آشنایی با انواع لوله های پلیمری

آشنایی با انواع لوله های پلیمری
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۰۶ | ۱۳۹۸/۰۶/۲۶

لوله‌های پلیمری از انواع لوله‌های پر مصرف در صنعت آب و فاضلاب هستند.
به گزارش اخبار ساختمان، لوله‌های پلیمری در چند دهه گذشته و با ورود به این صنعت جایگزین مناسبی برای لوله های فولادی و بتنی گشته و عملکرد پروژه‌های اینچنینی را تا حد زیادی به جهت زمانی افزایش داده است.

در این بین لوله‌های پلی اتیلن و لوله های کاروگیت و همچنین لوله های پی وی سی یا لوله‌های پلیکا بیشترین سهم را دارند. لوله های پلی اتیلن در دو بخش تکجداره و دو جداره تقسیم میشوند که عمده مصارف آبرسانی و فاضلاب را شامل می‌شوند.

لوله پلی اتیلن را لوله پلی اتیلن تکجداره نیز می‌نامند چرا که از یک جداره تشکیل شده و جهت مصارف آب، فاضلاب، گاز و کاورینگ کابل‌های برق و فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله کاروگیت و یا همان لوله دوجداره پلی اتیلن نیز از انواع لوله‌های پلی اتیلن بوده که جهت انتقال فاضلابهای سطحی و یا فاضلابهای شهری و روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت لوله کاروگیت در مقایسه با لوله پلی اتیلن بسیار مناسبتر بوده، از اینرو در مقوله ی فاضلاب‌های شهری و روستایی مناسب‌ترین گزینه جهت انتقال سیالات با ماهیت فاضلابی از این نوع لوله یعنی لوله کاروگیت می‌توان بهره جست.

در این بین لوله‌هایی نیز تولید و عرضه میشوند که دارای بار مصرفی نسبتا زیادی در مقوله فاضلاب هستند اما این نوع مصرف در پروژه‌هایی که از حساسیت و فشار کمتری برخوردار هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر در پروژه های ساختمانی و تاسیسات فاضلابی با بار فشاری کمتر در انوا پوش فیت و چسبی بکار گرفته می‌شوند.

این لوله‌ها را با نام تجاری پی وی سی و یا لوله پلیکا می‌شناسند که در سایزهای ۵۰ الی ۴۰۰ میلیمتر بیشترین بار مصرف را دارند که پروژه‌های ساختمانی بیشترین مصرف را در این زمینه دارند.

به‌صورت کلی لوله‌های پلیمری در انواع ذکر شده بیشترین بار مصرف را دارند که لوله پلی اتیلن،لوله پلیکا و لوله کاروگیت به ترتیب در اولویت مصرف هستند. لوله‌های پلی اتیلن در سایهای ۱۶ میلیمتر الی ۲۰۰۰ میلیمتر تولید می‌شوند و فشار کاری یا اتمسفر آن ۴ الی ۲۵ اتمسفر در سایزهای مختلف تعیین شده است.

به صورت کلی تمامی لوله‌های پلی اتیلن طبق استانداردهای تعیین شده در این صنعت طبق استانداردهای ۸۰۷۴ کشور آلمان تولید می‌شوند و تمامی سایزها و ضخامت لوله ها بر مبنای همین استاندارد است.

لوله‌های پلی اتیلن دارای ویژگیهای خاصی هستند که آنها را از دیگر لوله های مصرفی در این صنعت متمایز کرده است طول عمر بالا، سهولت در حمل و نقل و اجرای پروژه از مهمترین این ویژگی‌هاست که این لوله را ازدیگر موارد مشابه متمایز ساخته است. لوله‌های کاروگیت نیز به همین منوال هستند چرا که پایه تمام این محصولات مواد پلی اتیلن است که ماندگاری و طول عمر بالا را در این لوله‌ها تضمین می‌کنند.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman