رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد تاکید کرد:

لزوم تغییر ساختارها در حوزه ساخت و ساز

لزوم تغییر ساختارها در حوزه ساخت و ساز
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۱ | ۱۳۹۸/۰۶/۱۶

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با تاکید بر تشکیل پنج کمیته تخصصی برای کاهش تخلف ساخت و سازها ،گفت: در این کمیته‌ها شهرداران، نمایندگان نظام مهندسی ساختمان و وزارت کشور در کمیسیون‌ها و معاونت عمرانی استانداری حضور داشته باشند.
به گزارش اخبار ساختمان، محسن صادقیان در پنل تخصصی « بررسی دغدغه‌های حوزه ساخت و ساز استان یزد» پیشنهادهایی را برای تقویت نظارت‌ها در حوزه ساخت و ساز ارائه کرد و خواستار توجه متولیان امر به این پیشنهادها و اعمال نظرها شد.

وی افزود : یکی از این کمیته‌ها باید با عضویت هفت نفر شامل چهار نفر از شهرداران استان، نمایندگان ثبت اسناد و املاک و راه و شهرسازی تشکیل شود، برای زمین‌های کمتر از حدنصاب و اراضی بدون سند راهکارهایی اتخاذ کند.

وی دیگر کمیته را متشکل از تمام شهرداران استان برای شناسایی زمین‌هایی به وسعت پنج هزار مترمربع برای جلوگیری از تفکیک غیرمجاز اراضی در شهرها اعلام کرد.

معاون استانداری یزد در ادامه تاکید کرد: شهرداری‌ها از امروز ملزم هستند که واحد اجرائیات را به بخش خصوصی واگذار و نتیجه آن را در جلسات مربوطه ارائه کنند.

صادقیان همچنین بر ضرورت تشکیل کمیته ۶ نفری متشکل از سه نفر شهرداران استان به ویژه شهردار منطقه چهار یزد تاکید کرد.

تشکیل کمیته تخصصی برای اصلاح کمیسیون ماده ۱۰۰ از دیگر موارد پیشنهادی صادقیان بود که عنوان شد، کمیته‌ای با عضویت ۲ نماینده از وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان نظام مهندسی، شهرداری‌ها و دادگستری و شورای شهر تشکیل شود.

وی ادامه داد: در راستای اصلاح فرایند نظام مهندسی نیز باید کمیته‌ای با پنج عضو شامل ۲ نماینده سازمان نظام مهندسی، یک نفر از شهرداری برای نظارت بر فرآیند نظام مهندسی و حق الزحمه‌ها تشکیل شود.

به گفته وی آخرین کمیته مرتبط با اصلاح فرآیند صدور پروانه است که با عضویت نمایندگان استانداری، سازمان نظام مهندسی ساختمان و اداره کل راه و شهرسازی تشکیل گردد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد به سازمان نظام مهندسی ساختمان پیشنهاد کرد که نسبت به راه اندازی دفتر مشاوره در امر ساخت و سازها اقدام کند.

یزد ۲۱ شهر دارد که ۸۵ درصد جمعی جمعیت یک میلیون و ۱۳۸ هزاری سال ۱۳۹۵ آن شهرنشین و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد با تأکید بر لزوم تغییر ساختارها، فرآیندها و رفتارهای جامعه در حوزه ساخت و سازها امروز گفته بود: با توجه به تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی، تجربه‌های گذشته برای ساخت و سازهای امروزی قابل اجرا نیست.

مهدی سالاری اظهار داشت: ساختمان یک صنعت کلیدی با گردش مالی و اشتغال‌زایی بالایی‌ است و اگر حال و روز آن خوب باشد و درست هدایت و مدیریت شود، علاوه بر اشتغال و مزایایی اقتصادی متعدد آن، رضایت مردم نیز برای برخورداری از مسکن مناسب تامین می شود.

وی با بیان اینکه شرایط امروز با دوره‌های قبل که پول نفت فراوان بود، متفاوت است و باید با شرایط جدید خود را انطباق دهیم، تصریح کرد: باید ساختارها، فرآیندها و رفتار با نیازهای امروز حوزه ساخت و ساز هماهنگ شده و دیدگاه‌های متولیان صنعت ساختمان به هم نزدیک شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد چندی قبل در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی از ساخت و ساز ۹۰ درصد بناهای استان از طریق شبکه غیررسمی خبر داده بود.

به تازگی اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده در نقاط شهری توسط شهرداری‌های کشور در زمستان ۹۷ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد که بر مبنای آن یزد جزو چهار استان دارای کمترین تعداد پروانه ساختمانی صادر شده قرار دارد؛ چهارمحال و بختیاری، ایلام و سمنان در این زمینه جلوتر از یزد هستند.

بر این اساس از مجموع ۴۹ هزار و ۸۷۵ پروانه ساختمانی صادر شده کشور در زمستان ۹۷ سهم استان یزد فقط ۶۳۹ پروانه بوده است.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman