رئیس سازمان نظام مهندسی زرند خبر داد:

بتن باید براساس کیفیت فروخته شود

بتن باید براساس کیفیت فروخته شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۰۸ | ۱۳۹۸/۰۷/۰۶

رئیس سازمان نظام مهندسی زرند گفت: رتبه خوبی را در کنترل مقررات ساختمان داریم و با پیگیرهای لازم مقرر شد که بتن براساس مقاومت به فروش برسد و این گام بزرگی در راستای ارتقای کیفیت بتن و مصالح سنگین در شهرستان زلزله خیز زرند است.
به گزارش اخبار ساختمان، مهدی افضلی رئیس سازمان نظام مهندسی زرند در اولین سمینار تخصصی روش های کاربردی اجرا و کنترل بتن های مقاوم مقابل زلزله در مجتمع آموزش عالی زرند که به همت شرکت سیمان ماهان و حمایت سازمان نظام مهندسی زرند برگزار شد، افزود: وقتی بتن بر اساس مقاومت فروخته می‌شود اتفاقات خیلی خوبی در راستای کنترل کیفیت بتن خواهد افتاد که یکی از این اتفاقات این است که سیمان از خارج استان وارد نشود.

وی با اشاره به این مطلب که موضوع مصالح سنگین، بتن زرند و آزمایشگاه ها از جمله مشکلاتی است که در چند ماهه اخیر با آن ها مواجه شده ایم اظهار داشت: باتوجه به اینکه بازوی اجرایی نداشتیم از طریق فرمانداری این مشکلات را پیگیری کردیم و در نشست با فرماندار قرار شد بتن براساس کیفیت فروخته شود نه بر اساس عیار و یا سایر مشخصات.

افضلی افزود: ساختمان نظام مهندسی شهرستان زرند در دست اجراست و با انتخاب پیمانکار به زودی ظرف ۶ ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

ضرورت ارتقای علمی و مهارتی کسانی که با بتن و سیمان سرو کار دارند

مدیر فروش کارخانه سیمان ماهان نیز در این سیمینار با تاکید بر الزام به کیفی سازی محصولات داخلی با محوریت اقتصاد مقاومتی گفت: برگزاری این سمینار و همایش ها با دید علمی برای ارتقای سطح علمی تمامی کسانی است که با بتن و محصول سیمان سروکار دارند و معتقد هستیم که این هزینه کردن ها چیزی جز ارتقای سطح علمی چیزی به همراه ندارد.

محمدرضا خیرخواه افزود: ما باید بتوانیم کاربرد بتن و اختلاط بتن در سازه های بتنی را به شکل مهندسی و علمی نه به شکل سنتی بیان کرده باشیم و فرقی هم برای ما ندارد کدام کارخانه باشد و صرفا مربوط به سیمان ماهان نیست والبته در سیمان ماهان به دلیل اینکه با کارخانجات پیشرفته ای سروکار دارد از یک ماه قبل تاکنون طرح توسعه ای را پیاده کرده و توانستیم در کارخانه مقاومت سیمان را تا ۲۵ درصد تغییر و ارتقاء بخشیم.

مدیر فروش کارخانه سیمان ماهان اضافه کرد: این شهرستان در سال ۸۸ تا ۹۰ به خود عنوان باسوادترین شهرستان استان را با ۲۵ هزار نفر جمعیت اختصاص داده است و این یعنی قابلیت ها و ظرفیت های ویژه ای با وجود کارخانه های سیمان، کنسانتره، ذغالشویی و معادن دیگر دارد که ما را به سمت و سوی اشتغال می کشاند.

خیرخواه با اشاره به افزایش مصرف سیمان در این شهرستان نسبت به گذشته گفت: در صدد هستیم با ساماندهی تیم بازاریابی سیمان را به شکل علمی و به صورتی که نیاز داریم به بازار عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه زرند تجارب تلخی را از حادثه زلزله به خود دیده است گفت: باید تلاشمان این باشد که سازه های این شهرستان را به طرف سازه های بتنی سوق داده و این فرهنگ را بین سازندگان ساختمان نهادینه کنیم و این انجام نمی شود مگر با اطلاعات وسیع و علمی نه سنتی.

زلزله خیزی زرند و ضرورت محلی برای کنترل مقاومت بتن

شهردار زرند در این سیمنار تخصصی گفت: میزان ساخت و سازها و نوع و ساختار آن ها در زرند قابل توجه است و مهندسان با علم خود دست به دست هم بدهند تا بتوانند از بتنی که استفاده می کنند یک محل کنترل آزمایشی را نیز برای آن داشته باشند که در ساختمان به کار می رود.

محمدرضا مهدلو افزود: زرند یک شهرستان زلزله خیز است که نمی توان به ساخت خانه ها در آن بی تفاوت بود و باید مشاوره های ابتدایی و راهنمایی های ابتدایی توسط برخی ارباب رجوع ها در رابطه با بحث سازو کار داشته باشند.

مهدلو اضافه کرد: بحث آموزش امروز یکی از اصلی ترین مسائلی است که ما باید در سرلوحه همه ی کارها داشته باشیم و امروز با توجه به ساخت و سازهایی که اخیرا در زرند با یک افزایش قابل چشمگیر شاهد آن هستیم لازم است مهندسین ناظر ساختمان ما اطلاعات کافی را در رابطه با نحوه اجرای سازه های ساختمانی از انواع مختلف آن داشته باشند لذا استحکام بتن و مصالحی که در واقع به کار می رود حائز اهمیت است.

وی مقاومت سازههای بتنی را یکی از اهداف برگزای این سمینارها دانست و گفت: هم باید ارتقای دانش را داشته باشیم و هم استفاده بهینه از مصالح استانداردی که در جامعه وجود دارد.

کسب مقام اول کرمان در کنترل مقررات ملی ساختمان

عضو سازمان نظام مهندسی سازمان نظام مهندسی کرمان هم در این سمینار گفت: سال گذشته استان کرمان مقام اول را در ایران تحت عنوان کنترل مقررات ملی ساختمان به دست آورد و این نشان افتخار برای مجموعه مهندسی استان است.

علیرضا اوحدی افزود: علیرغم این مقام خوبی که در بحث اجرا و نظارت داریم اما حث در حوزه آکادمیک متمرکز شده ایم و با توجه به اینکه رسالت نظام مهندسی تنها در قانون نیامده است و بحث به روز رسانی و آموزش را نیز در برمی گیرد گفت: این همایش تشکیل شده است و امیدوارم در اینده این موضوع ادامه پیدا کرده و کنترل کیفی کار و ارتقای کار را داشته باشیم.

تاکید بر بتن ریزی به شیوه مکانیزه

دبیر کمیته های تدوین استانداردهای ملی کشور و مدرس دانشگاه شهید بهشتی تهران در این سمینار تخصصی گفت: آشنایی با ضوابط مباحث مقررات ملی ساختمان یکی از مولفه های ضروری است که باید نظام مهندسی با آن آشنا باشد.

علیرضا رحمتی با اشاره به اینکه تولید بتن یک موضوع جداگانه است و اجرای بتن موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت ، افزود: موضوعی که در کشور ما وجود دارد این است که در خیلی از شهرستان های کشور ما تولید بتن به روش مکانیزه مطابق با استانداردهای روز متاسفانه به دلیل فقدان ماشین آلات مناسب، عدم وجود نیروی انسانی متخصص و نبود مصالح اولیه مناسب خصوصا سنگدانه به درستی انجام نمی شود.

عضو کمیته های تدوین استاندارهای ملی کشور اضافه کرد: برای ارتقای کیفیت بتن به ویژه در استان کرمان دستگاه های اجرایی موظف هستندکه مصالح اولیه تولید بتن را با کیفیت مناسب نظارت کنند.

وی افزود: همکاری و تعامل ما بین شهرداری ها، استانداری ها، سازمان استاندارد، فرمانداری ها و نظام مهندسی با توجه به اینکه همگی حوزه اختیارات خاص خود را دارند می تواند این موضوع را کنترل کنند که مصالح اولیه مناسب در اختیار صنعت بتن قرار گیرد.

رحمتی با تاکید بر اینکه در مرحله اجرا باید از کارگران دارای مهارت بخصوص از افرادی که در سازمان فنی و حرفه ای کارت مهارت بتن ریزی، قالب گیری دریافت کرده اند نیز استفاده کرد تا شاهد یک سازه ایمن باشیم.

وی افزود: خوب است که سازمان نظام مهندسی نیز با اصلاح سرفصل های دوره های ارتقای پایه برای مهندسان عضو نظام مهندسی دوره های کاربردی تری تعریف کند و از اساتید مجرب در این دوره ها استفاده کند.

به گفته رحمتی نظام مهندسی باید تعداد دوره ها را زیادتر و آزمون ها را سخت تر کند و به سادگی اجازه به هر مهندسی ندهند که به حوزه ساخت و ساز ورود کند.

برگزاری سمینار بتن مقاوم مقابل زلزله بیانگر تعامل دانشگاه و صنعت

مدیر مجتمع آموزش عالی زرند که میزبانی همایش را در محل این مجتمع تقبل کرده، نیز گفت: هدف از برگزاری این سمینار می تواند بازگو کننده تعامل بین صنعت و دانشگاه باشد که هم برای تعالی اهداف دانشگاه ها باشد و هدف دانشگاه ها بیشتر جنبه حرفه آموزی، کارآموزی و کارآفرینی برای فارغ التحصیلان در آینده است .

علی الهی افزود: مجتمع آموزش عالی زرند به صورت مستمر کار آموزش را به عهده دارد و این سمینارها و همایش ها و گردهمایی ها می تواند تضمین کننده آن اهداف کارآموزی و کارآفرینی فارغ التحصیلان را به همراه داشته باشد.

الهی تصریح کرد: هیچ چالشی بین دانشگاه و صنعت نمی بینم چون اکثر شاغلین صنعت فارغ التحصیلان همین دانشگاه هستند و مسائل و نیازهای دانشگاه و صنعت را می دانند و دانستن این نیازها می تواند باعث تقویت این ارتباط باشد.

براساس این گزارش اولین سمینار تخصصی روش های کاربردی اجرا و کنترل بتن های مقاوم مقابل زلزله در مجتمع آموزش عالی زرند که به همت شرکت سیمان ماهان و حمایت سازمان نظام مهندسی زرند به مدت یکروز برگزار شد و در این سمینار و کارگاه تخصصی کارشاسان مربوطه در راستای ضرورت مقاوم سازی و تقویت استحکام ساختمانها در زرند و دیگر مناطق زلزله خیز استان کرمان راهکارهای لازم را ارائه دادند.

ایرنا

برچسب ها:

بتن ،سیمان ،زلزله ،مصالح ،ساختمان ،قیمت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman