امتیازهای ساخت مدارس به روش LSF چیست؟

امتیازهای ساخت مدارس به روش LSF چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۰۶ | ۱۳۹۸/۰۶/۲۳

مدیر پروژه و ساخت مدارس به روش LSF گفت: مقاومت در مقابل زلزله تا هشت ریشتر، ضد آب بودن تمام اعضای ساختمان، مقاومت کامل در برابر حریق، استفاده از مصالح زیست محیطی و سبز و عایق کامل در مقابل گرما و سرما (اختلاف دما حدود ۲۵ درجه) از امتیازهای مدارس LSF است.
به گزارش اخبار ساختمان، علی امیرزاده در خصوص سیستم LSF اظهار کرد: سیستم قاب های سبک فولادی (Light weight Steel Frames) با نام اختصاری LSF از قاب های سرد نورد شده فولادی یا (CFS cold formed steel) ساخته می شود. اجزای مورد استفاده در این سیستم، نیمرخ های فلزی حاصل از نورد سرد ورق های فولادی با ضخامت های ۰٫۴۵ تا ۲٫۵ میلی متر است. همچنین برای محافظت این عناصر در مقابل زنگ زدگی و خوردگی از آلیاژ روی به ضخامت ۴۰ تا ۱۲۰ میکرون استفاده می شود.

وی افزود: سیستم قاب فولادی سبک نورد سرد (LSF)، یکی از راه حل های موجود و مناسب برای پیش ساختگی تولید صنعتی و انبوه ساختمان، کاهش وزن ساختمان، افزایش مقاومت ساختمان در مقابل زلزله، کاهش زمان ساخت، ارتقاء کیفیت ساخت، کاهش هزینه های ساخت و صرفه جویی در مصرف انرژی است. اعضای این سیستم به صورت مقاطع سرد نوردشده و در مواردی مقاطع ترکیب شده از چند عضو با اتصالات پیچی هستند.

امیرزاده در خصوص پروژه "مدرسه سبز فردوس برین ۱۸" گفت: این پروژه به صورت سه کلاسه قابل توسعه به ۶ کلاس با تصمیم هیات مدیره بنیاد برین و موافقت معاون محترم فنی و اجرایی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به مدیر پروژه ابلاغ شد.

وی ادامه داد: کلنگ زنی این پروژه در ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ در محله ریل وی شهرستان مسجد سلیمان استان خوزستان انجام و از تاریخ ۲۸ بهمن ۹۷ به صورت رسمی کار اجرایی شروع و در پنجم اردیبهشت امسال تکمیل شد. این مدرسه با سیستم LSF و نوآورهایی در انتخاب مصالح و روش اجرا به روش ساختمان های سبز طراحی و محاسبه شد.

امیرزاده با توجه به عمر ۱۰۰ ساله این مدارس تصریح کرد: ۱۶ پروژه شبیه به این مدرسه در استان خوزستان در حال انجام است و تمام ملزومات ساخت این مدارس تولید داخل است.

وی ادامه داد: به دلیل خاک رانشی مسجد سلیمان نمی توان در این مناطق مدارس سنتی و یا به روش قدیم احداث کرد.

مدیر پروژه طراحی و ساخت مدارس به روش LSF افزود: یکی از نوآوری های این پروژه استفاده از بتن فوق سبک پر کننده به جای پلاستوفوم یا پشم سنگ در جداره های دیوارها است که نه تنها مقاومت ایستایی و ضربه ای خوبی به دیوارهای داخلی و خارجی مدرسه می دهد، بلکه تمام دیوارها از طریق این بتن پوشش کاملی برای عایق کاری ایجاد می کند.

امیرزاده تصریح کرد: در این پروژه از روش ساخت قطعات دیوار و سپس بلند کردن و نصب آن که به روش برافراشتن (Tilt Up) مشهور است، استفاده شده است.

وی در خصوص طراحی، محاسبه و اجرای این مدرسه براساس آیین نامه های کشور گفت: این مدارس براساس کتابچه فناوری های نوین ساختمان چاپ ۱۳۸۸ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نشریه شماره ۶۱۲ (آیین نامه طراحی و اجرای سازه های فولادی سرد نورد-بخش سازه)، نشریه شماره ۶۱۳ (آیین نامه طراحی و اجرای سازه های فولادی سرد نورد-بخش غیر سازه)، آیین نامه ۲۸۰۰، مباحث مقررات ملی ساختمان طراحی و ساخته شده است.

مدیر پروژه طراحی و ساخت مدارس به روش LSF افزود: مقاومت در مقابل زلزله تا هشت ریشتر، ضد آب بودن تمام اعضای ساختمان، مقاومت کامل در برابر حریق، استفاده از مصالح زیست محیطی و سبز و عایق کامل در مقابل گرما و سرما (اختلاف دما حدود ۲۵ درجه) از امتیازات مدارس LSF است.

امیرزاده سرعت اجرایی بالا (طراحی و ساخت ۶۰ روز)، عایق صدا تا ۷۰ درصد، استفاده از رنگ های دکوراتیو و شاد، اقتصادی (حدود ۲میلیون تومان برای هر مترمربع)، مصرف کم برق (استفاده از لامپ های SMD و کولر مرکزی)، ضد آب و رطوبت (استفاده از رنگ های ضد آب به صورت ۲ لایه) و قابل توسعه از سه کلاس به ۶ کلاس (تعبیه میلگرد و صفحات انتظار در فونداسیون و سازه مدرسه) را از دیگر امتیازات این مدارس عنوان کرد.


Image result for LSF

مدیر پروژه طراحی و ساخت مدارس سبز گفت: سازه دیوار و سقف شیروانی این مدرسه از جنس ورق های یک میلی متر گالوانیز به روش سرد نورد شده با شکل های U (ترک) و C (استاد) است. پوشش نمای بیرونی از جنس Fiber Cement Board (صفحات مسلح سیمانی) به ضخامت ۱۰ میلی متر به صورت دکوراتیو با یک لایه رنگ آستر ضد آب پایه اکریلیک و لایه دوم کنیتکس ضد آب چسب دار و پوشش نمای داخلی ردیف پایین به ارتفاع ۱۲۰ سانتی متر از جنس صفحات مسلح سیمانی و ردیف های بالا از جنس گچ برگ های مخصوص شرکت کناف از نوع GKLF (ضد آب و ضد حریق) با پوشش کامل رنگ ضد آب پایه اکریلیک است.

وی ادامه داد: سقف اصلی مدرسه به صورت شیروانی خرپایی با پوشش یک لایه رول فوم به عنوان زیر کار و یک لایه ورق های موج دار سیمانی (ایرانیت) به صورت کاملا عایق بندی و درزبندی شده است. همچنین سقف کاذب اطاق و کلاس ها از جنس تایل های آکوستیک سوراخ دار منظم به صورت رنگی و دکوراتیو اجرا شده است.

امیرزاده تاکید کرد: درب های ورودی مدرسه و سرویس های بهداشتی از جنس آلومینیوم رنگی و پنجره ها از جنس UPVC با شیشه های دوجداره سکوریت دودی و درب کلاس ها و اطاق مدیران از جنس چوب و HDF اجرا شده است. روشنایی های داخلی و خارجی از نوع تو کار و از جنس لامپ های فوق کم مصرف SMD است. سیستم تاسیسات برق این مدرسه به صورت صنعتی و روکار با استفاده از کانال های PVC و سیستم تاسیسات مکانیکی از نوع لوله های PVC ۳ لایه به سرد گرم و سرد و رو کار اجرا شده است.

مدیر پروژه طراحی و ساخت مدارس به روش LSF خاطرنشان کرد: سیستم سرمایش و گرمایش این مدرسه از نوع داکت اسپیلت مرکزی کم مصرف طراحی شده و کفپوش های اطاق و کلاس ها از نوع موزاییک طرح ایرانی دکوراتیو انجام شده است.

ساخت این مدارس در مناطق سیل زده استان خوزستان به همت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس انجام می شود.

ایرنا

برچسب ها:

LSF ،ساخت ،مدارس ،ال اس اف ،مصالح 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman