مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان عملیاتی نشده است

مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان عملیاتی نشده است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۰۷ | ۱۳۹۸/۰۷/۰۳

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان و شناسنامه فنی و ملکی بعد از گذشت چندین سال همچنان به مرحله اجرا و عملیاتی نرسیده است.
به گزارش اخبار ساختمان، محمد طاهری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در نشست کمیته مدل سازی اطلاعات ساختمان با بیان اینکه هدف ما از تشکیل این جلسه آن است که بتوانیم کیفیت ساخت و ساز و همچنین آموزش در این حوزه را ارتقا دهیم.

او با بیان اینکه آموزش و ارائه تکالیف در این حوزه زمینه ساز افزایش کیفیت ساخت و ساز می‌شود افزود: مدل سازی اطلاعات پایه ساختمان دارای پنج بعد است که زمینه ساز افزایش اطلاعات پایه‌ای و شناسنامه‌ای ساختمان می‌شود.

طاهری افزود: این مدل سازی علاوه بر آنکه اطلاعات کل ساختمان را می‌دهد زمینه ساز اجرای دو برنامه مهم ساختمانی از جمله تهیه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و مبحث ۲۲ قانون مقررات ملی ساختمان می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: مدل سازی این اطلاعات دارای نگاه پنج بعدی است که از زمان شروع یک ساختمان تا پایان عمر آن را بررسی می‌کند و ما می‌توانیم با استفاده از این مدل سازی زمینه ساز کیفیت ساخت و ساز‌ها هم شویم.

او گفت: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان تمامی اطلاعات یک واحد مسکونی را به صورت کامل در اختیار بهره برداران قرار می‌دهد، اما متاسفانه بعد از گذشت چندین سال نتوانسته‌ایم به این شناسنامه دست یابیم.
بیشتر بخوانید: وضعیت پروانه اشتغال مهندسان ساختمانی همچنان در ابهام است

طاهری به مغفول ماندن مبحث ۲۲ قانون مقررات ملی ساختمان هم اشاره کرد و گفت: این مبحث مربوط به تعمیر و نگهداری ساختمان است که متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم به این حوزه دست یابیم و این یکی از اصلی‌ترین وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان است.

در ادامه بیژن خطیبی عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران هم گفت: ما بخش جامع نظام مهندسی کشور هستیم و یکی از اصلی‌ترین وظایف ما تدوین مقررات ملی ساختمان است بنابراین باید تمامی دستگاه‌ها و حوزه‌ها به صورت جزیره‌ای برنامه‌های خود را در زمینه افزایش کیفیت ساخت و ساز از طریق مدل سازی ارائه دهند تا شاید شاهد افزایش کیفیت در این بخش شویم.

در ادامه این برنامه نماینده وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۴ استارت کار مدل سازی اطلاعات ساختمان زده شد گفت: این شروع منجر به تهیه کتابچه‌ای در بخش تدوین و مقررات ملی ساختمان شد این در حالی است که باید تا افق ۱۴۰۴ بر روی مدل سازی اطلاعات ساختمان کار شود.

او اظهار کرد: در سال ۹۶ اولین کنفرانس مدل سازی اطلاعات ساختمان برگزار شد و در سال ۱۳۹۷ عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی دستور تهیه کامل مدل سازی اطلاعات ساختمان را داد که آن دستور منجر به تصویب ممصوبه‌ای در این بخش شد.

در ادامه راهب نماینده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در اجرای مدل سازی اطلاعات ساختمان چندین نگرانی و چالش وجود دارد که باید بتوانیم با بررسی دقیق‌تر، این چالش‌ها را از بین ببریم.

او افزود: در این حوزه چند حلقه مفقوده وجود دارد که باید با همکاری تمامی حوزه‌ها و دستگاه‌ها بتوانیم آن‌ها را تکمیل کنیم.

بر اساس این گزارش کنفرانس مدل سازی اطلاعات امروز با حضور رجبی رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی کشور و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی سازمان برنامه و بودجه، استانداری تهران، شورای شهر تهران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و اعضای هیئت عامل در ساختمان سازمان نظام مهندسی استان تهران برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman