نگاهی به ویژگی های معماری در خرمن آباد

نگاهی به ویژگی های معماری در خرمن آباد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۰۸ | ۱۳۹۸/۰۷/۰۶

یک محقق و مدرس رشته معماری در دانشگاه می‌گوید: محور اصلی خانه‌های تاریخی خرمن‌آباد تقریباً رو به سمت قبله دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، محمد محمدی‌اصل در مورد مهمترین ویژگی‌های اقلیمی و معماری خانه‌های تاریخی خرم‌آباد اظهار کرد: بیشتر خانه های موجود در بافت تاریخی خرم‌آباد، دارای جهت و محور شمالی- هستند. این جهت مطابق است با رُون قبله و در این حالت محور اصلی خانه تقریباً رو به سمت قبله دارد.

وی ادامه داد: این جهت‌گیری مطلوب باعث می‌شود که جبهه اصلی ساختمان در فصل سرد سال از نور و گرمای خورشیدی بیشتری استفاده کند.

محمدی‌اصل افزود: در اصطلاح بومی به این جبهه از ساختمان (جبهه اصلی شمالی) "برآفتاو" گفته می‌شود و به جبهه مخالف آن "نِسار" می‌گویند.

این محقق و مدرس رشته معماری در دانشگاه اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه وزش باد غالب(مطلوب) در فصل گرم سال از جبهه جنوب باختری است؛ این امر اثر مطلوبی بر کوران طبیعی هوا در جبهه اصلی بنا می‌گذارد و بر همین اساس بیشتر بادگیرهای باقیمانده از خانه های خرم‌ابادی رو به سمت جنوب و جنوب باختری دارند.

وی یادآور شد: با این همه خانه‌هایی با محوری مخالف با رون غالب شهر- رون راسته نیز وجود دارند مانند خانه‌های منصوری، فیروزی، چنگایی، سید عبدالله کشفی و غیره که دلیل این امر را باید در محدودیت زمین، فشردگی خانه‌ها، نوع خاص مالکیت و تقسیم‌بندی آن در بافت متراکم شهر و پاره‌ای دلایل دیگر جستجو کرد.

ایسنا

برچسب ها:

معماری ،ساختمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman