نشست هم اندیشی در مورد حادثه آتش سوزی هتل آسمان و بیمارستان در شیراز؛

نقش مواد پلی استایرن در آتش­ سوزی‌ها

نقش مواد پلی استایرن در آتش­ سوزی‌ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۲۹ | ۱۳۹۸/۰۶/۱۷

​قائم مقام شهردار شیراز گفت: در بحث استفاده از برخی مصالح ساختمانی همچون سازه­ های پلی استایرن، سازمان­ها و نهادهای مرتبط باید پیش ­بینی ­هایی انجام دهند تا در صورت بروز حادثه غافلگیر نشویم.
به گزارش اخبار ساختمان، آرش فرج ­زاده در نشست هم ­اندیشی بررسی نقش مواد پلی استایرن در آتش‌سوزی‌­ها بازنگری در برخی قوانین و استانداردها را لازم برشمرد و افزود: دو حادثه آتش ­سوزی اخیر شامل هتل آسمان و یک بیمارستان در شیراز زنگ خطری برای ما بود که اگر جدی گرفته نشود خسارات جبران ­ناپذیری به شهر تحمیل خواهد شد.

فرج­ زاده به خطرات سازه پلی­ استایرن اشاره و اضافه کرد: این فوم ها علاوه بر اشتعال سریع در مقابل زلزله نیز مقاوم نیستند و از همه همکاران خودم می­خواهم با همکاری سازمان های استاندارد و نظام مهندسی به صورت ویژه به این موضوع توجه کنند.

قائم مقام شهردار شیراز با اشاره به لزوم توجه به بازرسی ادواری از ساختمان­های نیمه­‌کاره گفت: نظارت دائم بر ملک های نیمه ساخته که در برخی موارد از آن­ها به عنوان انبار دپوی مواد سوختنی و خطرناک استفاده می­‌شود، امری است که به آن کم­تر توجه می­ شود درصورتی‌که باید به دستورالعمل تبدیل و حوزه­های نظارتی می­بایستی بیشتر به آن اهتمام ورزند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز نیز در این جلسه ضمن تاکید بر لزوم توجه به پیشگیری قبل از وقوع حادثه گفت: در جشنواره شهر ایمن که سال گذشته برگزار شده بود هشت محور از جمله مراکز اقامتی، مراکز تجاری، مراکز مسکونی و مراکز آموزشی را بررسی کردیم و تمام این مراکز با پیگیری ها و بررسی همکاران ما در سازمان بررسی و مشاهده شد در اکثر نقاط سقف های استفاده شده از جنس پلی­ استایرن یا به صورت کاملا ناامن بوده اند یا درآن زمان ایمنی به صورت مطلوب رعایت نشده بود.

قانع به درصد قابل ملاحضه آتش­‌سوزی­‌های منزل که ناشی از استفاده از مصالح غیر استاندارد است اشاره کرد و افزود: در سال گذشته از بین بیش از 15 هزار عملیاتی که در شهر شیراز رخ داده بیش از نیمی از این عملیات ها آتش سوزی بوده که حدود 40 درصد از آتش سوزی ها در منازل مسکونی، ملک های تجاری و محیط­های مسقفی اتفاق افتاده که در آن از مصالح با کیفیت پایین استفاده شده بود

نماینده اداره کل راه و شهرسازی استان فارس در نشست هم ­اندیشی بررسی نقش مواد پلی استایرن در آتش­سوزی ­ها به آلاینده بودن پلی استایرن اشاره کرد و گفت: علاوه بر قابلیت اشتعال و گازهای سمی که در زمان سوختن از این مواد تولید می­شود باید به آلایندگی و تاثیرات زیست محیطی ناشی از تولید این مواد نیز توجه شود.

خواجه پور افزود: این مواد در درازمدت تاثیرات زیادی بر محیط زیست می­گذارد و علاوه بر آن اگر درست محاسبه کنیم از لحاظ اقتصادی هم صرفه ندارد و به دلیل مقاومت پایین در زمان حادثه نیز مورد تایید نیست.

دکتر بنا استاد دانشگاه شیراز نیز ضمن انتقاد از استفاده مصالح نامرغوب و سنتی گفت: با توجه به این­که کشور ما یکی از مناطق بلاخیز است در استفاده از مصالح و مواد بایستی حداکثر دقت لحاظ شود.

بنا استفاده از تیرچه بلوک را مصداق استفاده از مصالح سنتی برشمرد و گفت: اگر سطح زیربنای استفاده از تیرچه و بلوک را در کشورهای زلزله خیز بررسی کنیم متوجه می­شویم که این نوع سقف فقط در خاورمیانه استفاده می شود و در مناطقی مانند اروپا، آمریکا و ژاپن که زلزله خیز هستند سقف تیرچه و بلوک استفاده نمی شود و این مشکل از گذشته شروع شده و تا به حال نیز ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در گذشته برخی مواد و مصالح از آزبست ساخته می­شد، اما زمانی که سرطان­زا بودن آن مشخص شد تولید مصالح نیز متوقف شد، در مورد پلی استایرن هم باتوجه به خطرات بالقوه این سازه بایستی تصمیم مقتضی اتخاذ شود.

رئیس بخش فلزی، ساختمانی و شیمی اداره کل استاندارد فارس نیز در نشست هم ­اندیشی بررسی نقش مواد پلی استایرن در آتش ­سوزی ­ها خواستار بازبینی قوانین و آیین نامه ها در این رابطه شد و گفت: فراورده­ های پلی استایرن منبسط شونده استفاده شده در ساختمان ها باید از نظر رفتار های مشتعل شونده در ساختمان ها از نوع کند سوز شده یا خود خاموش شونده باشد.

فرشادی افزود: در بیشتر حوادث ذکر شده رعایت نکردن قوانین سازه­ای موثر بوده است که باید این مساله نیز مد نظر قرار گیرد.

پلی استایرن یک پلیمر مصنوعی، ماده ای سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا است که از فراورده­های صنایع پتروشیمی محسوب می شود. شکل ظاهری آن از بلورهای ریز تشکیل شده که در مجاورت فشار و بخار منبسط می­شود. مطابق ماده 9 قانون سازمان ملی استاندارد ایران پلی استایرن به شماره استاندارد ملی 11108 مشمول استاندارد اجباری است و باید تمام قوانین و مراحل مربوط به تولید با کیفیت و استاندارد در مورد این محصول رعایت شود.

ایلنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman