رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت قم خبر داد:

مصرف سالانه ۲ میلیون تن شن و ماسه

مصرف سالانه ۲ میلیون تن شن و ماسه
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۳۴ | ۱۳۹۸/۰۶/۳۱

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت قم گفت: سالانه در این استان ۲ میلیون تن شن و ماسه مصرف می شود، که عمده آن مربوط به مصارف شهری می‌باشد.
به گزارش اخبار ساختمان، محمود سیجانی در نهمین جلسه شورای معادن قم در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: تا پیش از پایان طرح های مسکن مهر در قم تعداد کل معادن شن و ماسه در این استان ۳۷ مورد بود، ولی پس از اتمام و تکمیل پروژه های مذکور این تعداد به ۲۰ معدن کاهش پیدا کرد.

وی بیان داشت: درشرایط فعلی از کل معادن شن و ماسه ۱۲ مورد با ظرفیت تولید ۳۰ تا ۹۰ درصد فعال می باشد و هشت معدن نیز در وضعیت رکود قرار دارد.

وی همچنین تعداد کارگاه های تولید بتن استان را نیز ۱۰ مورد ذکر کرد و افزود: بیشتر مصارف بتن و شن و ماسه استان در داخل شهر قم و توسط شهرداری مرکز انجام میشود.

سیجانی گفت: برغم چندین مرحله مکاتبه صورت گرفته با شهرداری این نهاد هنوز میزان مصرف شن و ماسه را اعلام نکرده است، ولی طبق نظر کارشناسی و بر اساس میزان شن و ماسه تولید شده در واحدهای شن و ماسه استان و با یک تلورانس ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تنی کل مصرف شن و ماسه استان در طول یک سال ۲ میلیون است.

وی افزود: شهرداری قم علاوه بر معدن شن و ماسه خود در روستای ونارچ بخش کهک، شن و ماسه مورد نیاز برای آسفالت معابر را نیز از معدن سنگ لاشه خریداری میکند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم نیز در این جلسه با اشاره به هفت معدن سولفات سدیم در این استان گفت: سطح کل این معدن که برای برداشت آن استعلام شده ۹ هزار هکتار است.

سید محمد تقی سجادی اظهار داشت: این رقم بزرگی است، چرا که یک پنجم از ۵۳ هزار هکتار کانون ریزگرد استان را تشکیل می دهد.

وی بیان کرد: چون روش برداشت از این معادن به صورت سطحی است و با موضوع کانون ریزگردها نیز ارتباط دارد، در برخورد اولیه نباید با آن موافقت شود.

وی در عین حال اضافه کرد: برای رسیدن به یک حداقل سطح اقتصادی در این موضوع، باید یک مصوبه کلی در شورای معادن استان داشته باشیم، چون ممکن است در برخی استعلام ها، میزان برداشت ۲ هزار یا سه هزار هکتار باشد و لازم نباشد سطح وسیعی از منابع موجود در کانون ریزگرد را تخریب کنیم.

وی تصریح کرد: بر اساس این مصوبه بهره بردار باید با هزینه خود پوشش گیاهی سطحی که برای برداشت تخریب کرده را احیا و بازسازی کند.

استان قم ۸۶ معدن با اشتغال یکهزار و ۲۲۳ تن و سرمایه گذاری ۹۱۶ میلیارد ریال فعال است، همچنین از ۶۸ نوع ماده معدنی موجود در کشور، حدود ۳۰ نوع آن در قم موجود است.

ایرنا

برچسب ها:

شن ،ماسه ،بتن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman