جای خالی پروژه‌های بزرگ در بوشهر

جای خالی پروژه‌های بزرگ در بوشهر
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۳۴ | ۱۳۹۸/۰۷/۰۲

در حالی شاهد افزایش تعداد پروژه‌های کوچک در استان بوشهر هستیم که جای خالی پروژه‌های بزرگ از جمله تکمیل راه‌آهن بوشهر - شیراز احساس می‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، هفته دولت و دهه فجر را می‌توان ویترین اقدامات دولت در هر سال دانست که در این دو دوره زمانی، طرح‌ها و پروژه‌های متعددی افتتاح و یا کلنگ‌زنی می‌شوند.

زمان‌بندی بسیاری از پروژه‌ها به گونه‌ای است که در هفته دولت یا دهه فجر هر سال افتتاح و یا کلنگ‌زنی می‌شوند و در بهترین شرایط، در هفته دولت کلنگ‌زنی و در دهه فجر و یا هفته دولت سال بعد به بهره‌برداری می‌رسند؛ هرچند بسیاری از این زمان‌بندی‌ها هم محقق نمی‌شود.

استان بوشهر علی‌رغم ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار زیادی که دارد، دارای ضعف و کمبود و نیازهای بسیاری است که می‌طلبد با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های متنوع در نقاط مختلف این استان، کمبودهای گذشته جبران شوند.

توسعه زیرساخت‌های بندری، اتصال استان به خط ریلی سراسری و تکمیل راه‌آهن بوشهر - شیراز، راه‌اندازی تاسیسات عظیم آب‌شیرین‌کن برای رفع همیشگی آب استان، احداث آزادراه بوشهر - شیراز، منطقه ویژه شمال استان، توسعه صنایع مرتبط با طرح‌های نفت و گاز و پتروشیمی و . . . از مهمترین نیازهای استان بوشهر است که باید مورد توجه دولت‌مردان باشد.

هرچند تلاش‌هایی برای تحقق این خواسته‌ها و مطالبات مردم استان بوشهر آغاز شده است و برخی از طرح‌ها نیز در دست اجرا است ولی هنوز تا تکمیل و افتتاح و بهره‌برداری از این طرح‌ها و پروژه‌ها فاصله و زمان زیادی داریم.

افزایش پروژه‌های هفته دولت امسال

در هفته دولت امسال ۵۶۹ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار هشت هزار میلیارد ریال در استان بوشهر افتتاح شد که شامل ۳۶ پروژه اقتصادی با اعتبار ۱۵۴ میلیارد تومان و ۵۳۳ پروژه عمرانی با اعتبار ۶۴۷ میلیارد تومان بود.


همچنین در هفته دولت امسال عملیات اجرایی ۹۶ پروژه در استان بوشهر آغاز شد که این پروژه‌ها در مجموع با اعتبار هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان اجرا خواهند شد.

استاندار بوشهر در برنامه‌های هفته دولت امسال از افزایش ۲۹ درصدی تعداد پروژه‌های عمرانی استان بوشهر در سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد و بیان کرد: پروژه‌های اقتصادی استان بوشهر نیز ۶۷ درصد افزایش یافته است.

گراوند با اشاره به افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۳۰۰ میلیارد تومان پروژه در استان بوشهر ادامه داد: پروژه‌های امسال از نظر ارزش ریالی نیز نسبت به سال قبل با افزایش ۳۶ درصدی روبرو بوده است.

پروژه‌های سال ۹۶ و ۹۷

در هفته دولت سال ۹۷ در استان بوشهر ۴۴۳ پروژه عمرانی با اعتبار ۱۰ هزار و ۱۴۴ میلیارد ریال افتتاح و ۴۰ پروژه با اعتبار هزار و ۵۴۲ میلیار دریال نیز آغاز شده بود.

در هفته سال ۹۶ نیز ۴۲۲ پروژه با اعتبار پنج هزار و ۱۷۴ میلیارد ریال در استان بوشهر افتتاح شده بود.

افزایش دو برابری پروژه‌های روستایی

به گفته فاطمه دهقانی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر، ۱۹۲ پروژه عمرانی در روستاهای استان بوشهر با اعتبار ۶۸۷ میلیارد و ۲۴۵ میلیون ریال افتتاح و یا کلنگ‌زنی شده است.

وی با اشاره به افتتاح ۱۸۲ طرح با ۶۸۷ میلیارد و ۲۴۵ میلیون ریال در سطح روستاهای استان بیان کرد: همچنین عملیات اجرایی ۱۰ پروژه با ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال آغاز می‌شود.


مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر ادامه داد: سال گذشته ۸۹ پروژه عمران روستایی با ۲۷۲میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال اعتبار در روستاهای استان بوشهر افتتاح و عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

افتتاح ۱۲۶ پروژه در شهرها

مدیرکل دفتر شهری و امور شوراهای استانداری بوشهر از افتتاح ۱۲۶ پروژه عمران شهری در شهرهای استان خبر داد و اظهار داشت: این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان در هفته دولت امسال در شهرداری‌های استان به بهره‌برداری رسید.

حمید بردستانی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد اعتبارات این پروژه‌ها از محل اعتبارات داخلی شهرداری‌ها و ارزش افزوده بوده که ماهانه به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود.

افتتاح بزرگترین کتابخانه استان

در هفته دولت امسال اتفاق خوبی در حوزه فرهنگی استان بوشهر روی داد و در آئینی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، کتابخانه خلیج فارس به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی استان بوشهر افتتاح شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به افتتاح کتابخانه خلیج فارس بوشهر اظهار داشت: این کتابخانه با شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اجرا و تجهیز شده است.


سید علی هاشمی اضافه کرد: مساحت مخزن کتاب و قرائت محققین ۲۸۳ مترمربع و مساحت سالن مطالعه خواهران ۱۷۷ متر مربع و مساحت سالن مطالعه برادران ۱۵۰ متر مربع است.

وی مساحت زیربنای ساختمان کتابخانه را دو هزار و ۷۵ متر مربع در دو طبقه عنوان کرد و افزود: هزار و ۱۹۰ متر مربع محوطه‌سازی برای این طرح انجام شده است.

افتتاح و کلنگ‌زنی ۸ پروژه حوزه آب

به گفته سرپرست شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، در هفته دولت هشت پروژه با اعتبار ۷۵۵ میلیارد ریال در استان بوشهر کلنگ‌زنی یا به بهره‌برداری رسید که مجموع اعتبار این پروژه‌ها ۷۵۰ میلیارد ریال است.

حسین باشی‌زادگان گفت: این طرح‌ها شامل بهره‌برداری از بند سنگ و ملاتی محور ۱۲ شبانکاره با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال، افتتاح پروژه بهینه‌سازی ایستگاه پمپاژ حاج مهدی و تکمیل خط انتقال آن در سعدآباد با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال، شروع عملیات اجرایی بند سنگ و ملاتی محور ۱۴ شبانکاره با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال، آغاز عملیات اجرایی بند بتنی محور ۱۰ شبانکاره با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال، شروع عملیات اجرایی آن هستیم، طرح بهسازی کانال‌های آبیاری کربلایی محمد قلی و آل یوسفی سعدآباد با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال، شرووع عملیات اجرایی بهسازی کانال‌های آبیاری هلپه‌ای لاله، نظرآقا و آقای در سعدآباد با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال، آغاز عملیات اجرایی تکمیل ایستگاه پمپاژ حاج مهدی در سعدآباد با ۹۰ میلیارد ریال و شروع عملیات اجرایی تکمیل خط انتقال جی.آر.پی طرح دو هزار و ۴۰۰ هکتاری نخلستان در سعدآباد با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال بوده است.

افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۰ پروژه بهداشتی و درمانی

در هفته دولت امسال ۲۰ پروژه بهداشتی و درمانی با اعتبار بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال در استان بوشهر افتتاح و کلنگ‌زنی شد.

ایرج بیژنی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به همراه سرای بیمارستان شهدای خلیج‌فارس بوشهر بیان کرد: دو پایگاه بهداشتی در شهرستان‌های دشتی و بوشهر به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: پنج پروژه مرکزخدمات جامع سلامت تنگک بوشهر، توسعه مرکز خدمات جامع سلامت چغادک، مرکز خدمات جامع سلامت شیرینو، پانسیون دو واحدی بوشکان و توسعه بیمارستان زینبیه خورموج با اعتبار ساخت و تجهیز ۲۶۰ میلیارد ریال عملیات اجرایی آن آغاز شد.

بیژنی بیان کرد: در این هفته مرکز خدمات جامع سلامت پهلوان کشی تنگستان، سه پایگاه اورژانس جاده‌ای کاکی، چاووشی و آّبپخش و شش خانه بهداشت در شهرستان‌های دشتستان، بوشهر و جم نیز به بهره‌برداری رسید.

جای خالی مگاپروژه‌ها

هرچند طرح‌های متعددی در سطح شهرها و روستاهای استان بوشهر افتتاح و یا کلنگ‌زنی شده است که از نظر تعداد و یا اعتبارات با افزایش روبرو بوده است ولی اینها برطرف‌کننده همه نیازهای استان نیستند.


مردم استان بوشهر در انتظار مگاپروژه‌هایی چون راه‌آهن و شنیدن سوت قطار هستند تا زمینه توسعه هرچه بیشتر استان فراهم شود؛ هرچند همین افتتاح آسفالت کوچه‌ها و گازرسانی به یک روستا و یا ایجاد خط انتقال آب هم می‌تواند بخشی از مشکلات را رفع کند.

مهر

برچسب ها:

پروژه ،کلنگ زنی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman