مسکن در کانون توجه رسانه های داخلی

مسکن در کانون توجه رسانه های داخلی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۳۵ | ۱۳۹۸/۰۷/۰۳

بررسی دلایل رکود در بازار مسکن، عوامل افزایش قیمت این بازار و راهکارهای کاهش قیمت مسکن توجه رسانه های داخلی را برانگیخت و در صدر اخبار آنها قرار گرفت.
به گزارش اخبار ساختمان، بررسی ها نشان می دهد که واکاوی بازار مسکن در کانون توجه رسانه های داخلی قرار گرفته است.

رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب در مطالب خود به افزایش قیمت مسکن و اجاره بها اشاره کرده و رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا به نقش عوامل افزاینده در این بازار پرداخته اند.

رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب معتقدند بازار مسکن به طرف انجماد کامل پیش می‌رود. امری که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم به‌عنوان متقاضیان واقعی بازار، شتاب بیشتری خواهد یافت.

رسانه های منتسب به جریان اصولگرا نیز می گویند: کارشناسان، علت نابسامانی در بازار مسکن را ناشی از دو عامل کمبود تولید مسکن در مقایسه با تقاضا و سرمایه‌ای شدن بازار مسکن می‌دانند.

رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب در مطالب خود به محورهایی چون رکود در بازار مسکن؛ افزایش قیمت مسکن در تهران و دیگر استان ها؛ علت افزایش قیمت زمین؛ رشد ۳۰ درصدی اجاره‌بها؛ گشایش بازار به روی متقاضیان واقعی و تملک و واگذاری ۱۰۲ هکتار زمین به سیل‌زدگان لرستان، اشاره کرده اند.

رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا نیز در مطالب خود به محورهایی همچون رکود در بازار مسکن؛ عامل افزایش قیمت مسکن؛ راهکارهای کاهش قیمت مسکن؛ نقش مشاوران در بالارفتن قیمت‌ها و انتقاد از دولت و افزایش قیمت ساختمان کلنگی، پرداخته اند.

رسانه های اصلاح طلب

رکود در بازار مسکن

نبض بازار مسکن نمی‌زند، عنوان مطلبی به شمار می رود که در روزنامه آرمان ملی منتشر شده است. در این مطلب می خوانیم: بازار مسکن دوره رکود خود را آغاز کرده و روزهای پایانی فصل تابستان را با کاهش رو به توقف معاملات به پایان رساند. اکنون با آغاز فصل پاییز که به طور سنتی بازار مسکن با کاهش تقاضا مواجه می‌شود انتظار می‌رود این روند رکودی شتاب افزون‌تری گیرد. پیش از این نیز کارشناسان مسکن از ورود این بازار به دوره رکود کامل خبر می‌دادند.

در عین حال گفته می‌شد که رشد قیمت مسکن تنها تا شهریورماه ادامه می‌یابد و پس از آن مسیر نزولی را پیش خواهد گرفت. اکنون به نظر می‌رسد پیش بینی‌ها درست از کار درآمده و بازار مسکن به سوی انجماد کامل پیش می‌رود. امری که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم به‌عنوان متقاضیان واقعی بازار، شتاب بیشتری خواهد یافت.

با این حال باید گفت که بازار مسکن دوره رونق خود را کاملا پشت سر گذاشته و دوره رکودی را که بر اساس اصول بازار حدودا ۱۵ فصل به طول می‌انجامد آغاز کرده است. بر اساس آخرین تحولات بازارهای موازی با مسکن به‌ویژه ارز که اثر مستقیمی بر تمامی حوزه‌ها دارد، نرخ دلار در ماه‌های گذشته با ثبات نسبی همراه بوده و همین امر هیجان بازارهای مختلف را نیز کاهش داده است. از این رو به نظر می‌رسد در بازار مسکن نیز با آرامش و ثبات همراه خواهیم شد.

افزایش قیمت مسکن در تهران و دیگر استانها

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: استان‌ها به دنبال پایتخت حرکت کردند. هر چند در ماه‌های گذشته افزایش قابل توجه قیمت مسکن در تهران، در صدر بخش قابل توجهی از خبرهای مربوط به صنعت ساختمان قرار گرفته اما بررسی‌های جدید مرکز آمار نشان می‌دهد، وضعیت در سایر استان‌های کشور نیز چندان با تهران تفاوتی نمی‌کند و اگر قیمت خانه در تهران افزایشی نزدیک به ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده، میانگین افزایش قیمت مسکن در سراسر کشور نیز رشدی بیش از ۸۲ درصدی را پشت سر گذاشته است.

آخرین گزارش منتشر شده از وضعیت مسکن در پایتخت نشان می‌داد که قیمت‌ها در قیاس با سال قبل افزایش ۸۲ درصدی را تجربه کرده‌اند و حالا جدیدترین بررسی‌های مسکن آمار از آن حکایت می‌کند که خانه در سراسر کشور افزایش بها داشته است.

بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی این مرکز، حداقل قیمت هر متر مربع خانه در ایران حدود صد هزار تومان و حداکثر حدود هفتاد میلیون تومان بوده است. به این ترتیب در بازار امروز، قیمت هر یک مترمربع خانه در ایران به‌طور میانگین حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

روزنامه آرمان ملی نیز به افزایش ۸۲ درصدی قیمت مسکن، اشاره کرد و آورد: مطابق با اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی (مسکن) در بهار ۹۸ نسبت به بهار ۹۷ رشد ۲/۸۲ درصدی داشته است. متوسط قیمت خرید و فروش زمین و زیربنای مسکونی و متوسط مبلغ اجاره زیربنای مسکونی از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی ۶/۱۴۸ درصد، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی ۲/۸۲ درصد و متوسط مبلغ اجاره‌ یک مترمربع زیربنای مسکونی در نقاط شهری کشور ۱/۲۹ درصد در بهار ۹۸ نسبت به بهار ۹۷ افزایش یافته است.

با توجه به اینکه کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در شهرهای بزرگ، باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح استان یا کشور می‌شود، از متوسط تعدیل‌شده (وزنی) استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد.

علت افزایش قیمت زمین

در بخشی از گزارش منتشر شده در این روزنامه می خوانیم: در کنار افزایش قیمت خانه، آمارها نشان می‌دهد قیمت زمین نیز در ایران افزایش یافته و حتی از درصد رشد قیمت خانه نیز پیشی گرفته است. علت اصلی این اتفاق احتمالا افزایش قابل توجه تقاضا برای ساخت و ساز در ماه‌های گذشته است.

در شرایطی که در سال‌های اخیر، ‌رکود صنعت ساختمان، عملا بسیاری از سرمایه‌گذاران را برای ورود به این بازار دل سرد کرده بود، افزایش دوباره قیمت‌ها در ماه‌های گذشته باعث شده بسیاری ترغیب به توسعه ساخت و سازهای‌شان شوند و همین امر قیمت‌ها را بالا برده است.

رشد ۳۰ درصدی اجاره‌بها

روزنامه آرمان گزارش داد: مرکز آمار در گزارش اخیر خود بخشی را نیز به بازار اجاره خانه در سراسر کشور اختصاص داده که فاصله قیمتی بسیار گسترده‌ای را نشان می‌دهد. بر این اساس حداقل مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه‌ پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در ایران دو هزار تومان و بالاترین رقم بیش از ۲۲۰ هزار تومان بوده است. میانگین این عدد نیز در سراسر کشور به حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسد.

بر این اساس متوسط قیمت اجاره‌بها در بهار سال جاری، حدودا ۱۳ درصد نسبت به زمستان گذشته رشد داشته و معاملات اجاره نیز افزایشی ۱۷ درصدی را تجربه کرده است. با این وجود در مقایسه میان آمارهای بهار سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال قبل، معاملات اجاره خانه در ایران کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت اجاره در ایران در طول این یک سال، حدودا ۳۰ درصد رشد کرده و این در حالی است که تعداد معاملات کاهش حدودا ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. مستاجرهای ایرانی به‌طور متوسط در واحدهای مسکونی ۹۸ متری ساکن شده‌اند و عمر بناهای اجاره‌ای نیز به‌طور میانگین ۱۳ سال بوده است.

در این آمار کاهش تعداد مستاجران در سراسر ایران در حالی به ثبت رسیده که تعداد معاملات خرید و فروش خانه نیز کاهش یافته است و مشخص نیست خانوارهای قرار گرفته در این فضا، چه انتخاب جدیدی پیش روی خود دیده‌اند.

گشایش بازار به روی متقاضیان واقعی

آرمان ملی نوشت: آغاز روند کاهش قیمت‌ها در بازار، سوداگران و سفته‌بازان را از بازار مسکن خارج می‌کند و متقاضی واقعی این پیام را دریافت خواهد کرد که اکنون فصل حضور او در بازار منطقی این روزهاست ... هم‌اکنون شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار هستیم. زیرا منطق معاملات بازار بر مبنای عرضه و تقاضا بنا شده و در صورتی که سمت تقاضا نادیده گرفته شود، سمت عرضه متضرر خواهد شد.

از همین رو به نظر می‌رسد بازار اگرچه وارد فصل رکود خود شده است اما برای پذیرش تقاضای واقعی مسکن آماده می‌شود. بر همین اساس در ماه‌های آینده می‌توان انتظار داشت تقاضای واقعی بازار بتواند موارد دلخواه خود را در حوزه مسکن به دست آورد. به‌ویژه آنکه بازار ارز نیز به‌رغم تمامی چالش‌های چند هفته گذشته، همچنان در ثبات به سر می‌برد و نوسان جدی و چشمگیری را تجربه نکرده است؛ در نتیجه بازارهای موازی آن از جمله بازار مسکن نیز در آرامشی عمیق به سر می‌برند و شرایط برای حضور سمت تقاضا به دور از قیمت‌گذاری‌های سفته‌بازانه و سوداگرانه کاملا مهیاست. به شرط آنکه قدرت خرید نیز چه به صورت تسهیلات یا افزایش درآمدها تقویت گردد تا بازار مسکن بتواند در ماه‌های پیش رو نیز شاهد معاملات خرید و فروش باشد.

تملک و واگذاری ۱۰۲ هکتار زمین به سیل‌زدگان لرستان

به گزارش ایسنا، مسعود رضایی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درحاشیه بازدید از روستای سیل‌زده دمرود شهرستان پل‌دختر از تملک و واگذاری ۱ ۱۰۲ هکتار زمین به سیل‌زدگان استان خبر داد. وی با بیان اینکه دولت بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تسهیلات و اعتبارات در اختیار ما گذاشته است، افزود: لرستان استان پیشتاز در بازسازی کشور است. مدیرکل بنیاد مسکن لرستان بیان کرد: کار تعمیرات واحدهای مسکونی خسارت‌دیده در سیل عمدتا به اتمام رسیده و عملیات بازسازی با شتاب خوبی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ۱۰۲ هکتار زمین ملک و به سیل‌زدگان لرستان واگذار شده است، افزود: بالغ بر ۳۵۰ مورد تغییر کاربری و ۸۷۰ مورد جابجایی متقاضیان را داشته‌ایم که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال کار بازسازی‌ در لرستان پایان یابد.

رسانه های اصولگرا

رکود در بازار مسکن

روزتامه جوان در بخشی از مطلب خود با استفاده از میان تیتر گرانی و بی‌انگیزگی در بازار، نوشت: اما تحلیل داده‌های آماری مرکز آمار ایران بیانگر این است که از یک‌سو وضعیت این بازار همچنان در رکود تورمی شدید است و حداقل در بخش تقاضا با کاهش شدیدی مواجه است که تقریباً عرضه‌کنندگان (سازندگان) را نیز از ادامه فعالیت‌های جدی منصرف کرده و از سوی دیگر محرک‌های دولت از جمله طرح ملی ساختمان نیز با عدم استقبال سازندگان مواجه شده است.

یکی از مسئولان تشکل صنفی انبوه‌سازان از عدم استقبال انبوه‌سازان بخش خصوصی از برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن (طرح ملی مسکن) به دلیل برخی انتقادات اعضای این تشکل صنفی به بندهای قراردادهای احداث مشارکتی انتقاد کرد.

این فعال صنفی انبوه‌ساز گفت: «با توجه به نحوه تنظیم قرارداد و قدرالسهمی که برای سازنده در نظر گرفته شده، هیچگونه مالکیت خصوصی برای سازنده در نظر گرفته نشده است؛ یعنی سازنده سهم مالکیت ندارد.»این در حالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: «آورده دولت، زمین و آورده انبوه‌ساز، هزینه ساخت‌وساز است.»

راهکارهای کاهش قیمت مسکن

روزنامه کیهان در بخشی از گزارش خود با استفاده از میان تیتر تولید هوشمند مسکن و اخذ مالیات تنظیمی، آورده است: کمبود تولید مسکن و سرمایه‌ای شدن بازار، در حالی منجر به تلاطم بازار مسکن در کشور شده که راهکارهای بهبود شرایط بارها و بارها توسط کارشناسان بیان شده است.

در همین راستا محمد عنایتی نجف آبادی، کارشناس عمران، در بیان راهکارهای دولت برای عبور از بحران مسکن، بیان کرد: «دولت باید به منظور پاسخگویی به تقاضای مسکن دست به تولید هوشمند واحدهای مسکونی بزند. البته وزارت راه در قالب طرح اقدام ملی مشغول به این کار شده اما وزیر محترم راه باید پاسخگو باشد که آیا طرح اقدام ملی توان پاسخگویی به نیاز مسکن در کشور را دارد یاخیر؟»

عنایتی نجف‌آبادی، همچنین در بیان راه‌های موجود برای جلوگیری از سرمایه‌ای شدن بازار مسکن، افزود: «مبارزه با سوداگری در بازار مسکن راهی جز وضع مالیات‌های تنظیمی نظیر مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه ندارد. مادامی که وزارت راه و وزارت اقتصاد عزم محکمی برای اخذ این مالیات‌ها نداشته باشند شاهد سوءاستفاده سوداگران از شرایط موجود خواهیم بود.»

با توجه به تحلیل کارشناسان به نظر می‌رسد، کلید حل مشکل بازار مسکن در دست وزیر راه وشهرسازی است. در صورتیکه تولید هوشمند مسکن، متناسب با تقاضای موجود انجام شود و همچنین اخذ مالیات‌های تنظیمی مثل مالیات برخانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه دغدغه متولیان مسکن در کشور باشد؛ دیگر شاهد افزایش قیمت‌های نجومی در بازار مسکن و خرد شدن استخوان مردم زیر پای سوداگران نخواهیم بود.

عامل افزایش قیمت مسکن

به گزارش این روزنامه، وزارت راه و شهرسازی، در توجیه نابسامانی ایجاد شده در بازار مسکن، علت‌هایی را بیان کرد که بیشتر فرار از مسئولیت است تا اینکه دلیل اصلی و کارشناسی تلقی شود.

در همین راستا محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به نقش ضد انقلاب در افزایش قیمت مسکن، گفت: «بسیاری از این افراد با حضور در شبکه‌های خارجی و مانور دادن بر روی افزایش قیمت مسکن باعث بهم ریختگی بازار مسکن شده بودند.» به طور کلی کارشناسان، علت نابسامانی در بازار مسکن را ناشی از دو عامل کمبود تولید مسکن در مقایسه با تقاضا و همچنین سرمایه‌ای شدن بازار مسکن می‌دانند.

همچنین کیهان در ادامه مطلب خود با استفاده از میان تیتر کمبود تولید و سرمایه‌ای شدن مسکن، علت اصلی تلاطم بازار، آورده است: آخرین آمار ارائه شده در طرح جامع مسکن که توسط دولت تدبیر و امید نوشته شده است، نیاز بازار مسکن را به صورت کلی به چهار دسته نیاز ناشی از کمبود مسکن، نیاز ناشی از تقاضاهای جدید، نیاز ناشی از بهسازی و نوسازی بافت فرسوده و نیاز ناشی از ذخیره طبیعی مسکن تقسیم می‌کند ... در حقیقت مطابق طرح جامع مسکن، سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به بیش از دو میلیون تقاضای مسکن در سال‌های اخیر عاجز بوده، است و طبیعی است که تحت این شرایط شاهد افزایش قیمت مسکن باشیم.

از طرفی کالای مسکن در سال‌های اخیر ماهیت مصرفی خود را از دست داده و بدل به کالایی سرمایه‌ای شده است. به این‌ معنا که مسکن دیگر، ابزاری برای استفاده شخصی نبوده و صرفا به منظور سرمایه‌گذاری وکسب سود توسط عده‌ای خرید و فروش می‌شود.

نقش مشاوران در بالارفتن قیمت‌ها

روزنامه صبح نو در مطلبی آورده است: نگاهی به آمارها و ارقام‌ نشان می‌دهد قیمت‌ها همچنان جایگاه صعودی خود را حفظ کرده‌اند. اگرچه این رشد قیمت دلایل زیادی دارد. رکود ساخت‌وساز، افزایش هزینه‌های تولید، غیرقابل‌اجراشدن قانون پیش‌فروش و بی‌توجهی به قانون بهبود فضای کسب‌وکار، عوامل اصلی این گرانی بوده است ولی نمی‌توان نقش دلالان را در این‌باره نادیده گرفت چرا که با دامن زدن مشاوران املاک به وضعیت فعلی، افزایش تورم و قیمت‌ها روزبه‌روز بیشتر شد.

تورم ایجادشده در این بازار به رفتار بعضی واسطه‌های ملکی برمی‌گردد که با آگاهی از وضعیت بازار مسکن، به‌عنوان مشوق گرانی عمل کردند. برخی مشاوران املاک در مناطق پرمشتری تهران، فروشندگان را به ارائه قیمت‌های بالاتر سوق می‌دهند و تورم انتظاری در بازار ملک را عامل توجیه‌کننده این رفتار می‌دانند؛ اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است.

با این حال پیشنهاد افزایش حق‌الزحمه دفاتر املاک به اتاق اصناف تهران ارائه شده و اتاق اصناف در حال بررسی آن است ولی بعضی دست‌اندرکاران بخش مسکن، مخالف افزایش کمیسیون هستند؛ هرچند تصمیم‌گیری در این خصوص با کمیسیون نظارت اتاق اصناف است که در شهرستان‌های مختلف به شکل جداگانه انجام می‌شود.

انتقاد از دولت

مشرق نیوز در مطلبی نوشت: اگر دولت محترم بر خلاف آموزه‌های امثال "عباس آخوندی" از عدم دخالت در بازار توبه کند و رفتارهایی مثل وضع مالیات بر خانه‌های خالی و یا نظام‌مند کردن سیستم اجاره و خرید و فروش ملک با ابزارهای نظارتی و مالیاتی را از خود نشان دهد؛ بخش مسکن نیز شاهد کاهش چشمگیر قیمت خواهد بود.

در بخشی از گزارش منتشر شده روزنامه جوان می خوانیم: دولت خود عامل گرانی است. طی ماه‌های اخیر رسانه‌ها نسبت به قراردادهای مشارکتی سازمان ملی زمین و مسکن به دلیل تلاش برای مالک شدن انبوه‌ساز انتقادات زیادی را مطرح کردند که در پی آن، این قراردادها اصلاح و قرار شد تا انبوه‌ساز مالک زمین نباشد. با این حال هنوز اینکه آیا قرار است هزینه زمین در پایان ساخت‌وساز به صورت یکجا از سازندگان دریافت شود یا به صورت اقساط بلندمدت، نهایی نشده و فعلاً نظر وزارت راه و شهرسازی اخذ یکجای هزینه تمام شده زمین است.

ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران با رد این ادعا که انبوه‌سازان از طرح مسکن ملی استقبال نکرده‌اند، گفت: «انجمن انبوه‌سازان ملاحظاتی در این طرح داشت که براساس آن با وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه‌های آن وارد مذاکره شده و پیشنهادات خود را ارائه داده است و این روند ادامه دارد.»

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران معتقد است: «دولت باعث گرانی زمین و مسکن در طرح ملی مسکن است، زیرا کارشناس دولت که روی زمین قیمت‌گذاری می‌کند، قیمت بالایی ارائه می‌دهد و بخش خصوصی و مشارکت‌کننده، رغبتی برای مشارکت ندارد.»

افزایش قیمت ساختمان کلنگی

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ مرکز آمار ایران اعلام کرد: قیمت ساختمان کلنگی، یکساله ۱۴۹ درصد گران شد! براساس اعلام مرکز ملی آمار ایران، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی ۱۴۸.۶ درصد، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی ۸۲.۲ درصد و متوسط مبلغ اجاره‌ یک مترمربع زیربنای مسکونی در نقاط شهری کشور ٢٩,١ درصد در بهار ۹۸ نسبت به بهار ۹۷ افزایش یافته است.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن ،قیمت ،اجاره ،ساختمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman