در نشست مسئولان کشوری و استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شد:

بررسی موانع بازآفرینی شهری

بررسی موانع بازآفرینی شهری
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۷ | ۱۳۹۸/۰۷/۰۶

مسئولان کشوری و استان کهگیلویه و بویراحمد جمع شدند تاپس از بازدید از محله های شهر یاسوج به بررسی مشکلات و چالش هایی بپردازند که شهرهای این استان را به «شهرهای نوساز فرسوده» تبدیل کرده است اما بازدید ها نشان داد ریشه بسیاری از مشکلات در خود استان و در میان کسانی است که خود باید متولی توسعه باشند.
به گزارش اخبار ساختمان، معاون بازآفرینی وزیر راه و شهرسازی به شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد آمد تا هم از طرح های بازآفرینی شهری بازدید کند و هم موانع پیش روی اجرای این طرح را بررسی کرده و برای رفع آنها چاره اندیشی کنند.

مسئول طرح بازآفرینی شهری کشور،پیش ازحضور در نشست باز آفرینی شهری،از برخی طرح های در حال اجرا و محله های مستعد برای اجرای طرح های بازآفرینی در یاسوج بازدید کرد. بازدیدی که حاشیه های آن ،نشست را نیز تحت تاثیر قرار داد و مسئولان بیش از آنکه روی پروژه ها و شکل اجرای آنها صحبت کنند به موانعی پرداختند که ریشه آن بیشتردر میان مردم ، مدیران و بهره برداران از این پروژه ها بود.به عبارتی در این نشست بیش از هر چیز بر تغییر نگرش برخی مدیران و مردم تاکید شد.

در جریان این بازدید برخی افراد که اتفاقا جایگاهی هم در نزد مردم دارند با تحریک و دادن اطلاعات غلط، مردم محله ها را به سمتی پیش بردند که به جای حمایت از اجرای پروژه ها به معارض تبدیل شوند.معارضانی که هم در شرف آباد و هم در خیابان جمهوری جلوی کار را گرفتند.

در واقع مردمی که به عنوان معارض در مسیر معاون وزیر قرار گرفتند بر این باور بودند که برای اینکه خیابان هایشان عریض شود نه تنها مسئولیتی ندارند که دولت هم باید به آنها هزینه ای بابت این تعریض بپردازد و بر این باور بودند که تعریض این خیابان خسارتی به آنها وارد می کند.

این در حالی است که به عنوان مثال در شرف آباد چند مالک عمده زمینهای خود را به مردم فروخته اند اما خیابانی برای آن در نظر نگرفته اند و حالا معتقدند دولت باید بابت کوتاهی و شاید تخلفی که در گذشته مرتکب شده اند به آنها هزینه ای بپردازد و اگر هم نپردازد اجازه کار نخواهند داد.

یا بخشی از اعتبارات بازآفرینی به ساماندهی پارک چشمه نباتی اختصاص داده شده است. پارکی که در حال حاضر در اختیار بخش خصوصی است و منافع حاصل از ایجاد فضای رفاهی و تفریحی آن کاملا در اختیار بخش خصوصی است اما حدود ۲ میلیارد تومان اعتبار دیگرنیز برای ساماندهی آن اختصاص داده شده است.

موضوعی که معاون رئیس جمهور با اشاره به آن گفت: وقتی خیابانی تعریض می شود، ارزش افزوده ای هم برای مالکان حاشیه خیابان و هم برای مدیریت شهری ایجاد خواهد کرد.

محمد پژمان با بررسی جوانب پروژه عریض سازی خیابان جمهوری گفت: اگر همه اعتبارات بازآفرینی استان را برای تملک اطراف این خیابان بگذارید احتمالا باز هم کم باشد.

وی ادامه داد: اما آیا مسئولان شهری تاکنون اندیشیده اند که تملک این ۱۵۰ متر چه تغییر و تحولی در اقتصاد شهر درپی خواهد داشت؟ زیرا این خیابان به آبشار یاسوج منتهی می شود که طبیعت و محیط زیست اطراف جاده اصلا اجازه تعریض آن را نمی دهد.

پژمان تاکید کرد: مردم باید در مدیریت شهری سهیم شوند. اگر توسعه می‌خواهند باید هزینه کنند و سهیم شوند و البته در مناطق شهری که نارسایی‌هایی جدی وجود دارد دولت از هیچ حمایتی دریغ نخواهد کرد.

وی در ادامه به مشکلات مدیریتی کشورهم گریزی زد و گفت:مشکلات کشور را نمی توان با تکیه بر درآمدهای نفتی و پول دولتی حل کرد و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نقش موثری در توسعه و ارتقای مناطق دارد.

پژمان ثروت آفرینی در شهرها را ضرورت دانست وافزود: باید تولید، اشتغال و درآمدزایی در شهرها با نگاه پایدار شکل بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اقتصاد نفتی همه را بد عادت کرده است اما توسعه پایدار با تکیه بر احصای ظرفیت‌ها و بکارگیری آنها بدست می آید.

وی با بیان اینکه باید دریک شهر ثروت‌آفرینی ، سرمایه‌گذاری و اشتغال وجود داشته باشد تا از محل گردش مالی بتوان امور را اداره کرد، تاکید کرد: شهر یاسوج پتانسیل نهفته‌ای در حوزه گردشگری دارد که باید بالفعل شود ضمن اینکه گرانی زمین در یاسوج نشانه خوبی است زیرا جاهایی که زمین مفت است کسی برای سرمایه‌گذاری نمی‌رود.

باید خواسته ها اولویت بندی شود

در این نشست اعضای کارگروه بازآفرینی استان تمامی درخواست های خود از مسئولان کشور را بیان کردند. موضوعی که با واکنش نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی روبرو شد.

غلامرضا تاجگردون از مدیران شهری یاسوج و دهدشت خواست که با اولویت بندی مسائل و درخواست های خود به صورت مشخص یک یا دو مورد را مطرح کنند تا مسئولان نیز برای تحقق آنها تلاش کنند.

وی به موضوع مهمی هماهنگی میان دستگاه ها در انجام طرح های بازآفرینی نیز اشاره کرد و گفت: باید تمامی دستگاه ها پای کار بیایند و همه برای انجام پروژه های بازآفرینی به صورت هماهنگ و سازماندهی شده ،تلاش کنند.

تاجگردون اشاره ای به خیابان بلادیان و بافت فرسوده گچساران کرد و گفت در این پروژه ها دستگاه هایی مانند بنیاد مسکن و سایر دستگاه ها کاملا به صورت هماهنگ عمل کردند و مردم نیز حالا می دانند درخواست و مطالبه خود را چگونه مطرح کنند که به سرانجام برسد و هر پیشنهادی به آنها داده شود نیز آن را باور دارند.

تاجگردون با اشاره به بافت قدیم دهدشت گفت: شاید نتوان برای ۱۶۰ هکتار بافت فرسوده دهدشت کاری انجام داد اما بلاد شاپور ظرفیتی است که می توان در گام اول تکلیف آن را مشخص کرد که البته هنوز اقدامی در این بافت صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: بلاد شاپور مربوط به دوران صفویه است و نباید جابجایی تعدادی دکه که در سالهای اخیر در اطراف آن قرار گرفته، مانع احیا این بافت ارزشمند شود و این بافت چند صد ساله قربانی دکه های چند ساله شود.

تاجگردون با اشاره به اینکه شهر یاسوج با ۱۳۰هزار جمعیت، به ۲۴۰هزار نفر خدمات ارائه می دهد ادامه داد: باید از ابتدا هدف گذاری ها به صورت صحیح انجام شود تا شهری مثل یاسوج اینچنین با چالش روبرو نشود زیرا در این شهر هنوز زیرساختهای مربوط به ۱۳۰ هزار نفر به صورت مطلوب فراهم نشده است و حالا باید به دو برابر ظرفیت خود خدمت ارایه دهد.

بازآفرینی شهری چیست؟

پیشگیری از آسیب های اجتماعی در محله ها و بافت های فرسوده علاوه بر اقدامات فرهنگی نیاز به ایجاد زیرساختها و فعالیت های عمرانی دارد که بودجه مورد نیاز این فعالیت ها در قالب اعتبارات باز آفرینی شهری پایدار به ادارات کل راه و شهرسازی استانها ابلاغ می شود.

باز آفرینی شهری بر روی توانمندسازی ساکنان محله‌ها تاکید دارد و پروژه هایی که برای هر محله تعریف می شود متفاوت است. ممکن است در محله‌ای نوسازی مدرسه و یا مرکز بهداشت مساله‌ اصلی باشد و در محله‌ دیگر احداث ورزشگاه بتواند این نقش کلیدی را ایفا کند و به همین ترتیب در جایی مسجد، تکیه و یا بازارگاه و یا نوسازی ساختمان‌های باارزش معماری محله‌ها که یادآور خاطرات جمعی و هویت ساکنان است بتواند راهگشا باشد.

چقدر بافت فرسوده داریم؟

بافت های فرسوده و ناکارآمد کهگیلویه و بویراحمد در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت قرار دارد. در شهرهای استان سه گونه بافت باعنوان محدوده تاریخی، سکونتگاه غیر رسمی وبافت میانی فرسوده وجود دارد.

محدوده تاریخی شامل مکان هایی است که قدمت تاریخی دارند، نظیر دهدشت که شامل بافت قدیمی این شهر است و مساحت آن ۳۸ هکتار است. سکونتگاه غیر رسمی نیز شامل مکان هایی مانند مادوان، مهریان، بلهزار وشرف آبادها است که به دلیل رشد بی رویه جمعیت ایجاد شده اند. تعداد سکونتگاه های غیر رسمی استان یک هزار و ۱۷۰ واحد است و ۸۷۵ هکتار بافت میان فرسوده در استان وجود دارد.

بافت میانی فرسوده شامل مناطقی است که هسته اصلی آن روستا بوده و در شهر حل شده مثل دولت آباد، معصوم آباد و محمود آباد. در استان در مجموع ۲ هزار و۸۳ هکتار بافت فرسوده شناسایی شده که در آنها ۱۵۸ هزار و ۶۳۸ نفر سکونت می کنند.

اما آنچنان که مدیر کل راه و شهرسازی استان می گوید در مجموع ۹۱۳ هکتار بافت فرسوده و ۱۱۷۰ هکتار سکونت گاه غیر رسمی در استان وجود دارد که بیشترین میزان این بافتها در شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج به عنوان مرکز استان است.

طرح های بازآفرینی شهری در استان

امسال در مجموع ۱۷ طرح بازآفرینی با اعتباری بالغ بر ۳۷۰ میلیارد ریال برای استان تعریف شده است که پروژه های شهر یاسوج شامل آسفالت معابر شرف آباد، دولت آباد، محمودآباد، مهریان و بلهزار ، اصلاح شبکه آب محمود آباد، شرف آباد و دولت آباد ،ساخت دیوار حائل محمود آباد، جدول گذاری شرف آباد و نجف آباد و ساماندهی پارک چشمه نباتی است.اعتبار این پروژه ها حدود ۲۱۰ میلیارد ریال است.

در دوگنبدان نیز احداث پل اتصال محله سادات به رادک، آسفالت و پیاده رو سازی محله رادک با اعتباری بالغ بر ۳۸ میلیارد ریال در حال اجرا است.

برای دهدشت نیز آسفالت معابر مرکزی و ایجاد کانال های سطحی آب در آن با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال تعریف شده است.

ایرنا

برچسب ها:

بافت ،فرسوده ،بازآفرینی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman