مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

بخش ساختمان بیشترین حوادث ناشی از کار را دارد

بخش ساختمان بیشترین حوادث ناشی از کار را دارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۰۶ | ۱۳۹۸/۰۷/۰۶

مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال گذشته بخش ساختمان بیشترین نرخ حوادث ناشی از کار را داشت.
به گزارش اخبار ساختمان، علی مظفری در آیین اختتامیه اولین استارت آپ ویکند ایمنی در سرچشمه اظهار داشت: سازمان بین‌المللی ایمنی کار که مقررات حوزه ایمنی و بهداشت کار را مصوب می‌کند بیش از ۱۰۰ سال از تأسیس آن می‌گذرد و بیش از ۱۸۰ کشور جهان عضو آن هستند.

وی افزود: ساختار ایمنی بر اساس توصیه‌نامه و موافقت‌نامه‌هایی که در یک قرن اخیر شکل گرفته که بخشی از این‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم با حوزه ایمنی و سلامت کار مرتبط است نیمی از این‌ها به طور مستقیم از مواد تصریحی در موضوع ایمنی کار برخوردارند و بخش دیگری با موضوعات مرتبط با ایمنی و سلامت شغلی ارتباط دارند.

مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه علیرغم همه کوشش‌ها در یک قرن اخیر همچنان شاهد یک میلیون رخداد حادثه در روز هستیم که سالانه منجر به فوت ۳۸۰ هزار نفر می‌شود، ادامه داد: اگر ارقام را بررسی کنیم آخرین آمار سازمان بین‌المللی کار بیانگر ۲٫۷۴ میلیون مرگ ناشی از بیماری‌ها و حوادث شغلی در جهان است که ۳۴۰ هزار نفر آن مستقیم به حوادث کار و حدود ۲٫۴ میلیون نفر به بیماری‌های شغلی با نرخی حدود ۶ برابر حوادث شغلی برمی‌گردد.

مظفری افزود: هفت هزار و ۵۰۰ مرگ ناشی از بیماری‌های شغلی در جهان داریم که نیاز است در حوزه بیماری‌های شغلی هم توجه ویژه شود.

وی بیان کرد: اگر این رقم را در بعد اقتصادی و کمّی بخواهیم بررسی کنیم ۴ درصد تولید ناخالص جهان یا رقمی حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار در سال سهم خسارات ناشی از بیماری‌ها و حوادث شغلی است که در این خصوص شغل‌های مختلف نرخ متفاوتی دارند.

به گفته وی در بخش معادن به دلیل ماهیت عملیاتی شاهد هشت برابری سهم متوسط حوادث و بیماری‌های شغلی در کارگاه‌های معدنی هستیم.

مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: به استناد ماده ۸۵ قانون کار شورایی به نام «شورای عالی حفاظت و فنی» را داریم که با ساختار معاونان دستگاه‌های زیربط در حوزه صنعت و معدن و با حضور اساتید ذیصلاح در بحث ایمنی معادن و ایمنی صنایع و نمایندگان تشکلات کارگری و کارفرمایی در بعد تنظیم مقررات مرتبط با حوزه ایمنی کشور اقدام به تصویب مقررات و آیین‌نامه‌های موضوعی می‌کند که بیش از ۶۰ آیین‌نامه تصویب شده است.

مظفری ابراز داشت: ۴۵۶ ماده تصریحی در زمینه معادن سطحی و زیرزمینی به صورت مشخص مقررات حوزه ایمنی کار را عنوان کرده و تعدادی آیین‌نامه به عنوان محور موضوعی آموزش کارگران، کارفرمایی و کارآموزان را در بر دارد که ۸۴ درصد آیین‌نامه‌ها بعد از انقلاب اسلامی تنظیم شده است.

مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سالانه ۴۵۰ هزار مورد بازرسی توسط بازرسان کار صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: سال گذشته بخش ساختمان بیشترین نرخ حوادث ناشی از کار را داشت و صنعت ۲۱ درصد و معادن که سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش داشتیم حدود ۵ درصد نرخ حوادث را به خود اختصاص داده است.

مظفری عنوان کرد: در اتحادیه اروپا نرخ حوادث منجر به فوت در جمعیت ۱۰۰ هزار نفر در ۲۸ کشور این اتحادیه ۱٫۸ است که بالاترین رومانی و کمترین آن هلند است همچنین نرخ متوسط قاره‌ای در اروپا۳٫۰۲ درصد، آمریکا ۵٫۱۲ درصد، اقیانوسیه ۵٫۵۱ درصد، آسیا ۱۲٫۹۹ درصد، آفریقا ۱۷٫۳۹ درصد و متوسط جهانی ۱۱٫۲۹ درصد است که در کارگاه‌های مشمول کار در کشورمان سال گذشته به ۵٫۵ کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: ۱۴ میلیون نیروی کار زیر پوشش قانون کار در بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه در کشور فعال هستند که بیش از ۳۶ هزار و ۶۰۰ مورد در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر و ۱۳۸ هزار مورد در کارگاه‌های بین ۱۱ تا ۵۰ نفر فعالیت می‌کنند که این موضوع نشان می‌دهد کارگاه‌های با مقیاس کوچک پوشش اشتغال بیشتری دارند.

مظفری در ادامه به اهمیت برگزاری استارتاپ ها اشاره و بیان کرد: کلاه‌های ایمنی هوشمند نمونه‌ای از کارهای استارت‌ آپ ها هستند که توانستند حسگرهایی به کلاه تجهیز کنند که علاوه بر اینکه موقعیت مکانی را اعلام می‌کنند دمای بدن فرد، میزان اکسیژن خون، ضربان قلب و سطح هوشیاری افراد را هم کنترل کنند که در شرایط اضطراری به عنوان راهنما در معادن سطحی و زیرزمینی به عملیات امداد و نجات کمک کنند.

وی در ادامه عینک‌های حفاظت هوشمند، گوشی‌های حفاظتی هوشمند، لباس‌های کار هوشمند و... را خروجی کار استارت‌ آپ ها دانست و افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار استارت آپ در حوزه ایمنی معادن در دنیا فعالیت می‌کنند.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman