌های طبیعی از جمله زلزله اولین جایی که مردم به آن نیاز دارند بیمارستان‌ها هستند، افزود: هزینه زیاد طرح‌های مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها باعث شده دیدگاه مثبتی به این موضوع در ایران وجود نداشته باشد،‌ این در حالی است که در کشورهای ژاپن و ترکیه به ترتیب 85 و 70 درصد بیمارستان‌ها مقاوم‌سازی شده‌اند.

وی یادآور شد:‌ در ایران به طور متوسط هر 10 سال یکبار پدیده‌های طبیعی مانند سیل و زلزله می‌آید و خسارت‌های مالی و جانی فراوانی را به همراه دارد. با توجه به این مسئله دفتر هبیتات تقریبا 10 سال پیش در ایران ایجاد شد و نهادهای بین المللی مشتاق به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های هبیتات در ایران هستند.

بر اساس اعلام یک هفته اخیر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار بود در کنفرانس امروز وزیر راه و شهرسازی حضور داشته باشد. اما مشخص نیست به چه دلیل محمد اسلامی طبق روال یکسال اخیر در برنامه‌ این مرکز حضور نیافت. نکته تامل برانگیز دیگر این‌که مدیرعامل سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات دولتی و عمومی نیز یکی دیگر از غایبان بزرگ کنفرانس امروز بود.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman