نگاهی مختصر به مصالح ساختمانی پرکاربرد

نگاهی مختصر به مصالح ساختمانی پرکاربرد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۵۳ | ۱۳۹۸/۰۷/۰۴

فعالیت های صنعت ساختمان، قدمتی به اندازه انسان های نخستین دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، ساخت و ساز در زمان ابتدایی شامل کلبه های گل و یکپارچه سنگی بوده است. با گذشت زمان، انسان ها شیوه های ساخت و ساز خود را اصلاح و شروع به ساختن سازه های دائمی تر نمودند.

تاریخچه ساخت و ساز شامل مجموعه ای از نوآوری های در هم تنیده است، صنعتی که امروزه شاهد آن هستیم آجر به آجر به بستری که اکنون می شناسیم، تبدیل شده است. مورخان معتقدند آنچه ما به عنوان صنعت ساخت و ساز می دانیم با شروع ساخت و ساز سنتی در مصر باستان و بین النهرین شکل گرفت.

هنگامی که انسان ها زندگی عشایری را رها کردند، این جوامع پناهگاه های دائمی را ساختند. اهرام مصر برخی از اولین نمونه های ساختمان های بزرگ و دائمی می باشند. با افزایش جمعیت و شهرنشینی، ساخت و سازها به سرعت تبدیل به پایه اصلی تمدن بشر گردیده اند. اگر چه آن نوع از ساخت و سازها با ساختمان های امروزی بسیار فاصله دارند اما آن فعالیت ها پایه و اساس ساخت و سازهای معاصر را بنا نهادند.

با گذر زمان و کشف مواد و مصالح ساختمانی مختلف و کم هزینه در قرن ۲۰ ، چهره دیگری از این صنعت به نمایش گذاشته شد. امروزه مصالح ساختمانی پیشرفت های بسیار زیادی کرده است.

گوناگونی مصالح و تنوع در بازار امروز بسیار زیاد است به گونه ای که شما برای خرید مصالح ساختمانی می بایست اطلاعاتی کامل و زیاد در این زمینه داشته باشید. در ادامه به توضیح مختصری از مصالح ساختمانی می پردازیم.

آجر نقش مهمی در صنعت ساخت ساز دارد

آجر یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که زمان استفاده از آن به هزاران سال پیش باز می گردد. در اصل آجر نوعی سنگ خشتی است که خشت خام تهیه میگردد. در اصل آجر از پختن خشت خام و دگرگونی آن بر اثر گرما به دست می‌آید. خاک آجر مخلوطی از خاک رس، ماسه، فلدسپات، سنگ آهک، سولفات‌ها، سولفورها، فسفات‌ها، کانی‌های آهن، منگنز، منیزیم، سدیم، پتاسیم، مواد آلی و... است. نکته قابل توجه این است که آجر دارای انواع مختلف است که هر کدام از آن کاربردهای متفاوت دارد.

در هنگام خرید باید توجه کنید که آجر باید در برخورد با آجر دیگر صدای زنگ دهد و همچنین باید دارای رنگ یکنواخت و بدون حفره باشد. از دیگر مشخصات یک آجر خوب سختی آن می باشد که سختی آجر باید به اندازه‌ای باشد که با ناخن خط نیفتد.

سیمان و نقش چسبندگی آن در ساختمان

سیمان جزء مصالح پرمصرف در عرصه ساخت و ساز است. سیمان ماده ای چسبنده است که قابلیت چسباندن مواد را به یکدیگر داشته و جسمی یکپارچه تشکیل می دهد. این ماده در ساخت بتن و ملات های سیمانی استفاده می شود.

سیمان که از مصالح پرکاربرد در ساختمان است از ترکیب آهک (اکسید کلسیم) با اکسیدهای قلیایی، اکسید آهن، اکسید سیلیسیم، اکسید آلومینیوم و اکسید منیزیم بدست می آید. به علت تنوع سیمان در بازار، این ماده پر کاربرد در ساختمان دارای تنوع زیادی در قیمت است. در آخر باید گفته شود که که قیمت سیمان بستگی بسیار زیادی به نوع آن دارد.

شن چیست و چگونه تهیه می شود؟

شن به سنگریزه های درشت تر از ماسه گفته می شود. شن معمولا در ساحل دریا و رودخانه بسیار یافت می شود.

شن دارای انواع مختلفی است برای مثال شن طبیعی نمونه ای از شن است که از اطراف رودخانه ها و دریا به دست می آید و در اثر گذر زمان و سایش آب گرد شده و دارای سطوح صاف و صیقلی می شود.

از دیگر نمونه های شن می توان به شن شکسته اشاره کرد برای تولید شن شکسته تکه سنگ‌های درشت را در سنگ‌شکنهای مختلف شکسته و خرد می‌نمایند. سپس آن را به وسیله الک‌های مخصوص ،طبق نیاز مصرف کننده یا استاندارد دانه بندی نموده و عرضه می شود.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman