برنامه های دولت در راستای طرح اقدام ملی مسکن

برنامه های دولت در راستای طرح اقدام ملی مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۰۶ | ۱۳۹۸/۰۶/۳۱

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از پیش‌بینی دولت برای تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای رونق تولید مسکن خبر داد.
به گزارش اخبار ساختمان، علی نبیان اظهار داشت: در راستای طرح اقدام ملی مسکن دو اتفاق باید رقم می خورد، یکی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که زمین احداث ۲۰۰ هزار واحد آن از سوی سازمان ملی زمین و مسکن، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شرکای بازآفرینی شهری در سراسر کشور تأمین می شود. زمین ساخت ۲۰۰ هزار واحد دیگر را نیز شرکت عمران شهرهای جدید تأمین می کند. در شهرهایی هم که بنیاد مسکن و بازآفرینی شهری زمین نداشته باشند، ما در سازمان ملی زمین و مسکن به آنها زمین خواهیم داد.

وی افزود: اتفاق دیگری که رقم خورد این بود که زمین های در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن را برای ساخت و ساز مسکن آماده سازی کنیم که در حال حاضر به هزار هکتار در سراسر کشور می رسد. این هزار هکتار زمین بعد از آماده سازی، در اختیار سازنده قرار می گیرد تا به اجرای طرح ملی مسکن سرعت داده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که هزار هکتار زمین معادل احداث چه تعداد واحد مسکونی است، گفت: بستگی به تعداد طبقات، سطح اشغال زمین، تراکم و ... که سبب می شود در هر پروژه میزان زمین مصرفی برای ساخت و ساز به پروژه دیگر متفاوت باشد. بخشی از عملیات آماده سازی انجام شده و ظرف دو تا سه ماه آینده، اتمام عملیات آماده سازی را شاهد خواهیم بود.

وی درباره زمان واگذاری اراضی به سازندگان و متقاضیان گفت: ما در سازمان ملی زمین و مسکن، زمین را آماده می کنیم؛ وقتی این اتفاق رخ داد، دو برنامه پیش روی ماست: یکی آنکه این اراضی در بخش هایی است که امکان ساخت مشارکتی وجود دارد طرف مقابل ما (شریک) آورده نقدی برای ساخت دارد و آورده دولت نیز زمین است. متقاضیان ساخت نیز به جای آنکه هزینه زمین را در ابتدای ساخت بدهند، در پایان ساخت و ساز هزینه زمین را پرداخت می کنند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: در این روش (روش مشارکتی) قرار نیست سازنده هزینه زمین را در نقطه صفر ساخت پرداخت کند. تفاهمی هم با بانک عامل بخش مسکن داشته ایم تا بتوانیم وام مسکن یکمی ها (صندوق پس انداز مسکن یکم) به این طرح متصل کنیم که بتوانیم سرعت اجرای پروژه را افزایش دهیم.

وی تأکید کرد: ساخت حدود ۱۸۰ هزار واحد مسکونی تا کنون آغاز شده است.

نبیان یادآور شد: دولت به عنوان آن است تا ۵ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی را برای ساخت مسکن در اختیار سازندگان مسکن قرار دهد. برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی این است که تا پایان این دولت شاهد اتمام ساخت ۴۰۰ هزار واحد باشیم.

وی با بیان اینکه اجرای طرح ملی مسکن آغاز شده و بنیاد مسکن در حال اجرای پروژه های ساخت و ساز مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است، تصریح کرد: شرکت بازآفرینی هم فعالیت خود را شروع کرده و ما در سازمان ملی زمین و مسکن اراضی مورد نیاز را برای آنها تأمین می کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که اگر سازنده نتواند در زمان مقرر، تعهدات خود را اجرایی کند، در قرارداد منعقده با انبوه سازان طرح ملی مسکن چه پیش بینی ای در این خصوص شده است؟ گفت: در قرارداد تمام این موارد دیده شده و تضامین لازم از سازنده اخذ خواهد شد. حتی اگر دولت هم به تعهدات خود عمل نکند، پیش بینی های لازم برای جبران مافات انجام شده است.

وی درباره پرداخت وام مشارکت مدنی به سازندگان طرف قرارداد سازمان ملی زمین و مسکن برای اجرای طرح ملی مسکن خاطرنشان کرد: با توجه به مصوبه ای که داریم، پرداخت این نوع تسهیلات نیز دیده شده است انتقادی که انبوه سازان دارند، مربوط به قبل از مصوبه اخیر بود و پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی به انبوه ساز در حال اجراست.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman