وضعیت مقاوم سازی در ایران مطلوب نیست

وضعیت مقاوم سازی در ایران مطلوب نیست
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۳۷ | ۱۳۹۸/۰۶/۲۶

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تصویب ممنوعیت ساخت و ساز در ۸۱ کیلومتری حریم گسل‌های تهران در شورای عالی شهرسازی خبر داد.
به گزارش اخبار ساختمان، محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه امروز بیست و ششم شهریور سالروز وقوع زلزله طبس است که در آن حادثه بیش از ۱۸ هزار نفر از هموطنان جان خود را از دست داده‌اند، گفت: این زلزله بزرگترین زلزله غرب کشور بود که بعد از وقوع آن اقدام به ساخت دستگاه شتاب‌نگار زلزله در مرکز تحقیقات شدیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰ در ساخت و ساز‌ها میزان هزینه‌های دیوار ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

او با بیان اینکه در ایران هر ۱۰ سال یکبار زلزله‌ای به بزرگی ۷ ریشتر در شهر‌های مختلف رخ می‌دهد، گفت: در آبان ماه سال ۹۶ در شهر سر پل ذهاب زلزله‌ای به بزرگی ۰.۷ ریشتر رخ داد که در آن ۶۰۰ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و اگر این زلزله در شهر‌هایی مانند کرمانشاه و یا تبریز رخ می‌داد میزان خسارت‌ها چندین برابر افزایش می‌یافت بنابراین باید موضوع تاباوری و مقاوم‌سازی را در تمام ساخت و ساز‌های کشور در اولویت قرار دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه تأسیسات بیمارستان‌ها در ایران بسیار اهمیت دارد، گفت: متأسفانه در زلزله کرمانشاه به دلیل آنکه موضوع تاباوری و مقاوم‌سازی را در نظر نگرفته بودند به همین دلیل چند ساختمان از بیمارستان‌ها دچار خسارت شده و در شرایط زلزله نتوانسته‌اند که مردم خدمت رسانی کنند.

شکرچی زاده باید موضوع مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها را در شهر‌های زلزله‌خیز دولت و وزارت بهداشت در اولویت قرار دهد، زیرا که امدادرسانی به مجروحان حوادث طبیعی در آن بازه زمانی بسیار مهم است.

او با بیان اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد که در کشور ژاپن بعد از زلزله‌ای که در سال ۲۰۱۹ رخ داد بیش از ۹۵ درصد از بیمارستان‌های کشور ژاپن مقاوم بودند و همین موضوع باعث خدمت رسانی بیشتر به مردم شد، اما متأسفانه در ایران وضعیت به این گونه نیست و بسیاری از بیمارستان‌ها در ایران از مقاومت و تاباوری لازم برخوردار نیستند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه باید دغدغه اصلی مسئولان و همچنین مطالعات گسترده‌ای در وضعیت بیمارستان‌ها انجام شود، گفت:، زیرا که در بیمارستان‌ها هزار تا ۱۰ هزار نفر بی‌پناه را می‌توان در خود جای دهد.

او با بیان اینکه در زمان وقوع زلزله باید تأسیسات به ویژه آسانسور‌ها در ساختمان‌های مهم کار کنند، گفت:، ولی در ایران اولین بخشی که از کار می‌افتد آسانسور‌ها هستند و ما در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که در دیوار کناری تخت بیمار در بیمارستان ترک خورده و یا تخریب شده است.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه پژوهش درباره دستگاه شتاب نگار زلزله به صورت گسترده مطرح شده است، گفت: با اولویت قرار دادن ورود دستگاه شتاب نگار توانستیم ۵۰۰ دستگاه را خریداری کنیم و این موضوع در قانون برنامه ششم هم درج شده و در حال خریداری هزار دستگاه جدید دیگر در این حوزه هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به موضوع پیوست ماده ۶ استاندارد ۲۸۰۰ هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ۸۰ درصد از آیین‌نامه ۲۸۰۰ در کشور رعایت می‌شود به طوری که با رعایت این آیین‌نامه میزان کشته‌های زلزله کرمانشاه به ۶۰۰ نفر رسید، در حالی که در زلزله بم بدون رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰ شاهد کشته شدن بیش از ۳ هزار نفر در این سانحه بودیم.

او با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه ۱۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند، گفت: به دلیل آنکه ما به موضوع تاباوری ساختمان‌ها توجه چندانی نکردیم و از سوی دیگر به صورت کامل آیین‌نامه ۲۸۰۰ را رعایت نکردیم باعث ایجاد تخریب گسترده در حوزه ساخت و ساز شدیم.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه باید موضوع تاباوری و مقاوم سازی را از مهندسان کشورمان درخواست کنیم، گفت: نباید هیچ دیواری در زمان وقوع زلزله تخریب شود و باید بناها، معماران و پیمانکارانمان را با موضوع رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰ آشنا کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بسیاری از سازندگان تصور می‌کنند که اگر پیوست ششم آیین‌نامه ۲۸۰۰ را رعایت کنیم، هزینه‌های ساخت و ساز بسیاری افزایش می‌یابد، گفت: طبق ارزیابی‌هایی که انجام شده تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد از هزینه‌های ساخت دیوار‌ها افزایش می‌یابد و در کل هزینه‌های ساختمان یک تا ۲ درصد قیمت‌ها افزایش خواهد یافت ولی با رعایت آن از خسارت‌های جبران ناپذیر زلزله جلوگیری می‌شود.

او بیان کرد: واحد‌های مسکن مهر در زلزله کرمانشاه به دلیل آنکه تاباوری و مقاوم‌سازی را رعایت نکرده بودند، دیوارهایشان تخریب شد این در حالی است که باید تمامی مهندسان کشور این موضوع را در اولویت برنامه‌های خود رعایت کنند.

شکرچی‌زاده تاکید کرد: در لایحه جدید مدیریت بحران باید رویکرد تقویت ساخت وساز‌ها و همچنین جلوگیری از خطر پذیری بازسازی‌ها را رعایت کنیم و خوشبختانه این موضوع برای اولین بار در قانون درج شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در دهه گذشته سه حادثه مهم از جمله آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، زلزله سال ۹۶ و همچنین سیل سال گذشته در ایران رخ داد و به دلیل آنکه موضوع تاب آوری و مقاوم‌سازی در این حادثه‌ها رعایت نشده بود، شاهد وقوع خسارت‌های بسیار گسترده شدیم بنابر این باید با رعایت این قانون در ساخت و ساز‌ها از وقوع چنین حادثه‌ای در کشور جلوگیری کنیم.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman